نماز لیله الرغائب

شب آرزوها یکی از بهترین ایام برای رسیدن به آرزوهاست. در این مطلب می‌گوییم نماز لیله الرغائب چگونه خوانده می‌شود و چه فضیلتی دارد.

نماز لیله الرغائب

لیلة الغائب یا شب آرزوها اولین شب جمعه ماه رجب است و طبق روایتی از پیامبر(ص) شب مبارکی است که در آن فرشتگان به زمین فرود می آیند. در این شب رحمت الهی با آنها به بشریت نازل می شود و گروهی از اعمال است که مسلمانان در این شب مشتاق انجام آن هستند.

در فضیلت این شب ابن طاووس در اقبال الاعمال از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است:

از اولين شب جمعه ماه رجب غافل نشويد، زيرا اين شبي است كه فرشتگان آن را شب آرزوها مي گويند. و آن از آن روست که چون ثلث شب بگذرد در آسمان ها و زمین فرشته ای نمانده که در کعبه و اطراف آن جمع نشوند و خداوند بر آنها نظر کرده و به آنها می گوید: ای فرشتگان من بخواهید از من هر چی می‌خواهید. می گویند: پروردگارا ما به تو نیاز داریم که روزه رجب را ببخشی، سپس خداوند تبارک و تعالی می فرماید: من چنین کردم.

همچنین بخوانید: نماز استغاثه به حضرت زهرا

نماز لیله الرغائب چیست؟

پیامبر اکرم (ص) و دیگر ائمه ما برای لیلة الرغائب اعمالی را سفارش کرده‌اند که در کتب دینی مختلف از جمله به واسطه سید در اقبال و توسط علامه حلی در اجازه بنی زهره آمده است. یکی از مهمترین آنها نماز لیلة ارغائب است که به جا آوردن موجب بخشش گناهان خواهد شد.


نماز لیله الرغائب چگونه خوانده می شود؟

از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و سلم مجموعه ای از اعمالی که مستحب در شب آرزوها است نقل شده است:

  •  روزه گرفتن در پنج شنبه قبل از اولین شب جمعه ماه رجب.
  •  به جا آوردن نماز لیلة الرغائب

1. خواندن دوازده رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا که هر دو رکعت با یک تشهد و یک سلام ختم می شود. در هر رکعت از نماز لیلة الرغائب یک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه سوره قدر و دوازده مرتبه سوره توحید را می خواند.

2. پس از اتمام رکعت، هفتاد مرتبه خداوند با این جمله ذکر می شود که “اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَى آلِهِ وَ آلِ مُحَمَّدٍ” خدایا بر محمد پیامبر درس نخوانده و خاندانش سلام و دور فرست.

3. سپس سجده می کند و هفتاد مرتبه می گوید “سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ” پاک و منزه است پروردگار ملائکه و روح.

4. سپس سرش را بلند می کند و هفتاد مرتبه می گوید “رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ” خداوندا، مرا ببخش و بیامرز،  بر من مهر بورز، و از آنچه از من می دانی درگذر، توی خدای برتر و بزرگتری.

5. سپس دوباره سجده می کند و هفتاد مرتبه می فرماید: “سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ” پاک و منزه است پروردگار ملائکه و روح.

6. سپس حاجت خود را از خدا می خواهد.

همچنین بخوانید: نماز شب اول قبر چگونه است

نماز لیله الرغائب چند رکعت است؟


نماز لیله الرغائب چند رکعت است؟

نماز لیله الرغائب دوازده رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا است که به صورت شش نماز دو رکعتی خوانده می‌شود. لازم نیست خواندن این نمازهای دو رکعتی پشت سر هم باشد و اگر میان آنها فاصله‌ای بیفتد نیز اشکالی ندارد.


نیت نماز لیله الرغائب چیست؟

برای نیت نماز لیله الرغائب لازم نیست جمله‌ای به زبان بیاورید و یا حتی از دل گذراند. تنها همینکه نیت خواندن نماز لیلة ارغائب را دارید کافی است. در واقع همینکه بر آن آگاهید که نماز لیله الرغائب را می‌خوانید صحیح است.


زمان خواندن نماز لیله الرغائب

زمان خواندن نماز لیلة ارغائب در بین نماز مغرب و عشا اولین روز پنجشنبه از ماه رجب است. در واقع شب اولین پنجشنبه از رجب این نماز دوازده رکعتی خوانده می‌شود.


ثواب نماز لیله الرغائب

درباره ثواب نماز لیله الرغائب پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اگر کسی این نماز را به جا آورد، در شب اول قبر پروردگار ثواب آن را با صورت زیبا و رویی گشاده و درخشان و با زبان و کلامی فصیج به سوی او باز می‌گرداند. پس او به فردی که درگذشته است می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر سختی رهایی یافتی.

میت از او می‌پرسد که کیستی؟ به خداوند قسم که من چهره‌ای زیباتر از تو ندیدم. سخنی شیرین تر از تو نشنیدم، بویی بهتر از تو استشمام نکردم. آن زیبارو پاسخ دهد: من ثواب نمازی هستم که در شب لیله الرغائب به جا آوردی. امشب به سوی تو بازگشتم تا حق تو را ادا کرده و مونس لحظات تنهاییت باشم و وحشت را از تو دور کنم و زمانیکه در صور دمیده شد و قیامت گردید، من سایه‌ای بر تو می‌فکنم.

همچنین بخوانید: نماز آیات چگونه خوانده میشود

نماز لیله الرغائب قنوت دارد؟

نماز لیله الرغائب از نمازهای مستحبی است. قنوت در نمازهای واجب نیز الزامی نبوده و مستحب است. پس به همین ترتیب قنوت نماز لیله الرغائب نیز لازم نیست.


سخن آخر

در این متن گفتیم که لیلة ارغائب به معنای شب دلدادگان است و اعمال ویژه‌ای بر این شب سفارش شده است که انجام آنها موجب آمرزش گناهان و برآورده شدن حاجات می‌گردد. نماز لیلة الرغائب یکی از آنهاست که نحوه و زمان خواندن آن را در این مطلب ارائه نمودیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و از این شب خاص حداکثر بهره را ببرید.