چگونه با پیری پوست مبارزه کنیم؟

چهار عضو بدن که در روند پیری آسیب پذیرتر هستند

چگونه با پیری پوست مبارزه کنیم

جوان ماندن بیشتر از آنچه که فکرش را میکنید به خودتان بستگی دارد برای جوان ماندن علاوه بر رعایت سبک زندگی سالم باید مراقب بافت های حساس بدن نیز باشید.

بهترین توصیه های ضد پیری پوست، صرف نظر از سن شما

“پیری زودرس پوست” این عبارتی است که خیلی ترسناک به نظر می رسد و همه ما کم و بیش نگران آن هستیم. طبق گزارش سال 2017 موسسه Orbis Research پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۱، صنعت زیبایی ضد پیری درامدی بیش از ۳۳۱ میلیارد دلار در سطح جهان را به خود اختصاص دهد.

اگر پیری زودرس یکی از دغدغه های اصلی شما شده و نگران آن هستید، نگران نباشید، راه حل هایی وجود دارد که می تواند این روند به تاخیر بیاندازد. در این مطلب به بررسی این توصیه های شگفت انگیز و ضد پیری پوست می پردازیم. با ما همراه باشید.

برای جلوگیری از چین و چروک و جوان و شاداب نگه داشتن پوست صورت تان، نباید فقط به معجون‌ های ضد پیری تکیه کنید. ایجاد تغییرات کوچک اما هوشمند سبک زندگی نقش اساسی در پاک کردن اثرات گذشت زمان از روی صورت شما ایفا می ‌کند. سعی کنید این استراتژی ‌های ضد پیری پوست را به روتین روزانه خود اضافه کنید.

  1. استفاده از کرم ضد آفتاب

اگر فقط لازم باشد یک کار انجام دهید تا پوست خود را از پیری زودرس محافظت کنید ، قطعا این همان است.

Claire Chang متخصص پوست، می گوید: قرار گرفتن در معرض آفتاب مسئول افزایش خطوط ریز، چین و چروک، لکه های قهوه ای، بافت ناهموار پوست و شل شدن پوست است. اما این کاملاً اجتناب پذیر است!

دکتر چانگ می گوید: “استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند از این اثرات منفی بر روی پوست جلوگیری کند.”

در یک مطالعه 2013 که در تاریخچه پزشکی داخلی منتشر شده است، شرکت کنندگانی که سه تا چهار روز از هفته را از کرم ضد آفتاب بر روی پوستشان استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده بودند، کاهش روند پیری پوست را در عکس هایی که بعد از چهار سال گرفته بودند، شاهد بودند.

فراموش نکنید که مقداری از کرم ضد آفتاب را در قسمت های پشت دست و گردن تان نیز بمالید! دکتر چانگ می گوید: این مناطق ظریف اغلب مورد غفلت واقع می شوند و بنابراین اولین نشانه های پیری در این مناطق ظاهر می شود.

همچنین بخوانید: گیاهان دارویی ضد پیری

  1. عینک آفتابی بزنید

هنگامی که در معرض تابش خورشید قرار می گیرید، حتما عینک آفتابی بزنید، پوست اطراف چشم های شما ظریف ، نازک و مستعد پای کلاغ است.

دکتر چانگ می گوید: “حرکت بیش از حد عضلات صورت، مانند نیم باز کردن چشم ها یا اخم ، خطر ایجاد یا بدتر شدن چین و چروک صورت را در اطراف چشم افزایش می دهد. پوشیدن عینک آفتابی یا کلاه لبه دار می تواند به شما در جلوگیری از حرکات بیش از حد صورت کمک کند.”

هرچه سطح بیشتری از صورتتان را بپوشانید بهتر است. دفعه بعد که تصمیم به خرید عینک آفتابی گرفتید، یک عینک آفتابی با شیشه های بزرگ بخرید و مطمئن شوید که فریم آن‌ پلاستیکی باشد. (فریم های فلزی می ‌توانند نور خورشید را بر روی گونه ‌های شما منعکس کنند.)


  1. نوشیدن با نی را متوقف کنید

خبر بد برای طرفداران میلک شیک: همانند ریز کردن چشم ها هنگام قرار گیری در معرض خورشید ، نوشیدن با نی می تواند منجر به افزایش خطوط ریز شود.

