نماز آیات چگونه است و چه موقع خوانده میشود؟ چند رکعت و قنوت دارد؟

نماز آیات

نماز آیات هنگام ماه گرفتگی خسوف،خورشیدگرفتگی کسوفت و یا زلزله و هر حادثه طبیعی که سبب ترس و وحشت زیاد شده باشد خوانده می شود. نماز آیات از نماز های واجب است که در زمان های خسوف و یا کسوف و زلزله ،، رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و رخدادهای طبیعی که موجب ترس می شوند باید خواند شود. چنانچه در زمان خود خوانده نشود باید قضای آن به جای آورده شود. در ادامه این مطلب از آلامتو به طور کامل شرح می دهیم که نماز آیات چگونه است و چه موقع خوانده میشود؟ چند رکعت و قنوت دارد؟


نماز آیات چگونه است و چه موقع خوانده میشود؟

در مواقع حوادثی چون : زلزله، گرفتن خورشید، گرفتن ماه (هر چند اندک)، رعد و برق، بادهاى سیاه و سرخ که با ترسیدن اکثر مردم همراه باشد نماز آیات واجب است که خوانده شود. با هربار پیش آمدن این وقایع به همان تعداد نماز آیات واجب می باشد. نماز آیات به دو صورت زیر خوانده می شود:

نحوه اول:

بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد. سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

نحوه دوم:

بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره ‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود.

سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه ‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏ اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

همچنین بخوانید: نماز توبه چگونه خوانده میشود؟ اثرات نماز توبه چیست؟

نماز آیات چگونه است و چه موقع خوانده میشود؟


نماز آیات چند رکعت و قنوت دارد؟

نماز آیات در دو رکعت خوانده می شود. نماز آیات پنج قنوت دارد که هنگام خواندن آن باید به جای آورده شود. در نماز آیات مستحب است در هر قیام های دوم و بعد از قرائت سوره و قبل از رکوع ، قنوتی بخوانند که در مجموع دو رکعت ، پنج قنوت می شود. برای آسان تر کردن نماز آیت میتوان تنها یک قنوت قبل از رکوع آخر به جای آورد.


فواید و خواص نماز آیات

امام علی (ع) می فرمایند: “نماز وسيله تقرب هر پرهيزگاري است به سوي خدا.”بنابراین میتوانیم هنگام خواندن نماز آیات پس از وقوع بلایای طبیعی به ربوبیت پروردگار متعالی ایمان بیاوریم. و آرامش و اطمينان قلبی از خداوند دریافت کنیم . پروردگار عالمیان خدواند بخشنده و مهربان برای بندگان راه های قوی تر کردن ایمان را قرار داده است تا به ربوبیت او پی ببریم و او را خداوند یکتا و یگانه و مالک جهان بدانیم.


نماز آیات برای میت

چنانچه مومنی فوت کند و پس از آن نزدیکانش مطمئن باشند که در زمان او بلایای طبیعی اتفاق افتاده است و نماز آیات قضا دارد باید به نیت او خوانده شود. مقام معظم رهبری  فرمودند که: نماز آیات میت همان حکم نمازهای یومیه او را دارد. همچنین آیت الله مکارم فرموده اند : چنانچه وصیت نموده قضای آن واجب است.  آیت الله وحید فرمودند: بر پسر بزرگ واجب است قضاء نماید و اگر پسر بزرگ ندارد چنانچه وصیت کرده باید از ثلث دارائیش برای او اجیر بگیرند. بگفته آیت الله فاضل نیز : قضای نمازهای آیاتی که بر میت واجب شده و انجام نداده بر پسر بزرگترش واجب است ولی بر دیگران واجب نیست و اگر سایر ورثه بخواهند بجا آورد خوب است و ثواب هم دارد.

همچنین بخوانید: نماز وحشت یا نماز شب اول قبر را چگونه بخوانیم؟ + نیت و متن نماز

چرا باید نماز آیات خوانده شود؟ 


چرا باید نماز آیات خوانده شود؟

خداوند در آیه 79 سوره انعام فرموده اند : «إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِیفًا وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ» دوری از خرافات و افکار منفی و نسبت دادن وقایع طبیعی را به مرگ عزیزان ( زمان پیامبری حضرت ابراهیم (ع)) از اهداف واجب نمودن نماز آیات از طرف خداوند می باشد.

در کتاب وسائل الشیعه، ج 7، ص 492 نیز از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که: خورشید و ماه به سبب مرگ یا زندگی کسی، کسوف و خسوف نمی شوند. این دو از نشانه های خداوند متعال هستند. هنگامی که خسوف و کسوف را دیدید، برای نماز خواندن به مساجد بروید.