علت بزرگی لبه های واژن چیست

بزرگی لبه های واژن مسئله نسبتا رایجی است که برای برخی از زنان تبدیل به مشکل می شود. در ادامه به علل و درمان خانگی آن می پردازیم.

بزرگی لبه های واژن و درمان خانگی آن

اگر به علت بزرگی لبه های واژن دچار نگرانی هستید و به دنبال درمان خانگی آن هستید، این متن را تا انتها دنبال کنید. شکل و ظاهر واژن به طور طبیعی در طول سال ها تغییر می کند. واضح ترین تغییرات مربوط به تغییرات هورمونی است که در دوران بلوغ، در طول چرخه قاعدگی، در بارداری و حوالی یائسگی رخ می دهد.

همچنین بخوانید: برای تنگ شدن واژن از چه قرصی استفاده کنیم؟

علت بزرگی لبه های واژن چیست؟

لبه های واژن (لابیاها) به محافظت از واژن داخلی و کلیتوریس از اصطکاک، ضربه و آسیب کمک می کنند. اندازه و شکل اندام تناسلی زنان از فردی به فرد دیگر به طور قابل توجهی متفاوت است. درست مانند هر فردی که دارای ویژگی های صورت یا اندازه های مختلف اعضای بدن است، چیزی به نام اندازه یا شکل صحیح لابیا وجود ندارد.  بزرگ بودن لبه های واژن طبیعی است و جای نگرانی نیست. بسیاری از افراد با لابیای بزرگ و اغلب نامتقارن متولد می شوند و با این وجو هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند.

هیچ دلیل مستقیم شناخته شده ای برای بزرگ بودن یا بزرگ شدن لابیا وجود ندارد. پزشکان این تغییر را یک نوسان طبیعی در بدن انسان می دانند. همانطور که ممکن است یک سینه بزرگتر از دیگری باشد، تفاوت در اندازه لابیاها نیز معمول است. با این حال، برخی از علل احتمالی بزرگی لابیا عبارتست از:

1. عوامل ژنتیکی: برخی از افراد با لب های بزرگ واژن یا با شکل های متفاوت متولد می شوند.

2. تغیرات هورمونی: لابیاها ممکن است در طول بلوغ با افزایش استروژن و افزایش سایر هورمون‌های زنانه و یا به خاطر بارداری از نظر اندازه تغییر کنند.

3. افزایش سن: افزایش سن می تواند منجر به بزرگی لبه های واژن شود.

4. لباس های تنگ: پوشیدن دائم لباس های تنگ به خصوص لباس زیر، می تواند موجب بزرگی لابیا شود و اندازه آن را تغییر دهد.

5. دوچرخه‌سواری زیاد: زنانی که به طور منظم دوچرخه‌سواری می‌کنند یا دوچرخه‌سوارهای رقابتی هستند، ممکن است ضربه‌های مکرر به ناحیه تناسلی خارجی را تجربه کنند که منجر به ایجاد مسئله می‌شود.

علائم بزرگی لبه های واژن

اکثر زنان دچار به بزرگی لابیا هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. با این حال، در برخی موارد، ممکن است با علائم ناراحت کننده باشد همراه باشد، از جمله:

  • درد لابیا، ناراحتی و سوزش هنگام پوشیدن لباس های تنگ مانند مایو یا جوراب شلواری.
  • ناراحتی در حین ورزش یا مقاربت جنسی به دلیل اصطکاک بر روی بافت های اضافی ایجاد می شود.
  • مشکلات بهداشتی زیرا لابیای بزرگتر می تواند استفاده از تامپون یا فنجان قاعدگی را دشوار کند.
  • عفونت های مزمن مکرر به خاطر مشکل در تمیز کردن ناحیه تناسلی می تواند منجر به عفونت های باکتریایی شود.
همچنین بخوانید: علت ترشح زیاد واژن دختر مجرد چیست؟ آیا ناشی از عفونت است؟

درمان خانگی بزرگی لبه های واژن

درمان خانگی بزرگی لبه های واژن (پیشگیری)

به طور کلی، بزرگی لبه های واژن درمان خاصی نیاز ندارد و معمولا هیچ مشکلی در سلامت کلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر شرایط باعث ناراحتی و درد شود، بیمار می‌تواند یکی از روش‌های زیر را برای درمان خانگی و جراحی استفاده کند:

  • استفاده از لباس‌ها و لباس‌های زیر راحت و قابل تنفس بدون ایجاد اصطکاک بیش از حد از ناحیه تناسلی خارجی حمایت می‌کند.
  • استفاده از صندلی های پد دار هنگام نشستن طولانی مدت یا دوچرخه سواری باعث راحتی بیشتر می شود.
  • انتخاب محصولات بهداشتی شخصی بدون بو و طبیعی (تامپون، پد یا صابون) به کاهش خطر تحریک ناشی از مواد شیمیایی موجود در عطرها و رنگ‌ها کمک می‌کند.
  • داروهای بدون نسخه با تجویز پزشک نیز می توانند برای کنترل درد و تحریک مصرف شوند.

رژیم غذایی برای پیشگیری از بزرگی لبه های واژن

عادات غذایی همچنین می تواند به کاهش خطر ابتلا به بزرگ شدن لبه های واژن کمک کند. از جمله:

  • برای جلوگیری از ایجاد عفونت در ناحیه تناسلی، مایعات فراوان بنوشید
  • غذاهای سالم غنی از فیبر بخورید
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید
  • از مصرف الکل خودداری کنید
  • از خوردن غذاهای تند خودداری کنید
همچنین بخوانید:  کپسول کلیندامایسین برای عفونت واژن

درمان بزرگی لبه های واژن با جراحی

برای بزرگ بودن شدید لبه های واژن، پزشک ممکن است روش زیر را توصیه کند:

لابیاپلاستی

جراح بافت اضافی را در طول لابیاپلاستی برمی دارد. آنها سایز لابیاها را بازسازی و کوچک می کنند. این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. با این حال، می توان آن را تحت آرام بخشی و بی حسی موضعی نیز انجام داد. حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا این روش کامل شود.

چندین تکنیک جراحی عبارتند از:

  • برداشتن مستقیم (روش تراش):  بافت ها برداشته می شوند، فرم و بافت لابیا مینور از بین می رود و ممکن است یک اسکار بعد از جراحی قابل مشاهده باشد.
  • برداشتن گوه:  یک گوه V شکل از قسمت پایین روی لب مینور برداشته می‌شود و حاشیه‌ها به هم بخیه می‌شوند. این کار لبه طبیعی بافت را حفظ می کند و ظاهر بهتری به آنها می دهد.
  • اپیتلیال زدایی:  این روش برای مواردی که بزرگی لابیا خفیف می باشد، بهترین درمان است زیرا تنها مقدار کمی از بافت را از بین می برد و در عین حال شکل کلی لابیا مینور را حفظ می کند.

سخن آخر

وقتی بزرگی لبه های واژن مشکلی ایجاد نمی کند، نیازی به درمان ندارید زیرا برای سلامت کلی شما مضر نیست. با این حال، اگر این مسئله در توانایی شما برای لذت بردن از فعالیت های بدنی اختلال ایجاد می کند، یا ظاهر شما باعث ناراحتی شما می شود می توانید برای بهبود آن اقدام کنید. مهم است که مراقب هرگونه تغییر در بدن خود از جمله لابیا باشید.


نظر خود را بیان کنید