برای بسیاری از آدم‌ها غذا و خوردنی‌ها نه فقط وسیله‌ای برای ارتزاق و سیر شدن که نوعی از لذت محسوب می‌شوند. از نقطه‌نظر روان‌شناسی نیز جهان‌بینی یک سری از آدم‌ها با غذا، آشپزی، مهمانی دادن و سفره چیدن پیوندی عمیق دارد. از طرفی تغذیه کردن دیگران می‌تواند موجب اعتمادبه‌نفس شود. برای خیلی از ما این تصویر، تصویر آشنایی به حساب می‌آید. مادری که پای میز یا کنار سفره غذا نشسته و به خانواده خود که مشغول غذا خوردن هستند با لذت و رضایت نگاه می‌کند. این نگاه را ما در مهمانی‌ها و از جانب میزبان نیز بارها و بارها دیده‌ایم.

برای خیلی از افراد سفره غذا علاوه بر نوع غذایی که در آن سرو می‌شود وابسته به پیش‌غذا و دسر و رنگ‌ولعاب‌های مربوط به آن‌ها نیز می‌شود. چه بسیاری از ما که از دو هفته قبل از روز مهمانی مخصوصمان، شروع می‌کنیم به نوشتن لیست غذاها، پیش‌غذاها و دسرها. سالادها و اردورهای مختلف. سوپ و نوشیدنی و غذاهای اصلی. و علاوه بر طعم و مزه مواد، رنگ و ظاهر و چیدن سفره نیز برایمان مهم است. سبزی‌های رنگارنگ در سالاد، پنیر چدار رنده شده بر روی سوپ همراه با چند پر جعفری، زعفران دم‌کشیده روی پلوی چرب و چیلی و بو و رایحه‌ی خورش جاافتاده‌ای که روی اجاق آرام و یک‌نواخت قل می‌زند.

دسر یا پیش‌غذا

اگر شما هم به این امور علاقه‌مندید، امروز می‌خواهیم برایتان یک برگ آس معرکه رو کنیم. نان‌های والوان نانالی. نان‌هایی گرد و کوچک که شبیه نان تارت‌های کوچک و انگشتی هستند ولی بافت ترد و نرم‌تری دارند. والوان‌ها را می‌توانید آماده و به صورت بسته‌بندی شده تهیه کنید. معمولا در تمامی سوپرمارکت‌های بزرگ و معتبر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای والوان در دسترس است. وقتی این نان‌های کوچک و خوشمزه را تهیه کردید، می‌توانید از دستورهای ساده غذایی که الان برای شما می‌گوییم استفاده کنید تا هم میز غذای بسیار شیکی داشته باشید و هم پیش‌غذا، دسر و مزه‌هایی بسیار خوشمزه و چشم‌نوازی را برای مهمان‌هایتان یا حتی خودتان تدارک ببینید.

دسر یا پیش‌غذا

دستور غذاهایی ساده و راحت

اولین اصل این است که داخل والوان را از همه چیز می‌توانید پر کنید. فقط کافی است طعم مواد انتخابی را دوست داشته باشید و آن‌ها را در اندازه‌هایی تهیه کنید که داخل والوان‌ها جا بشوند. می‌توانید والوان را از انواع پودینگها و کاسترد، میوه، کرم، خامه، شکلات، غذا و مخلوط‌های مختلف پر کنید. در ادامه ما چند دستور تهیه خیلی ساده، آسان و سریع را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید.

لقمه‌ی کدوسبز

كدو را رنده كرده با روغن زيتون تفت دهيد. نمك، فلفل و سير را اضافه كنيد. سپس داخل كاسه‌اي ماست چكيده، جعفري و گردو را ريخته و با کدوها مخلوط کنید. حالا والوان‌ها را با اين مواد پر كنيد. براي تزئين مي‌توان از گوجه  و چند برگ جعفري هم استفاده كرد.

لقمه‌ای کوچک از والوان و سیب و پنیر چدار

این دسر خوشمزه ترکیبی از سیب، پنیر چدار و آب سیب است که طرفداران خاص خود را دارد.

