طرز تهیه نخود پلو با نخود آبگوشتی

نخود پلو با نخود آبگوشتی یک غذای عربی و بسیار خوشمزه است. این غذا در کشورهای عربی و عرب نشین کشور ایران تهیه می شود. اعراب نخود پلو را به عنوان یک غذای مجلسی و خوشمزه تهیه نموده و در میهمانی های خود سرو می کنند. نخود پلو را هم می توانید با گوشت خورشتی و هم با گوشت چرخ کرده تهیه نمایید. امروز در آلامتو طرز تهیه نخود پلو با نخود آبگوشتی و گوشت خورشتی لذیذ به سبک عربی را به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.


مواد لازم برای تهیه نخود پلو با نخود آبگوشتی و گوشت

  • برنج 3 پیمانه
  • نخود آبگوشتی 1 پیمانه
  • گوشت خورشتی 200 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • آب 5 پیمانه
  • رب گوجه فرنگی 1 ق غذا خوری
  • هویج 2 عدد
  • روغن به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
  • پودر هل، دارچین و آویشن به میزان لازم
  • ادویه پلویی بندری دلخواه به میزان لازم
همچنین بخوانید: طرز تهیه استانبولی پلو ساده، لذیذ و مجلسی با مرغ و سیب زمینی

طرز تهیه نخود پلو با نخود آبگوشتی و گوشت خورشتی به سبک عربی

مرحله اول: آماده سازی مواد اولیه

برای تهیه نخود پلو بهتر است نخود را از شب قبل خیس نمایید. آب آن را چند مرتبه تعویض نمایید تا نفخ آن به خوبی گرفته شود. گوشت گوسفند یا در صورت تمایل کوشت گاو را به خوبی بشویید و به صورت خورشتی خرد نمایید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. مجددا پیاز را بشویید و به صورت خلالی خرد نمایید.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت و پیاز

روغن را در تابه بریزید و پیاز های خرد شده را به آن اضافه نمایید. تابه روی شعله قرار دهید و پیازها را هم بزنید. پس سبک و نرم شدن پیازها، زمانی که رو به طلایی شدن می روند؛ گوشت های خرد شده را به آن اضافه نمایید و هم بزنید.

مرحله سوم: افزودن نخود و ادویه

آب نخود را خالی کنید و نخودها را در آبکش بریزید تا آب اضافه آن خارج گردد. پس از آنکه گوشت ها تغییر رنگ دادند و مقداری سرخ شدند نخود را به آن اضافه نمایید. سپس نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر هل، دارچین و آویشن را اضافه نمایید. در صورت تمایل می توانید ادویه بندری را از عطاری تهیه نمایید و به نخود پلو اضافه نمایید.

مرحله چهارم: پخت گوشت و نخود

اکنون رب گوجه فرنگی را اضافه نمایید و هم بزنید. پس از آنکه مواد به خوبی با هم ترکیب شدند. هویج ها را بشویید و ریز خرد نمایید. سپس هویج و آب را به آن اضافه نمایید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد. در صورت تمایل می توانید از زود پز استفاده نمایید تا گوشت سریعتر پخته شود.

مرحله پنجم: افزودن برنج

پس از آنکه گوشت و نخود به خوبی پخته شدند. برنج را بشویید. به طوری که آب برنج کاملا شفاف گردد. برنج شسته شده را در قابلمه مناسبی بریزید و محتویات گوشت و نخود را به آن اضافه نمایید. آن را هم بزنید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. باید روی سطح برنج و گوشت و نخود نصف بند انگشت سبابه آب باشد. اگر آب نخود پلو کم بود مقداری آب جوشیده به آن اضافه نمایید. بهتر است در این مرحله مقدار نمک غذا را بچشید. چنانچه کم نمک بود مقداری نمک به آن بیافزایید.

مرحله ششم: دم گذاشتن کته

قایلمه را روی شعله قرار دهید و شعله را زیاد نمایید. هر از گاهی برنج و گوشت و نخود را به آرامی بزنید. پس از آنکه آب پلو کاملا کشیده شد. شعله را تا جای ممکن کم نمایید. مقداری پودر دارچین و هل روی پلو بپاشید و دم کش را روی آن قرار دهید. سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید نخودپلو دم بکشد. حدودا 45 دقیقه زمان می برد تا پلو دم بکشد.

مرحله هفتم: سرو نخود پلو با نخود آبگوشتی

پس از آنکه نخودپلو دم کشید. آن را در ظرف سرو مناسبی بریزید و میل نمایید. نوش جان.

همچنین بخوانید: طرز تهیه مخلوط پلو مجلسی و لذیذ با مرغ و خلال پسته و بادام

طرز تهیه نخود پلو با نخود آبگوشتی و گوشت


نکات کلیدی در تهیه نخود پلو با نخود آبگوشتی و گوشت لذیذ و آسان

  1. می توانید گوشت چرخ کرده قلقلی را جایگزین کوشت خورشتی نمایید؛ در این صورت زمان پخت کمتری خواهد برد.
  2. در صورت تمایل مقداری زعفران دم کشیده در پایان پخت پلو روی آن بدهید.
  3. نخود پلو را هم می توانید به صورت کته و هم به صورت آبکش تهیه نمایید. در آن صورت اجازه دهید آب خورشت کاملا کشیده شود. آن را روی پلو آبکشی بریزید.
  4. در صورتی که وقت کافی داشته باشید؛ بهتر است برنج را از قبل خیس نمایید.
همچنین بخوانید: طرز تهیه هویج پلو زعفرانی ساده و لذیذ با مرغ و زرشک و دارچین

♨ نکات مهم «طرز تهیه نخود پلو با نخود آبگوشتی و گوشت خورشتی لذیذ به سبک عربی»

می توانید گوشت چرخ کرده قلقلی را جایگزین کوشت خورشتی نمایید؛ در این صورت زمان پخت کمتری خواهد برد.


نظر خود را بیان کنید