انشا در مورد طلاق

متن انشاء با موضوع طلاق و مشکلات آن در جامعه

انشا در مورد طلاق

پیدا کردن راهکار مناسب برای مقابله با پدیده طلاق نیازمند بررسی های بیشتری در این زمینه است و با توجه به اهمیت موضوع در این صفحه از مجله آلامتو قصد داریم مجموعه ای از مقالات مرتبط با موضوع طلاق را برای شما گردآوری کنیم تا شما دانش آموزان عزیز بتوانید با بررسی آنها به یک جمع بندی مناسب در رابطه با مقاله خود برسید.


چه زمانی طلاق جایز است؟

طلاق برای هر کسی یک اتفاق بزرگ و سخت خواهد بود اما زمان هایی وجود دارد که گرفتن طلاق یک امر ضروری است.

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ برای بیان آنکه چه زمانی طلاق و جدایی امری حیاتی است، باید پیش از هر چیز به سطح مشکلات یک فرد و شرایط فرزندان توجه کرد.

به طور کلی هدف در روانشناسی این است که طلاق صورت نگیرد؛ اما اگر مشکلات به حدی برسد که مشاور یا روان‌شناس خانواده و افراد متخصص به این نتیجه برسند که جدایی راه‌حل بهتری برای دو طرف است، آنگاه جدایی اجتناب‌ناپذیر است.

ادامه مقاله: چه زمانی طلاق جایز است؟

بهترین سن کودک برای طلاق

طلاق والدین ممکن است بزرگترین شوک روحی را به هر بچه ای وارد کند اما اگر تصمیمتان برای طلاق جدی باشد عدم طلاق به دلیل سن پایین فرزندتان، احتمالاً آسیب بیشتری را به او وارد خواهد کرد.

divorce-and-kidsتازگی‌ها مراجعی داشتم که نگران بود، بیش‌ازحد برای طلاق صبر کرده‌است. دو فرزندش ۱۰و۱۳ساله بودند و او حدود یک دهه است که دیگر از بودن در این زندگی راضی نیست. یکی از دوستانش از تجربه خودش به او گفته‌بود که پدرومادری داشته که تا ۲۰سالگی او برای طلاق صبر کرده‌اند و او به دلیل این صبر بیش‌ازحد از آن‌ها متنفر بوده‌است.

همه ما می‌خواهیم تا جایی که ممکن است از بچه‌هایمان در برابر صدمات طلاق حفاظت کنیم و خیلی راحت است که با خودمان فکر کنیم، سن ایده‌آلی وجود دارد که در آن بچه‌ها بهتر می‌توانند ماجرا را تحمل کنند؛ اما واقعیت این است که درحالی‌که کارهای ما روی سلامتی بچه‌ها تأثیر می‌گذارند، زمان طلاق عموماً عامل مهمی نیست.

ادامه مقاله: بهترین سن کودکان برای طلاق

مشکلات طلاق در دوران عقد

طلاق گرفتن زوجها در دوران عقد مسئله ای است که ممکن است از نظر روحی هردو طرف را دچار مشکلات زیادی کند در این مقاله با ما همراه شوید تا راه کنار آمدن با اینگونه طلاق را بررسی کنیم.

در این سال­ها با افزایش شوک‌­آور آمار طلاق روبه‌رو شدیم. درغالب اوقات، طلاق­های دوران عقد، به این دلیل روی می دهند که انتخاب افراد اشتباه بوده است؛ آن­قدر اشتباه که لازم شده همسران در مدت کوتاهی از هم جدا شوند.

مشکلاتی مانند مسکن، شاغل نشدن مرد، توانایی نداشتن خانواده در تهیه­ جهیزیه و بسیاری مسائل دیگر، از اصلی­ترین دلایل طلاق در این دوران است. اما چگونه می شود از این مساله پیش­گیری کرد و اگر پیش آمد چگونه با طلاق در دوران عقد کنار بیاییم و چه کار کنیم که کمتر ضربه بخوریم؟!