لیونل بیسون ، متخصص ضد پیری ، نویسنده کتاب درمان سلولیت، می گوید: “چین و چروک اطراف لب که با عنوان smoker’s lines شناخته می شوند، در حقیقت به دلیل سیگار کشیدن یا استفاده از رژ لب اینجاد نمی شوند، بلکه چین و چروک های عمودی لب نتیجه انقباض مکرر عضلات لب است.”

نوشیدن هر از گاه اسموتی به شما صدمه ای نخواهد زد اما اگر هر روز با استفاده از نی نوشیدنی میل می کنید، این می تواند منجر به ظهور خطوط و چین و چروک هایی در اطراف لب شود.


  1. از رتینوئیدها استفاده کنید

در کنار ضد آفتاب ، رتینول بهترین چیز دیگری است که می توانید برای جوان نگه داشتن پوست خود استفاده کنید.

دکتر چانگ می گوید: “رتینوئیدها و رتینول که به عنوان محصولات ضد پیری پوست شناخته می شوند، بخاطر مزایای ضد پیری که ارائه می دهند، از سال 1980 مورد استفاده قرار گرفته اند.”

به گفته کیت کر، جراح متخصص بالینی و مدیر کیت کر لندن، به دلیل اینکه رتینوئیدها “ارتباط دهنده سلول ها” هستند می توانند بسیار موثر عمل کنند. او می ‌گوید: “رتینوئیدها می ‌توانند به اغلب سلول‌ های پوست وصل شوند و به آن‌ ها بگویند که همانند نسخه ‌های جوان ‌تر سالم‌ تر خودشان رفتار کنند.”

آن ‌ها همچنین جابجایی سلول‌ ها را تسریع می ‌بخشند و پوست غشای میانی را ضخیم می ‌کنند که منجر به جوان‌تر به نظر رسیدن پوست می شوند.

به شواهد بیشتری در این مورد نیاز دارید؟ مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، نشان داد که رتینول تولید کلاژن را افزایش داده و ظهور خطوط و چین ظریف را کاهش می دهد.


  1. روزانه پوست تان را مرطوب کنید

بین آلوی تازه و آلوی چروکیده چه تفاوتی وجود دارد؟ بله درست است، آب رسانی !

دکتر چانگ می گوید: “پوست خشک ظاهر و خطوط و چین و چروک های پوستی را بدتر می کند و چهره شما را پیرتر از آنچه هست، نشان می دهد”

پوست خود را مرطوب ، نرم و انعطاف پذیر نگه دارید. به دنبال کرم هایی باشید که حاوی هیدراتورهایی مانند هیالورونیک اسید و گلیسیرین هستند که به عنوان آهن ربا برای رطوبت عمل می کنند. یکی دیگر از ترکیبات آبرسان قدرتمند نیاسین آمید، نوعی ویتامین B3 است. این آنتی اکسیدان قوی نه تنها باعث کاهش از دست دادن آب می شود، بلکه در مقابل عوامل تنش زای محیطی که می تواند منجر به پیری زودرس شود، نیز می جنگد.


  1. از دستگاه بخور یا رطوبت ساز استفاده کنید

برای افزایش بیشتر قدرت آبرسانی ، یک دستگاه بخور تهیه کنید.

دکتر چانگ می ‌گوید: “رطوبت کم هوا، می ‌تواند منجر به خشکی پوست و بدتر کردن ظاهر چین و چروک های صورت شود. ” ممکن است متوجه شده باشید که چهره شما در زمستان خشک تر به نظر می رسد و خطوط ظریف چهره تان، در این فصل سرد سال، برجسته تر می شود.

دکتر چانگ می گوید: استفاده از دستگاه رطوبت ساز می تواند به جایگزینی رطوبت از دست رفته کمک کند و چهره ای درخشان و شاداب به شما هدیه کند.


  1. لایه برداری کنید

دقیقاً مثل یک مار که پوست می اندازد و از پوست مرده خود رها می شود، شما هم باید همینطور عمل کنید!

