نماز شب های ماه شعبان چگونه است

نماز شب های ماه شعبان چگونه است و چه ثوابی دارد؟

ماه شعبان یکی از پرفضیلت ترین ماه ها است که اعمال بسیاری در آن توصیه شده است که ثواب زیادی برای مومن به همراه دارد. از جمله نمازهای ماه شعبان از طرف ائمه ما بسیار سفارش شده اند. در این پست از آلامتو می گوییم نماز شب های ماه شعبان چگونه است و چه ثوابی دارد و نحوه خواندن آن چگونه است.

همچنین بخوانید: دعای ماه شعبان

نحوه خواندن نماز شب اول ماه شعبان

نماز شب اول ماه شعبان دارای دوازده رکعت می باشد. در هر رکعت از آن پس از حمد، 15 مرتبه سوره توحید خوانده می شود. از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) روایت شده است، هر کسی این نماز را به جا آورد ثواب دوازده هزار شهید به او عطا خواهد شد و برای او ثواب دوازده سال عبادت نوشته می شود و از گناهان او پاک می شود و مانند روزی که از مادر متولد شده معصوم خواهد شد.

نماز دو رکعتی شب اول شعبان

در جلد دوم باب نهم از اقبال الاعمال به نماز دو رکعتی برای شب اول شعبان اشاره شده است. هر کسی این نماز را در آن شب بخواند، خداوند او را از شر ابلیس و لشکر او محفوظ کرده و ثواب صدیقان را به او عطا خواهد کرد. روش خواندن این نماز به این ترتیب است: دو رکعت نماز که در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره “حمد” و 30 مرتبه سوره “توحید” خوانده شود و پس از سلام نماز ذکر زیر را بگوید:

 اللَّهُمَّ هَذَا عَهْدِی عِنْدَکَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ

خداوندا، این نماز سپرده‌ی من به تو تا روز قیامت است.


نحوه خواندن نماز شب دوم ماه شعبان و ثواب آن

این نماز دارای پنجاه رکعت است، در هر رکعت از آن پس از قرائت سوره حمد، یک مرتبه هر یک از سوره های توحید، فلق و ناس خوانده شود.


نماز شب سوم ماه شعبان

دو رکعت نماز به جا آورده که در هر رکعت از آن پس از سوره حمد، بیست و پنج مرتبه سوره توحید خوانده شود. حضرت محمد (ص) فرمودند: کسی که این نماز را به جا آورد، خداوند در روز قیامت هشت در از درهای بهشت را گشوده و هفت در جهنم را به رویش می بندد و هزار حله و تاج بر وی می پوشاند.

همچنین بخوانید: نماز استغفار چگونه خوانده میشود

نماز ماه شعبان و ثواب آن


نماز شب چهارم ماه شعبان

درباره اهمیت خواندن نماز شب چهارم ماه شعبان پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کسی این نماز را بخواند، خداوند برای او ثوابی معادل هزار هزار سال عبادت می نویسد و برای او به خاطر هر سوره، هزار هزار شهر بنا می کند و ثواب هزار هزار شهید را به او عطا می کند. این نماز در بلدالامین، وسائل الشیعه، زادالعماد و … موجود است.

نحوه به جا آوردن این نماز به این صورت است در چهارمین شب از ماه شعبان چهل رکعت نماز خوانده شود که در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره حمد و 25 مرتبه سوره توحید خوانده شود.


نحوه خواندن نماز شب دهم شعبان و ثواب آن

این نماز دارای چهار رکعت است، در هر رکعت از آن پس از قرائت سوره حمد، یک مرتبه آیة الکرسی و سه مرتبه سوره مبارکه کوثر خوانده شود. ثواب نماز این شب به اندازه صد هزار حسنه، صد هزار مرتبه ارتقاء درجه و صد هزار در باز، و آمرزیدن پدر و همسایگان است.

همچنین بخوانید: نماز شب ساده و کوتاه

نماز شب پانزدهم ماه شعبان و ثواب آن

این نماز دارای چهار رکعت است و بین نمازهای مغرب و عشا خوانده می شود. در هر رکعت از این نماز پس از سوره حمد، ده مرتبه سوره توحید (طبق برخی روایات 11 مرتبه) خوانده می شود. پس از نماز نیز ده مرتبه این ذکر تکرار شود:

یا رب اغفرلنا و نیز ده مرتبه یا رب ارحمنا و باز ده مرتبه یا رب تب علینا

سپس 21 مرتبه سوره توحید را خوانده و ذکر زیر را می گوید:

سبحان الذى یحیى و الموتى و یمیت الاحیاء و هو على کل شیى قدیر

در پایان نیز ده مرتبه ذکر زیر تکرار شود:

استجاب اللّه له و قضى حوائجه فى الدنیا و الاخرة و اعطاه اللّه کتابه بیمینه و کان فى حفظ اللّه الى قابل


 نحوه خواندن نماز شب آخر ماه شعبان

دو رکعت نماز برای شب آخر ماه شعبان توصیه شده است. در هر رکعت از نماز پس از قرائت سوره حمد، ده مرتبه سوره اعلی خوانده شود و پس از سلام، صد مرتبه ذکر صلوات تکرار شود.

پیامبر گرامی اسلام (ص) در فضیلت خواندن این نماز فرمودند: قسم به کسی که مرا به پیامبری مبعوث کرد، کسی که این نماز را بخواند، خداوند برای او هزار هزار شهر در جنب برپا کرده و همه اهل آسمان ها و زمین نتوانند ثواب و را بشمارند و هزار حاجت او مستجاب خواهد شد.

همچنین بخوانید: نماز استغاثه به حضرت زهرا برای ازدواج

سخن آخر

در این پست از آلامتو نحوه خواندن نماز شب های ماه شعبان و ثواب آن را گردآوری کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما همراهان مفید بوده باشد و بتوانید از برکات معنوی آن در این ماه مبارک بهره مند شوید.