ادامه مقاله: مشکلات طلاق در دوران عقد

احساس افسردگی و پشیمانی مردان بعد از طلاق

مردان و زنان هر کدام به روش متفاوتی نسبت به طلاق واکنش نشان می دهند، در این مقاله میخواهیم به مشکلات مردان پس از طلاق بپردازیم:

چارچوب آسیب‌ها پس از طلاق در چند محور و بعد بررسی‌کردنی است. آسیب‌ها در سه محور فردی، خانوادگی و اجتماعی بررسی می‌شود.

ادامه مقاله: احساس افسردگی و پشیمانی مردان بعد از طلاق

واکنش به طلاق از دید روانشناسی

واکنش به طلاق از دید روانشناسی

چرا طلاق در جوامع مختلف سطوح مختلفی از واکنش های احساسی را در بر دارد؟ آیا می توان بدون هیچگونه حس خاصی به راحتی طلاق گرفت؟

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ شاید شما هم یکی از همان‌هایی هستید که مدتی است در مورد طلاق فکر می‌کنید یا به‌تازگی از همسرتان جداشده‌اید و روزهای سخت پس از طلاق را سپری می‌کنید یا برای طلاق اقدام کرده‌اید و مراحل قانونی آن را پشت سر می‌گذارید.

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کدام واکنش‌های شما در ماه‌های اخیر، در پاسخ به طلاق ایجاد شده است؟

ما در پاسخ به طلاق، واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهیم. این واکنش‌ها شبیه واکنش‌هایی هستند که ما نسبت به بحران‌ها و استرس‌های بزرگ زندگی مانند مرگ، بیماری بدخیم یا ورشکستگی از خود نشان می‌دهیم.

کوبلر راس معتقد است که آدم‌ها از چند مرحله می‌گذرند تا بتوانند طلاق را بپذیرند و با آن سازگار شوند. این مراحل عبارت‌اند از: انکار، خشم، افسردگی، چانه‌زنی و پذیرش.

در این نوشته به‌تفصیل به شرح این مراحل می‌پردازیم.

شوک و انکار

انکار واقعیت یکی از دفاع‌های ناپخته، اما رایج در همسران در آستانهٔ طلاق است. کسانی که از این دفاع استفاده می‌کنند به‌نوعی خودشان را فریب می‌دهند. آن‌ها طلاق را جدی نمی‌گیرند و به خودشان می‌گویند:

«نه چنین چیزی نمی‌تواند برای من رخ دهد»، «نه، درست نیست»، «امکان ندارد ما از هم جدا شویم» و… . اگر با چنین افکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنید، سعی نکنید نسبت به آن‌ها بی‌اعتنا باشید.

باید با این افکار و بی‌اعتنایی‌ها به درستی روبه‌رو شوید. از خودتان بپرسید که تعجب‌آور نیست این‌قدر بی‌اعتنا به نظر می‌رسید؟ دریابید که چه احساسی دارید.

با یک کارشناس در مورد طلاق صحبت کنید و برون‌ریزی داشته باشید. برخی از افراد حتی بعد از طلاق قانونی هم باورشان نمی‌شود از همسرشان جدا شده‌اند. این افراد علاوه بر انکار، دست به توجیه هم می‌زنند و با خود می‌گویند: «این‌طور نیست، همسرم اصلاً تمایلی به جدایی از من نداشت» یا «او تحت تأثیر فشار خانواده این کار را کرد».

این افراد حتی پس از طلاق قانونی هم حلقهٔ ازدواج خود را دارند؛ چراکه هنوز خودشان را نسبت به همسرشان متعهد می‌دانند.

جزو هرکدام از افراد که باشید برای ذوب شدن یخ انکار، کارهای زیر را انجام دهید:

  • عکس عروسی خود و همسرتان را از دیوار اتاق‌خواب بردارید.
  • حلقهٔ ازدواج خود را دربیاورید.
  • به دوستان و نزدیکان موضوع طلاق را اطلاع دهید.
  • وسایل شخصی همسر سابقتان را به او بدهید یا به‌عنوان یادگاری به فرزندتان ببخشید.

