متن دعای صیغه محرمیت موقت [کوتاه مدت]

اگر به دنبال متن کامل دعای صیغه موقت یا ازدواج موقت و نحوه خواندن صیغه آن هستید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

دعای صیغه موقت

در فقه شیعه دو عقد موقت (کوتاه مدت) و دائمی وجود دارد. از آنجاییکه بسیاری قوانین مرتبط با بنیان خانواده، از فقه امامیه منشاء گرفته است، قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده به طور جد این قوانین عقد را پذیرفته و اجرای آن را الزام می‌داند. در این مقاله از آلامتو متن دعای صیغه موقت [کوتاه مدت] و نحوه خواندن صیغه موقت را برای شما همراهان سایت ارائه می‌کنیم.

همچنین بخوانید: دعای نور

متن دعای صیغه موقت (کوتاه مدت)

متن دعای صیغه موقت (کوتاه مدت) عبارتی به زبان عربی است به این شرح: « زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم » و مرد بلافاصله پس از خواندن آن می‌گوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ»، ترجمه این متن بدین شرح است که «خودم را به عقد تو دراوردم برای مدت معلوم و با مهریه معلوم».

برخی از علمای دینی اعتقاد دارند برای صحت نکاح، لازم است که این عبارت عربی خوانده شود تا عقد صحیح اجرا شود، با این حال به نظر برخی دیگر صرف ترجمه فارسی کفایت میکند. البته برخی از قوانین این طور آمده است که تنها لفظ آن کفایت کرده و نیازی نیست که متن عربی به طور کامل خوانده شود.


نحوه خوانده صیغه موقت به چهار روش

نحوه خواندن صیغه موقت به چهار روش آمده است که به شرح زیر می‌باشد:

روش اول – شخصی ثالث به عنوان عاقد در کنار زوج حاضر است که از دو طرف یعنی زوج و زوجه وکالت گرفته و او در ابتدا به وکالت از زوجه (خانم) می‌گوید: «زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (نام خانم) مُوَکَّلی (نام آقا) فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ عَلَی المَهر المَعلُوم» سپس به وکالت از آقا می گوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (نام آقا)»

روش دوم- در این نحوه خواندن صیغه موقت،  خانم و آقا صیغه مربوط به خود را بر زبان می‌آورند به این صورت که خانم می‌گوید: «زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم » و آقا پس از او می‌گوید: «قَبِلتُ التَّزویجَ»

روش سوم- به این صورت است که شخصی به عنوان عاقد از عروس وکالت می‌گیرد که خود صیغه عقد را به جا بیاورد. در این صورت در واقع عاقد داماد است. در این صوت صیغه عقد بین آنها به این نحو جاری می‌شود:

داماد ابتدا به وکالت از عروس می گوید: «زَوَّجتُ مُوَکِّلَتِی (نام خانم) نَفسِی، فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهر المَعلُوم» سپس خودش بلافاصله می‌گوید: «قَبِلتُ التَّزویج»

روش چهارم – در این روش خانم از آقا وکالت گرفته و عاقد می‌شود. در این صورت صیغه عقد به این صورت جاری می شود:

عروس ابتدا این دعا را می‌خواند: «زَوَّجتُک نَفسِی، فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهر المَعلُوم» سپس بلافاصله از طرف آقا می گوید: «قَبِلتُ التزویج لموکِّلی (علی)».

همچنین بخوانید: دعای سریع الاجابه برای شفای مریض

نحوه خوانده صیغه موقت


آیه صیغه موقت

کلمه متعه یا صیغه موقت در آیه 24 از سوره نساء آمده است، البته در مورد این صیغه موقت بین علمای شیعه و اهل سنت اختلاف عقیده وجود دارد. اهل تسنن اعتقاد دارند این آیه توسط سنت نسخ شده اما نظر شیعیان بر خلاف آن است.

متن و ترجمه آیه 24 سوره نساء

 وَ الْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاءَ ذَالِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم محُّْصِنِينَ غَيرَْ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنهُْنَّ فََاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَ لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كاَنَ عَلِيمًا حَكِيمًا

و زنانِ شوهردار [نیز بر شما حرام شده است] به استثنای زنانی که مالک آنان شده‌اید. [این] فریضهٔ الهی است که بر شما مقرر گردیده است. و غیر از این [زنانِ نامبرده]، برای شما حلال است که [زنان دیگر را] به وسیله اموال خود طلب کنید- در صورتی که پاکدامن باشید و زناکار نباشید- و زنانی را که مُتعه کردهاید، مَهرشان را به عنوان فریضه‌ای به آنان بدهید، و بر شما گناهی نیست که پس از [تعیین مبلغ] مقرّر، با یکدیگر توافق کنید [که مدت عقد یا مَهر را کم یا زیاد کنید]؛ مسلماً خداوند دانای حکیم است.


تفاوت‌های صیغه موقت و دائم (ازدواج موقت و دائم)

  • در عقد و ازدواج دائم مخارج و پرداخت نفقه زن برعهده مرد است و به لحاظ قانونی موظف به پرداخت آن است، اما در صیغه موقت زن و مرد در رابطه با جزئیات رابطه ای که خواهند داشت هرطور که هر دو توافق کنند باید عمل کنند.
  • در صیغه موقت بعد از پایان زمان مدت تعیین شده ضمن صیغه زن و مرد می‌توانند آن را تمدید کرده یا از هم جدا شوند، اما ازدوج دائم تا پایان عمر باقی است و برای جدایی باید صیغه طلاق جاری شود.
  • در ازدواج دائم زن و شوهر در صورت فوت هر یک، از همدیگر ارث می‌برند اما در صیغه موقت این قانون وجود ندارد.
  • در صیغه موقت برخلاف ازدواج دائم رفت و آمد زن وابسته به اجازه همسر نیست و در مورد جزئیات روابط با همدیگر به توافق می‌رسند.
  • در عقد و ازدواج دائمی چنانچه مهریه تعیین نمی‌شود، اجرت المثل آن به زن داده می شود، اما صیغه موقت بدون مشخص کردن کامل مهریه صحیح نمی‌باشد.
همچنین بخوانید: دعای مشلول برای حاجت

سخن آخر

در این پست از آلامتو متن دعای صیغه محرمیت موقت (کوتاه مدت) و نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت برای شما همراهان گردآوری و ارائه شد. برای اطلاعات دقیق تر باید به رساله مراجع تقلید خود رجوع کنید.