ذکرهای مخصوص ماه شعبان برای حاجت

ذکر استغفار ماه شعبان

ماه شعبان یکی از محبوبترین ماه ها نزد خداوند و پیامبر گرامی اسلام است که اعمال ویژه ای برای آن توصیه شده است. اعمال مستحبی این ماه که برای بهره‌مندی از برکات آن و حاجت روایی توصیه شده است شامل نماز، ذکرها و روزه است. در این پست از آلامتو مجموعه از مشهورترین ذکر استغفار ماه شعبان و ذکرهای مخصوص ماه شعبان برای حاجت را برای شما همراهان گردآوری کردیم.

یکی از مهمترین ذکرهای ماه شعبان که به آن توصیه بسیاری شده است، ذکر استغفار می باشد. از امام رضا علیه السلام روایت شده است: اگر مومنی در طول ماه شعبان 70 مرتبه استغفار کند، خداوند همه گناهانش را مورد عفو قرار می دهد، حتی اگر به اندازه ستاره‌های آسمان باشد. (فضائل الأشهر الثلاثة، ص 44)

همچنین بخوانید: ذکر یونسیه

ذکرهای مخصوص ماه شعبان برای حاجت

توبه به درگاه خداوند ساعت و روز مشخصی ندارد، هر زمان که انسان بر اعمال نادرست خود آگاه شد و قصد در جبران آن داشت مصداق توبه به درگاه خداوند است. با این حال به توبه در ماه شعبان بسیار توصیه شده است و از مهمترین ذکرهای توبه مخصوص ماه شعبان برای حاجت می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر شخصی در هر روز از ماه شعبان 70 مرتبه استغفار کند، همچون آن است که در دیگر ماه ها هفتاد هزار مرتبه استغفار کرده است. پس سفارش شده که هر روز 70 مرتبه این ذکر را تکرار کند: اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ
  • ذکر دیگری برای این ماه سفارش شده است که خواندن هزار مرتبه آن در ماه شعبان ثواب بسیاری دارد و به اندازه هفتاد سال عبادت برای مومن در نامه اعمال ثبت خواهد شد. این ذکر عبارتست از: لا الهَ الَّا اللَّهُ، وَ لانَعْبُدُ الَّا ایَّاهُ، مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ، وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ معبودی جز خدا نیست، و نپرستیم جز او را درحالی که عبادت را برای او خالص می‌کنیم، گرچه مشرکان را خوش نیاید.
  • سومین ذکر استغفار توصیه شده در این ماه را بهتر است در روز 70 مرتبه تکرار کنید تا از برکات معنوی و ثواب آن در آخرت بهره مند گردید، این ذکر عبارتست از: اَسْتَغْفِرُاللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیهِ؛ از خدا طلب آمرزش می کنم، معبودی جز او نیست، بخشنده، مهربان، زنده، و همیشه به سوی او توبه می کنم. توجه شود که در برخی از روایات الْحَىُّ الْقَیومُ پیش از الرَّحْمنُ الرَّحیمُ است.
همچنین بخوانید: ذکر ایام هفته

ذکر استغفار ماه شعبان


ذکر صلوات در ماه شعبان برای حاجت روایی

ذکر صلوات و درود بر رسول خدا در هر لحظه ثواب دارد. با این حال امام علی علیه السلام به روایت از پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اگر کسی هر پنجشنبه از ماه شعبان دو رکعت نماز به جا آورد، در هر رکعت پس از حمد صد مرتبه سوره توحید و پس از سلام، صد مرتبه ذکر صلوات را تکرار کند. هر جاجتی که در دنیا و آخر داشته باشد، مستجاب خواهد شد به خواست خدا. یک ذکر صلوات در این ماه در این ماه برابر است با ده صلوات در هر یک از ماه های دیگر.


صلوات شعبانیه (صلوات مرویه) حضرت زین العابدین

یکی از ذکرهای توصیه شده برای این ماه از حضرت زین العابدین به مومنان ارائه شده است. ایشان توصیه کردند در هر روز از ماه شعبان، هنگام ظهر شرعی و در شب پانزدهم از ماه شعبان این صلوات حضرت زین العابدین (ع) نیز خوانده شود.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ

وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ

وَ مُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ

وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ أَهْلِ بَیْتِ الْوَحْیِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ

فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ

یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَهَا

وَ یَغْرَقُ مَنْ ترکها

الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ

وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ

وَ اللازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

الْکَهْفِ الْحَصِینِ

وَ غِیَاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکِینِ

وَ مَلْجَإِ الْهَارِبِینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمِینَ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

صَلاةً کَثِیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضًی

وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَدَاءً وَ قَضَاء

بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّةٍ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

الطَّیِّبِینَ الْأَبْرَارِ الْأَخْیَارِ

الَّذِینَ أَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ

وَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ وَ لا تُخْزِنِی بِمَعْصِیَتِکَ

وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ

بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ

وَ نَشَرْتَ عَلَیَّ مِنْ عَدْلِکَ

وَ أَحْیَیْتَنِی تَحْتَ ظِلِّکَ

وَ هَذَا شَهْرُ نَبِیِّکَ

سَیِّدِ رُسُلِکَ

شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ

الَّذِی کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ و[سَلَّمَ

یَدْأَبُ فِی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ

همچنین بخوانید: ذکر های فوق العاده مشکل گشا

سخن آخر

در این پست از آلامتو به موضوع ذکر استغفار ماه شعبان و ذکرهای مخصوص ماه شعبان برای حاجت پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما همراهان مفید بوده باشد و بتوانید از برکات معنوی این ماه بهره مند شده و حاجت روا شوید.