تاریخ وفات ام البنین 1402 چه روزی است؟ چندم و چند شنبه است؟

تاریخ دقیق رحلت حضرت ام البنین

تاریخ وفات ام البنین 1402 چه روزی است؟

وفات ام البنین

حضرت ام البنین یکی زنان بزرگ در واقعه کربلاست. ایشان همسر گرامی امام علی علیه السلام و مادر فداکار حضرت عباس بوده است. در این پست از آلامتو به تاریخ وفات ام البنین 1402 اشاره کرده و بخشی از زندگینامه ایشان را با هم مرور می‌کنیم.

همچنین بخوانید: متن زیارت ام البنین در مفاتیح برای حاجت 

تاریخ وفات ام البنین 1402 چه روزی است؟ چندم و چند شنبه است؟

تاریخ وفات حضرت ام البنین در تقویم شمسی:

روز چهار شنبه ۶ ماه دی سال ۱۴۰۲


تاریخ وفات حضرت ام البنین در تقویم قمری:

۱۳ ماه جمادی الثانی سال ۱۴۴۵


تاریخ وفات حضرت ام البنین در تقویم میلادی :

۲۷ روز دسامبر سال ۲۰۲۳


تاریخ وفات ام البنین 1402 چندم و چند شنبه است؟

تاریخ وفات حضرت ام البنین در سال 1402 روز چهارشنبه ششم دی ماه است. این تاریخ در تقویم کشور ثبت شده اما جزو تعطیلات رسمی محسوب نمی‌شود.


زندگینامه حضرت ام البنین

حضرت ام البنین همسر بزرگوار امام علی علیه السلام بودند. نام ایشان فاطمه بنت حزام بود و پس از ازدواج با امیرالمونین علیه السلام صاحب چهار پسر شدند. به همین علت کنیه “ام البنین” را به ایشان نسبت دادند. والدین ایشان از خاندان بنی کلاب بودند که شجره آنها به اجداد بزرگ پیامبر اکرم (ص) بازمی گشت.

پدر ام البنین ابوالمجل حزام بن خالد و نام مادر ایشان در برخی از منابع ثماثه دختر سهیل بن عامر بن مالک ذکر شده است. در مورد تاریخ ولادت بانو ام البنین (س) اطلاعاتی موجود نمی‌باشد، و در کتب تاریخی به آن اشاره نشده است.

همچنین بخوانید: نماز ام البنین برای ازدواج، حاجت و شفای مریض چگونه و چند رکعت است؟

زندگینامه حضرت ام البنین


حضرت ام البنین در چه سالی ازدواج کردند

ده سال پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و دخت گرامی ایشان حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیه از دنیا رفتند، امام علی (ع) تصمیم به ازدواج گرفتند. به این منظور از برادر خود عقیل بن ابی طالب خواستند که همسر برای ایشان انتخاب کند که از نسل شجاعترین مردان عرب باشد و برای ایشان فرزندان پسر دلیر و سوارکار به دنیا بیاورد. عقیل فاطمه بنت حزام را زنی شریف، از خانواده‌ای ریشه دار بود که در مهربانی با فرزندان حضرت فاطمه (س) شهره بود.

در مورد اینکه حضرت ام البنین پس از حضرت زهرا علیه السلام همسر دوم یا سوم امام علی (ع) بوده اند، اختلاف نظر وجود دارد. بر اساس روایتی از امام صادق علیه السلام، ام البنین اولین همسر امام علی پس از درگذشت حضرت فاطمه بوده است. از آنجاییکه طبق برخی منابع اولین فرزند ام البنین در سال 26 قمری متولد شد، گمان می‌رود که ازدواج ایشان پیش از سال 23 هجری بوده است. اما برخی منابع نیز این ازدواج را مربوط به سال 13 یا 16 قمری می‌دانند، زیرا بین ازدواج آنها و ولادت حضرت ابوالفضل بزرگترین فرزند آنها 10 سال فاصله می باشد.

در برخی منابع آمده است حضرت ام البنین مدتی پس از ازدواج با امام علی علیه السلام از ایشان خواستند که او را با نام اصلی که فاطمه بود، صدا نزده تا فرزندان فاطمه به شنیدن نام مادر به یاد آن حضرت نیفتند. اینجا بود که امام علی ایشان را ام البنین نامیدند.


فرزندان ام البنین

نتیجه ازدواج امام علی علیه السلام و بانو ام البنین چهار پسر دلاور به نام‌های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان بود و به همین خاطر این بانو به مادر پسران یا همان ام البنین شهرت یافتند. همه چهار پسر ام البنین در واقعه کربلا به شهادت رسیدند و نسل ایشان در ادامه عبیدالله فرزند حضرت عباس (ع) ادمه یافت.

پس از شهادت پسران ایشان در کربلا، ام البنین همه روزه به قبرستان بقیه می‌رفتند و به یاد فرزندان خود مرثیه سرایی می‌کردند و مردم مدینه به نوحه‌های ایشان گوش می سپردند. حتی مروان بن حکم که از دشمنان اهل بیت به شمار می رفت نیز در نوحه خوانی‌های ام البنین حاضر می‌شود و اشک می‌ریخت.

همچنین بخوانید: طریقه ختم و توسل به ذکر ام البنین برای حاجت روایی

وفات حضرت ام البنین

در سال وفات حضرت ام البنین اختلاف نظر وجود دارد. ایشان پس از حضرت زینب (س) از دنیا رفتند، به همین علت برخی این واقعه را مربوط به سال 70 هجری قمری بیان کرده اند. برخی از منابع نیز تاریخ وفات ایشان را روز 13 جمادی الثانی سال 64 هجری قمری ثبت کرده اند که نظریه دوم از اعتبار بیشتری برخوردار است.


سخن آخر

امیدواریم این پست از آلامتو با موضوع تاریخ وفات ام البنین چندم و چند شنبه مورد توجه شما همراهان قرار گرفته باشد.


☀ فال روزانه بر اساس ماه تولد