طریقه خواندن نماز یکشنبه ماه ذی القعده

نماز یکشنبه ماه ذی القعده از نمازهای مستحبی است که فضیلت زیادی دارد. در این مطلب به طریقه خواندن و فایده نماز یکشنبه ماه ذی القعده اشاره می کنیم.

نماز یکشنبه ماه ذی القعده

نماز یکشنبه ماه ذی القعده از نمازهای مستحبی است که به صورت دو نماز دو رکعتی خوانده می شود. این نماز باید در یکی از یکشنبه های ماه ذی القعده به جا آورده شود. آنطور که در روایات آمده است فضائل بسیاری در خواندن این نماز وجود دارد از جمله آمرزش گناهان و از دنیا رفتن در حالیکه از مومنان محسوب می شوید. جناب ابن طاووس رضی الله عنه در کتاب الاقبال خود روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل کرده که در آن می فرماید:

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روز یکشنبه در ماه ذی القعده بیرون آمد و فرمود: ای مردم کدام یک از شما می خواست توبه کند؟ گفتیم: همه ما توبه بخواه ای رسول خدا، فرمود: پس غسل کن و وضو بگیر و چهار رکعت نماز بخوان به آن روش که می گویم به جا آور.

همچنین بخوانید: نماز استغفار چگونه خوانده میشود و چند رکعت است؟

نحوه خواندن نماز یکشنبه ماه ذی القعده چگونه است؟

نماز یکشنبه ماه ذی القعده در یکی از یکشنبه های این ماه خوانده می شود، برای خواندن این نماز ابتدا باید غسل کرده و وضو بگیرد و سپس چهار رکعت نماز خوانده شود. نماز چهار رکعتی مستمر نیست، بلکه به ازای هر دو رکعت تشهد و صلوات است. در هر رکعت از این نماز باید یک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سوره ناس و یک مرتبه سوره فلق قرائت شود و در انتهای چهار رکعت، 70 مرتبه استغفار کرده (اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و سپس یک مرتبه ذکر (لا حول و لا قوه الا بالله) را بگویید و در پایان بگویید:

“یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ”

ای عزیز، ای آمرزنده، گناهان من و همه مردان و زنان با ایمان را بیامرز که جز تو گناهان را نمی بخشد.

گویا این استغفار و دعایی که بعد از آن می آید، بعد از نماز انجام می شود. و بدانید که در حدیث آمده است: «هر کس در ماه حرام سه روز پنج شنبه، جمعه و شنبه را روزه بگیرد، نهصد سال عبادت برای او نوشته می شود».


غسل نماز یکشنبه ذی القعده واجب است؟

همانطور که گفتیم نماز یکشنبه ذی القعده از نمازهای مستحبی است و برای نماز مستحبی غسل واجب وجود ندارد.


ثواب و فواید نماز یکشنبه ذی القعده

در خصوص ثواب و فواید نماز یکشنبه ذی القعده روایات زیادی وجود دارد. از جمله از پیامبر اکرم (ص) آمده است که هر کسس این نماز را بخواند توبه اش مورد قبول پروردگار قرار گرفته و گناهانش بخشوده می شود، افرادی که از وی ناراحتی داشتند در روز قیامت از او راضی خواهند شد و شخص با ایمان از دنیا می رود و ایمانش از او گرفته نمی شود، قبر او گشاده و پر از نور شده و پدر و مادر از او راضی می شوند، پدر و مادر و فرزندانش آمرزیده می شوند، رزقش توسعه می یابد، ملک الموت او را در وقت جان دادن مدارا کند و به سهولت جان دهد.

همچنین بخوانید: نماز حرز امام جواد

بهترین زمان خواندن نماز یکشنبه ماه ذی القعده


بهترین زمان خواندن نماز یکشنبه ماه ذی القعده

بهترین زمان خواندن این نماز یکشنبه ماه ذی القعده است و در هر ساعتی از طول روز می توان این نماز را خواند. از روایت چنین بر می آید که رسول خدا صلی الله علیه و آله بیرون آمد و مسلمانان را به این امر در روز یکشنبه ماه حرام ذی القعده دستور داد و هیچ اشاره ای نیست که یکشنبه اول این ماه است، پس می توان در هر یک از یکشنبه های این ماه نماز خواند.

همچنین در فراز پایانی این روایت، خواندن این نماز را در ماه های دیگر نیز سفارش شده است و پاداش فراوان دارد.


نیت نماز یکشنبه ذی القعده

برای خواندن این نماز باید به سادگی نیت نماز یکشنبه ماه ذی القعده را از دل بگذرانید و نماز را شروع کنید.


سند حدیث نماز یکشنبه ذی القعده

در مورد سند حدیث این نماز، سید بن طاووس در کتاب خود اقبال الاعمال در بخش اعمال این ماه روایت مستند این نماز را به نقل از انس بن مالک از نبی اکرم (ص) آورده است.

همچنین بخوانید: نماز امام زمان و چگونه خواندن آن برای حاجت

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو طریقه خواندن نماز یکشنبه ماه ذی القعده و فضیلت به جا آوردن آن را بیان کردیم. امیدواریم این مطلب از آلامتو مورد پسند شما همراهان عزیز قرار گرفته باشد.