موقع افطار چه دعایی بخوانیم؟

اگر می‌خواهید بدانید موقع افطار چه دعایی بخوانید و بهترین دعای باز کردن روزه کدام است، تا انتها با ما باشید.

موقع افطار چه دعایی بخوانیم؟ بهترین دعای باز کردن روزه

همانطور که روزه گرفتن و عبادت در طول روزه داری فضیلت و ثواب بسیاری دارد، خواندن ادعیه پیش و پس از افطار بر ثواب آن می‌افزاید و از طرف ائمه معصوم ما سفارش شده است. در این پست از آلامتو می‌گوییم موقع افطار چه دعایی بخوانیم و بهترین دعای باز کردن روزه چیست؟

همچنین بخوانید: دعا برای 100 درصد حاجت گرفتن

موقع افطار چه دعایی بخوانیم؟

دعای موقع افطار

اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ

دعای امام علی هنگام افطار

دعایی که امیر المومنین علیه السلام هنگام افطار می‌خواندند و به مومنان سفارش کردند:

بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَكَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ [فَتَقَبَّلْهُ‏] مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

دعای لقمه اول افطار

به مومنان روزه دار سفارش شده است که پیش از خوردن لقمه اول افطار دعای زیر را بخوانند:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِى

قرائت سوره مبارکه قدر نیز به هنگام افطار توصیه شده است .

دعای امام رضا موقع افطار

از امام رضا (علیه السلام) روایت شده است: هر کس هنگام افطارش، بگوید:

اللهم لک صمنا بتوفیقک و علی رزقک افطرنا بامرک فتقبله منا و اغفر لنا انک انت الغفور الرحیم.

خداوند، آنچه را از نقص و زیان، بر روزه اش وارد ساخته، می بخشاید. (بحار الانوار 93/312).

همچنین بخوانید: دعای نادعلی برای حاجت فوری

بهترین دعای باز کردن روزه


بهترین دعای باز کردن روزه

حضرت محمد (ص) در خصوص بهترین دعای باز کردن روزه به امام علی علیه السلام فرمودند:

ای ابوالحسن! در ماه رمضان دعای خودت را پیش از افطار بخوان؛ چرا که جبرئیل نزد من آمد و گفت:ای محمد صلی الله علیه و آله و سلم، اگر کسی در ماه رمضان پیش از آن که افطار کند این دعا را بخواند، پروردگارش:

  • دعای او را مستجاب می کند
  • روزه و نماز او را می‌پذیرد.
  • ده دعای او را مستجاب می‌کند.
  • گناهانش را می آمرزد.
  • اندوهش را برطرف می‌کند.
  • رنج او را برطرف می کند.
  • حوائجش را برآورده سازد.
  • او را به خواسته هایش بررساند.
  • عمل او را با اعمال پیامبران و صدیقان مرتفع سازد.
  • در روز قیامت با چهره‌ای درخشان تر از ماه شب چهاردهم خواهد آمد.

پرسیدم: آن چه دعایی است ای جبرئیل؟ گفت: بخوان:

اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ الْکُرْسِیِّ الرَّفِیعِ وَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ رَبَّ الشَّفْعِ الْکَبِیرِ وَ النُّورِ الْعَزِیزِ وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَانِ الْعَظِیمِ أَنْتَ إِلَهُ مَنْ فِی‏ السَّمَاوَاتِ وَ إِلَهُ مَنْ فِی الْأَرْضِ لَا إِلَهَ فِیهِمَا غَیْرُکَ وَ أَنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِی الْأَرْضِ لَا جَبَّارَ فِیهِمَا غَیْرُک وَ أَنْتَ مَلِکُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَلِکُ مَنْ فِی الْأَرْضِ لَا مَلِکَ فِیهِمَا غَیْرُکَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْکَبِیرِ وَ نُورِ وَجْهِکَ الْمُنِیرِ وَ بِمُلْکِکَ الْقَدِیمِ یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ ثَلَاثاً أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی أَشْرَقَ بِهِ کُلُّ شَیْ‏ءٍ وَ بِاسْمِکَ الَّذِی أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ بِاسْمِکَ الَّذِی صَلَحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ بِهِ یَصْلُحُ الْآخَرُونَ