کره را داخل یک قابلمه ذوب کنید و ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای اضافه کرده و هم بزنید تا شکر آب شده و صاف شود. تکه‌های سیب را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بپزید تا کمی نرم شوند ولی شکل خود را از دست ندهند. به میزان دلخواه به سیب و شکر، دارچین اضافه کنید. سپس سیب‌ها را جدا کرده و داخل کاسه‌ای ریخته و کنار بگذارید. داخل همان قابلمه آب سیب، سرکه، شکر قهوه‌ای و دارچین را مخلوط کرده و روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر حل شود. بگذارید آب سیب به جوش آید و تا وقتی که غلظت آن مناسب شود، بجوشد.

همچنین بخوانید : جذابیت و تفاوت با شیرینی ماکارون

آن وقت والوان‌ها را از تکه‌ای سیب و کمی شربتی که تهیه کرده‌اید پر کنید. سپس نوبت به پنیر چدار می‌رسد که به صورت رنده شده رویشان بریزید. والوان‌های آماده شده را می‌توانید سرد یا گرم سرو کنید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

والوان و ماهی تن

این پیش‌غذا به راحتی و آسانی آماده می‌شود. داخل والوان‌ها را از تن ماهی پر کنید. روی آن کمی پنیر پیتزا بپاشید و برای چند دقیقه بگذارید توی فر یا مایکروویو. در حدی که پنیر آب شده و روی آن کمی طلایی شود. این پیش‌غذا مناسب کودکانی است که به همین راحتی‌ها علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارند.

والوان، کاسترد و هر نوع میوه‌ای که دوست دارید

پودر کاسترد، شکر و کمی شیر را مخلوط کنید. وقتی پودر کاملا حل شد، مجددا کمی شیر به آن اضافه کنید و بگذارید روی حرارت  و مرتب هم بزنید تا جوش بیاید. حالا حرارت را کم کرده و اجازه دهید حدود پنج دقیقه آرام بجوشد.

کرم کاسترد باید غلیظ شود. یعنی اصلا آب‌دار نباشد چون ممکن است روی بافت والوان‌ها تاثیر بگذارد. غلظت کرم بعد از سرد شدن باید چیزی شبیه ماست چکیده شود. شما می‌توانید برای زودتر سرد شدن کاسترد آن را توی فریزر بگذارید.

سپس والوان‌ها را به وسیله قیف‌های مخصوص با کاسترد پر کنید. بعد از آن نوبت ارائه هنر خانم‌ها و آقایان می‌رسد. آن هم بازی با خوش‌رنگی و جلوه‌ی میوه‌ها. از هر میوه‌ای که دوست دارید، برش‌های کوچکی بر روی مواد بگذارید.

دسر یا پیش‌غذا

شما می‌توانید کار را همین‌جا تمام شده بدانید اما ما برایتان پیشنهاد دیگری هم داریم. روی والوان‌های آماده را با ژله آلوئه‌ورا بپوشانید. البته قبل از اینکه ژله کاملا بسته شده باشد. این کار باعث می‌شود ظاهر و طعم والوان‌ها ارتقای درجه بیشتری پیدا کنند.

والوان و حلوا

این دستور تهیه یک خط بیشتر ندارد. داخل والوان‌ها را از حلوا پر کرده و روی آن بسته بر سلیقه خودتان پودر نارگیل یا پسته بریزید.

والوان و سبزیجات موردعلاقه‌ی شما

قارچ خرد شده را به همراه آبلیمو در کمی روغن تفت می‌دهیم. سپس هر نوع سبزیجاتی که دوست دارید به صورت خیلی ریز شده به آن اضافه کرده و تفت دهید. نمک، فلفل، آویشن و ادویه‌های مورد علاقه خود را نیز فراموش نکنید. در انتها نوبت به پنیر پیتزا می‌رسد که با مواد مخلوط شده و حرارت ببیند. سپس والوان‌ها را با این مواد پر کنید، روی آن کمی پنیر بریزید و داخل فر بگذارید تا پنیر‌ها آب شده و طلایی شوند.

بدین ترتیب شما دستورات کلی برای کار با والوان را بلدید. ما حتی میزان مصرفی از هر کدام از مواد را به شما نگفتیم. شما اندازه هر کدام را با توجه به علاقه و ذائقه‌ی خود و همچنین مقدار پیش‌غذا یا دسری که می‌خواهید تهیه کنید، مشخص بفرمایید.