خشم

بیشتر افراد به دنبال طلاق، احساس رنجش، آزردگی، خشم، حقارت، اضطراب و نفرت را تجربه می‌کنند. به خاطر داشته باشید که تجربهٔ احساسات منفی در چنین وضعیت دشواری کاملاً طبیعی است. روی روش‌های صحیح ابراز خشم کار کنید.

فعالیت‌های جسمانی، ورزش، گریستن، درددل با یک دوست و مشاوره با روان‌شناس، از جمله روش‌های سالم برای ابراز خشم است. برای نمونه، به همسر یا کسی که از او خشمگین و آزرده هستید نامه بنویسید.

نامه‌ای که هرگز پست نمی‌شود. در آن نامه در مورد احساسات خود حرف بزنید و دلایل خشم و نفرت و آزردگی خود را بیان کنید. به خودتان فرصت دهید و انرژی منفی خشم را به مسیر مثبتی هدایت کنید.

چانه‌زنی

پس از ذوب‌شدن یخ انکار و برون‌ریزی خشم، کسی که برای جدایی آمادگی ندارد، مضطرب و وحشت‌زده می‌شود و به هر دری می‌زند تا جلوی طلاق را بگیرد. متوسل شدن به اقوام و دوستان و آشنایان یکی از این راه‌هاست.

طلاق واقعیت تلخی است. واکنش‌های شما نشانهٔ این است که تغییراتی در حال رخ‌دادن است و شما به‌تنهایی توانایی رویارویی با آن‌ها را ندارید.

تحمل شرایط پس از طلاق دشوار است و بسیاری برای فرار از آن، همهٔ تلاش خود را به کار می‌گیرند. برای حل مشکلات خود وکیل بگیرید. در صورت نیاز به روان‌شناس مراجعه کنید و از خانواده و دوستان باتجربه کمک بگیرید.

افسردگی

افسردگی محصول فقدان بسیاری از چیزها از جمله در زندگی زناشویی است. اگر احساس می‌کنید افسرده شده‌اید، از یک کارشناس کمک بگیرید.

درخواست کمک از کارشناسان، درصورتی‌که به آن نیاز دارید نشانهٔ ضعف نیست؛ بلکه نقطهٔ قوت شماست. شما باید در این شرایط، کارشناس را به‌عنوان یک دوست در کنار خود داشته باشید و توصیه‌های او را جدی گرفته و اجرا نمایید.

پذیرش و بهبودی

آخرین مرحله در فرآیند طلاق، پذیرش است. پذیرش، شفا و بهبودی را با خود به همراه می‌آورد. اندیشیدن به زندگی پس از طلاق محصول پذیرش است و تا زمانی که نتوانید جدایی را بپذیرید، نمی‌توانید برای زندگی جدید خود برنامه‌ریزی کنید.

اشتباهات خود را بپذیرید و آن‌ها را به‌عنوان فرصتی برای یادگیری در نظر بگیرید. از خودتان بپرسید:

به‌راستی برنامه‌ام پس از طلاق چه خواهد بود؟

نشانه‌هایی که نشان‌دهندهٔ نرسیدن به پذیرش هستند، به شرح زیر است:

  • در طول روز همچنان به همسر سابق خود فکر می‌کنید و احساس می‌کنید که همچنان او را دوست دارید.
  • همچنان با خشم و نفرت شدید از همسر سابق خود یاد می‌کنید.
  • نسبت به رابطهٔ همسرتان با فرد دیگر حساس هستید.
  • در صورت رویارویی با این مشکلات، شما نتوانسته‌اید با طلاق سازگار شوید و آن را بپذیرید. باید از یک کارشناس کمک بگیرید تا شما را به سمت پذیرش سوق دهد.