خداوندا!ای پروردگار نور بزرگ، وای پروردگار تخت افراشته، و ای پروردگار دریای سرشار، و ای پروردگار شفع بزرگ، و ای نور ارجمند، وای پروردگار تورات و انجیل و زبور و قرآن بزرگ، تو معبود آنانی که در آسمان و زمین اند و در آن ها، معبودی جز تو نیست.تو جبار آنانی که در آسمان و زمین اند و در آن ها، جباری جز تو نیست.تو پادشاه آنانی که در آسمان و زمین اند و در آن ها، پادشاهی جز تو نیست. تو را به نام بزرگت و فروغ چهره ی تابانت و به فرمان روایی دیرینت می خوانم.ای زنده، ای برپای، ای زنده، ای برپای، ای زنده ای برپای، تو را به نامت می خوانم که به سبب آن،هر چیز،تابان است، و به آن نامت که به سبب آن، آسمان و زمین فروزان اند،و به آن نامت که به سبب آن،اولین و آخرین،شایسته شده و می شوند.

یَا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَیٍّ وَ یَا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَیٍّ وَ یَا حَیُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ اجْعَلْ لِی مِنْ أَمْرِی یُسْراً وَ فَرَجاً قَرِیباً وَ ثَبِّتْنِی عَلَی دِینِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی هُدَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَی سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ع وَ اجْعَلْ عَمَلِی فِی الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ وَ هَبْ لِی کَمَا وَهَبْتَ لِأَوْلِیَائِکَ وَ أَهْلِ طَاعَتِکَ فَإِنِّی مُؤْمِنٌ بِکَ وَ مُتَوَکِّلٌ عَلَیْکَ مُنِیبٌ إِلَیْکَ مَعَ مَصِیرِی إِلَیْکَ وَ تَجْمَعُ لِی وَ لِأَهْلِی وَ وُلْدِی الْخَیْرَ کُلَّهُ وَ تَصْرِفُ عَنِّی وَ عَنْ وُلْدِی وَ أَهْلِی الشَّرَّ کُلَّهُ أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ تُعْطِی الْخَیْرَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَصْرِفُهُ عَمَّنْ تَشَاءُ فَامْنُنْ عَلَیَّ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

ای زنده پیش از هر زنده، ای زنده ی پس از هر زنده، ای زنده ای که معبودی جز تو نیست.بر محمد و خاندان محمد درود فرست و گناهان مرا بیامرز، ودر کار من آسانی و گشایشی نزدیک قرار ده، و مرا بر آیین محمد و آل محمد و بر شیوه و سیره ی محمد و خاندان محمد و بر سنت محمد و خاندان محمد که بر او و آنان درود باد،استوار بدار.

عمل مرا در زمره ی (اعمال)بالا برده شده پذیرفته قرار بده و آن گونه که به دوستانت و فرمان بردارانت عطا کرده ای بر من هم عطا کن.همانا من به تو ایمان،وبر تو توکل دارم،به سوی تو باز می گردم، و سرانجامم به سوی توست. همه ی خیر را برای من و خانواده و فرزندانم فراهم آر، و هر بدی را از من و فرزندم و خانواده ام دور بگردان.

تو مهر ورز و صاحب نعمتی؛ پدید آورنده ی آسمان ها و زمینی،به هر که خواهی خیر می دهی،و از هر که خواهی،آن را بر می گردانی،پس با رحمتت بر من منت بگذار،ای مهربان ترین مهربانان.( اقبال الاعمال سید بن طاووس، ج1، ص114 )

همچنین بخوانید: متن دعای یستشیر

بهترین ذکر باز کردن روزه

از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است: هر کس روزه خود را با کلام صالح و عمل صالح به پایان رساند، خداوند، روزه او را قبول می فرماید.

از ایشان سوال شد، ای پسر رسول خدا، کلام صالح چیست؟ آن حضرت فرمودند: شهادت به کلمه لا اله الا الله و عمل صالح خارج کردن فطریه از مال خویش است. (امالی صدوق 34)


بهترین سوره هنگام افطار

امام زین العابدین (علیه السلام) در مورد خواندن قرآن هنگام سحر و افطار فرمودند:

هر کس سوره قدر را هنگام افطار و سحر (پیش از افطار و پیش از خوردن سحری) بخواند، بین سحر تا افطار ثواب کسی را دارد که، در راه خدا، به شهادت رسیده باشد. ( وسائل 10 / 149)

همچنین بخوانید: دعای سریع الاجابه برای شفای مریض

سخن آخر

امیدواریم این مجموعه از بهترین دعای باز کردن روز و دعاهایی که موقع افطار باید خواند مورد توجه شما همراهان واقع شده باشد و بتوانید از برکات معنوی آن بهره کافی ببرید.