دکتر چانگ می گوید: “هرچه سن ما بالاتر می رود، سرعت تجدید سلول های پوست کندتر می شود و لایه برداری می تواند به افزایش گردش سلول های پوستی ، از بین بردن سلول های مرده پوست و حفظ درخشش سالم به پوست کمک کند.”

دکتر چانگ لایه برداری شیمیایی (با لایه بردارهای شیمیایی مانند اسید گلیکولیک یا اسید سالیسیلیک) را در مورد اسکراب هایی که می توانند پوست را بیش از حد تحریک کنند، توصیه می کند. وی گفت: ” افرادی که پوست طبیعی دارند می توانند هفته ای یک یا سه بار پوستشان را لایه برداری کنند، اما افراد دارای پوست حساس، ممکن است نیاز به لایه برداری کمتری داشته باشند. “

البته لایه برداری زیاد نیز به شدت به پوست آسیب می رساند، لایه برداری بیش از حد، می تواند به خشکی، قرمزی و سوزش پوست منجر شود.


  1. از استرس دور شوید

یکی از بهترین تکنیک های ضد پیری پوست که می توانید تمرین کنید، هنر تنش زدایی است. دکتر روكو مونتو، متخصص پیری پوست و نويسنده The Fountain مي گويد: “استرس مزمن می تواند منجر به تغييرات عميق و زيان آور در متابوليسم بدن شما شود كه روند پيري را سرعت می بخشد و پوست شما اولین ارگانی است که این اثرات منفی را نشان می دهد.”

تأثیر مخرب استرس به DNA شما کشیده می شود. یک مطالعه که در سال 2012 در PLOS ONE منتشر شد، نشان داد که فرسودگی و خستگی ناشی از کار پیری سطح بافت سلولی را به دنبال دارد. شرکت کننده هایی که استرس ناشی از شغل مزمن را تجربه کرده بودند، تلومر (پایانه فیزیکی کروموزم‌های خطی) کوتاه تری داشتند. به عبارت دیگر، هرچه تلومر کوتاه تر باشد، بافت سلولی بیشتر در امتداد روند پیری قرار می گیرد.

از طرف دیگر، طبق مطالعه ای که در سال 2013 در PLOS ONEمنتشر شد، تمرین منظم تمرین های آرامش بخش ، مانند مدیتیشن و یوگا می تواند حالت ژن های شما را در پاسخ به استرس تغییر دهد. خوب است بدانید که یک مطالعه در سال 2011 منتشر شده در Psychoneuroendocrinology نشان داد که مدیتیشن می تواند فعالیت تلومر را نیز افزایش دهد.

همچون سایر فعالیت هایی که هر چه بیشتر برایش تلاش کنید نتایج بهتری هم می گیرید ، سعی کنید تکنیک های آرامش بخش را در روتین روزمره خود بگنجانید.

دکتر مونتو می گوید: “ده دقیقه از آشفتگی رها شوید و ارتباط تان را بدنتان برقرار کنید. این می تواند یک تجربه ارام بخش باشد.”


  1. به پشت بخوابید

خوابیدن به پهلو یا شکم، می تواند تاثیر زیادی روی روند پیری پوست تان بگذارد. دکتر بیسون می گوید دلیل این تاثیر منفی این است که خوابیدن به پهلو، باعث افزایش فشرده سازی و کاهش گردش خون در یک طرف صورت می شود.

این نیروی فشار تکراری و استرس طولانی مدت منجر به ظهور خطوط و چین و چروک های بیشتر روی پوست می شود. به همین دلایل، خوابیدن به پهلو می تواند به پتوز پستان (افتادگی پستان) نیز منجر شود.

خوابیدن به پشت، نه تنها از ظاهر شدن چین و چروک روی صورت کمک می کند، بلکه می تواند باعث کاهش درد گردن و فشار به ستون فقرات شود.


و اما سخن پایانی…

در صورتی که کمی به خودمان و پوستمان اهمیت بدهیم، هیچ کدام از موارد گفته شده در بالا، کار سخت یا غیرممکنی نیستند. در صورتی که چندین روز این موارد را در روتین روزانه تان قرار دهید، خواهید دید که بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، به عادات خوب شما تبدیل شده اند. سلامت پوستتان را جدی بگیرید تا جوان تر از سنی که دارید، به نظر برسید.