سلام نماز و تشهد چیست

تشهد و سلام از ارکان نماز هستند. در این مطلب از آلامتو به نحوه خواندن سلام نماز و تشهد می‌پردازیم و فایل صوتی آن را ارائه می‌کنیم.

سلام نماز و تشهد

نماز یکی از فروع دین است که وظیفه مسلمان در به جا آوردن آن است. در واقع نماز از مهمترین عبادات یک مسلمان است که به برپایی آن تاکید بسیاری شده است. نماز از ارکان مختلفی تشکیل شده است که برخی واجب و برخی مستحب هستند. در این مطلب از آلامتو به دو رکن نماز یعنی تشهد و سلام نماز می‌پردازیم.


 سلام نماز و تشهد چیست؟

همانطور که گفتیم نماز یکی از عبادات اساسی در دین اسلام است، اما تفاوت هایی بین اهل سنت و شیعه در انجام آن وجود دارد.  تشهد در نماز نیز در بین شیعیان با روش تشهد در میان اهل سنت تفاوت دارد.

تشهد چیست؟

در هر نماز دو ركعتى، تشهد بايد يك بار بعد از آخرين سجده ركعت دوم خوانده شود. در هر نماز سه یا چهار رکعتی باید دو مرتبه خوانده شود. تشهد نماز برای شیعیان در رکعت دوم و رکعت آخر است وبا این جمله شروع می کند که شهادت می دهم که معبودی جز خدا نیست.

”اشهد أنْ لا إله إلاّ الله وحده لا شريك له، وأشهد أنّ محمّداً عبده ورسوله اللهم صلِّ على محمّدٍ وآل محمّدٍ”.

  • بر اساس عقیده شیعه، برخی از شیعیان، صلوات را جزء ضروریات نماز نمی دانند و اگر نمازگزار آن را فراموش کند، نمازش باطل نمی شود.
  • نمازگزار موقع خواندن تشهد در حالت آرامش است و هیچ جای بدنش را تکان نمی دهد و در رکعت آخر نماز دوباره تشهد خوانده می شود.
  • فراموش کردن تشهد نماز را باطل نمی‌کند و چنانچه پیش از رکعت سوم متوجه شویم که تشهد را نخواندید، باید بنشینید و آن را بخوانید اما اگر پس از رکوع به یاد آوردید، باید در انتهای نماز و پس از سلام دو سجده سهو به جا آورده شود.

سلام نماز چیست؟

سلام نماز یکی از ارکان آن است، پس پایان نماز و انفصال از آن جز با سلام حاصل نمی شود. در آخر و پس از گفتن ذکر نیز نمازگزار سر به راست و چپ خود برمی‌گرداند و بر نگهبانان از راست و چپ که فرشتگان هستند سلام می‌دهد و همچنین بر نمازگزاران و برادرانش اگر در جمع باشد و اگر تنها باشد سلام به معنای قصد ترک نماز است. فلسلفه به جا آوردن سلام در نماز این است که در مقدمه نماز مومن به خالق خود رو می‌کند و در انتهای نماز بنده از معراج بازگشته و روز به سوی بندگان کرده و به گروه صالحان و پرهیزگاران سلام می‌کند و این به علامت پایان نماز است.

همچنین بخوانید: نماز شب اول قبر

متن سلام نماز با معنی

اَلسَّلامُ عَلَیک اَیُهَا النَّبِیُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ

سلام بر تو‌ای پیغمبر و رحمت و برکات خدا بر تو باد.

اَلسَّلامُ عَلَینا وَ عَلی عِبادِ اللَّهِ الصّالِحینَ

یعنی سلام از خداوند عالم بر نمازگزاران و تمام بندگان خوب او.

اَلسَّلامُ عَلَیکمْ وَ رَحْمَةُ اللَّه وَ بَرَکاتُهُ

یعنی سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما مؤمنین باد.


 سلام نماز صوتی

سلام نماز چگونه خوانده میشود؟


سلام نماز چگونه خوانده می شود؟

سلام نماز از جزاء اصلی نماز است که در پایان نماز و پس از تشهد می‌آید. خواندن سلام نماز در همه نمازها واجب است به جز نماز میت. پس اگر نمازگزار پیش از خواندن سلام نماز کاری خلاف اعمال نماز انجام دهد که موجب ابطال نماز شود، نمازش تحت تأثیر آن قرار می گیرد و بنابر احتیاط واجب باطل می شود، مانند اینکه پیش از سلام نماز سر از قبله بچرخاند.

همچنین بخوانید: نماز استغاثه به حضرت زهرا

ذکر سلام نماز

ذکر سلام نماز شامل سه بخش زیر است که آخر واجب و بر آن سفارش شده است:

“السَّلامُ عَليكَ أَيُّها النَّبِيُّ ورَحْمةُ اللّه وبرَكَاتُه”

“السَّلامُ عَليْنا وَعلَى عِبادِ اللّه الصَّالِحين”

“السَّلامُ عَليْكُم وَرحْمةُ اللّه وبَرَكاتُه”


ذکر تشهد نماز

ذکر تشهد نماز و معنی آن به شرح زیر است:

الحَمْدُ للّٰهِ اشْهَدُ انْ لاٰ الٰهَ الَّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ

ستایش مخصوص ‏‎ ‎‏پروردگار است و شهادت می‌دهم که خدایی سزاوار پرستش نیست مگر خدایی که ‏‎ ‎‏یگانه است و شریک ندارد.‏

‏وَاَشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَرَسُولُه

شهادت می‌دهم که ‏‎ ‎‏محمد صلی الله علیه و آله بندۀ خدا و فرستادۀ او است.‏

‏‏اللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ

خدایا ‏‎ ‎‏رحمت بفرست بر محمد و آل محمد.‏


قسمت واجب سلام نماز

قسمت واجب سلام نماز ذکر “السّلامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُه” است که می‌توان آن را به تنهایی خواند، ولی تنها خواندن سلام دوم یعنی ذکر ” السَّلامُ عَلَيْنا وَ عَلى‏ عِبادِ اللَّهِ الصَّالِحينَ” به تنهایی کافی نیست و سلام اول یعنی ذکر ” السَّلامُ عَلَيْكَ ايُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ” نیز مستحب است.


فراموش کردن سلام نماز

در حالت فراموش کردن سلام نماز، چنانچه مومن هنوز صورت نماز را به هم نزده باشد و عمداً یا سهواًعملی که موجب ابطال نماز شور را نکرده باشد، مانند رو برگرداندن از قبله، باید نماز سلام را بخواند و نماز او  صحیح است.

چنانچه نمازگزار زمانی متوجه شود سلام نماز را نخوانده است که صورت نماز را بهم زده باشد، یا سهواً و عمداً کاری کرده باشد که نماز را باطل کرده باشد، احتیاط بر آن است که نماز را دوباره بخواند.

همچنین بخوانید: طریقه خواندن نماز شب

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو به ذکر سلام نماز و تشهد و معنی آن پرداختیم. همچنین به طور مختصر شرح دادیم که در صورت فراموش کردن سلام نماز و تشهد، حکم نماز ما چیست. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.