طرز تهیه آش اوماج

آش اوماج یکی از آش های بسیار خوشمزه و مقوی است که اصل آن متعلق به شهر زیبای تبریز می باشد و به دلیل استفاده از حبوبات و سبزیجات در آن دارای مقدار بسیار زیادی ویتامین است و به همین دلیل شما می توانید این آش خوشمزه و مفید را برای ایام سرماخوردگی و مریضی در منزل تهیه و میل کنید. آش اوماج همچینین در صورت استفاده نکردن از فرآورده های گوشتی در آن می تواند یک گزینه عالی و مناسب برای افراد گیاه خوار و یا افرادی که در برنامه غذایی روزانه خود از مصرف گوشت قرمز منع شده اند نیز باشد. شما می توانید این آش جدید و متفاوت را برای افطاری هم در ماه مبارک رمضان تهیه کنید و به میز افطاری خود به وسیله آن جلوه و زیبایی بخشید. امروز در آلامتو طرز تهیه آش اوماج تبریزی لذیذ، ساده و مقوی با بلغور و عدس را به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.


مواد لازم برای تهیه آش اوماج

  • عدس 1 پیمانه
  • بلغور 1 پیمانه
  • عصاره گوشت 1 عدد
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • آرد نصف لیوان
  • آب به مقدار لازم
  • کره محلی به میزان دلخواه
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
  • پودر آویشن به مقدار لازم
  • پونه و ریحان خشک شده 2 ق غذا خوری
همچنین بخوانید: طرز تهیه آش رشته خانگی ساده، حرفه ای و خوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه آش اوماج تبریزی ساده با بلغور و عدس

مرحله اول: آماده سازی عدس و بلغور

ابتدا عدس و بلغور را درون ظرفی بریزید سپس آن ها را با آب طی چندین مرحله بشویید و بعد آن ها را درون ظرفی با مقداری آب به مدت 40 دقیقه قرار دهید تا کاملاً خیس بخورند و آماده شوند. بعد از گذشت زمان مورد نظر قابلمه ای را برداشته و درون آن مقداری عدس و بلغور بریزید سپس پیاز را نیز با آب شسته و پوست آن را بگیرید و آن را با تیغه ریز رنده کنید و به قابلمه اضافه کنید و مقداری روی مواد آب بریزید تا روی تمامی مواد را مقداری آب بپوشاند و قابلمه را روی شعله ملایم قرار دهید و زمان دهید تا آب شروع به جوشیدن کند و بعد نیم ساعت تا 40 دقیقه به حبوبات فرصت دهید تا حبوبات مقداری پخته و آماده شوند.

مرحله دوم: آماده سازی آرد

آرد را درون ظرفی بریزید و به آن مقدار کمی آب اضافه کنید سپس آن را با کف دست شروع به ساییدن کنید تا آرد حالت گلوله گلوله ای به خود بگیرد.

مرحله سوم: اضافه کردن عصاره گوشت و سبزیجات معطر و ادویه ها

پس از گذشت نیم ساعت تا 40 دقیقه ای که حبوبات پخته شدند به آن ها مقداری فلفل سیاه و زردچوبه و پودر آوبشن و کمی نمک نیز اضافه کنید و عصاره گوشت را هم مقداری با دست له کرده و آن را نیز به کل آش خود اضافه کنید و مواد را با یکدیگر هم بزنید و مخلوط کنید و بعد به آن پونه و ریحان خشک شده را هم اضافه کرده و درب قابلمه را 10 دقیقه دیگر با شعله ملایم دوباره قرار دهید.

مرحله چهارم: اضافه کردن آرد و پخت نهایی آش اوماج

بعد 10 دقیقه آردی که به شکل گلوله ای تهیه و آماده کرده بودید را به همراه مقداری کره به آش اوماج خود اضافه کنید و به آن نیز 20 دقیقه ای مجدد زمان دهید تا به آرامی و کم کم با شعله ملایم و درب بسته با مواد پخته و نرم شود و بعد از 20 دقیقه هم آش اوماج تبریزی خوشمزه شما آماده سرو است میل کنید و از خوردن آن نیز لذت ببرید. نوش جان

همچنین بخوانید: طرز تهیه آش دندونی بچه ساده و خوشمزه بدون گوشت مرحله به مرحله

طرز تهیه آش اوماج


نکات کلیدی در تهیه آش اوماج تبریزی مقوی برای سرماخوردگی

  1. در صورت تمایل می توانید مقداری سیر داغ و یا پیاز داغ و نعنا داغ نیز تهیه کنید و روی آش و یا داخل آش خود از آن ها استفاده کنید.
  2. در صورت استفاده از ریحان و پونه تازه نباید درب قابلمه را به طور کامل قرار دهید زیرا در این صورت رنگ سبزی ها تیره می شود.
  3. در صورت تمایل می توانید به جای عصاره گوشت از آب قلم و یا آب گوشت نیز استفاده کنید.
  4. هنگام اضافه کردن نمک به آش باید مراقب باشید زیرا خود عصاره گوشت دارای مقداری نمک بوده و در صورت اضافه کردن بیش از حد نمک آش اوماج شما شور می شود.
  5. در صورت تمایل می توانید به جای کره از روغن حیوانی و یا روغن معمولی نیز استفاده کنید.
همچنین بخوانید: طرز تهیه آش شوربا سرماخوردگی لذیذ و آسان با گوشت، لپه و عدس

♨ نکات مهم «طرز تهیه آش اوماج تبریزی لذیذ، ساده و مقوی با بلغور و عدس»

در صورت تمایل می توانید مقداری سیر داغ و یا پیاز داغ و نعنا داغ نیز تهیه کنید و روی آش خود و یا داخل آش خود از آن ها استفاده کنید.


نظر خود را بیان کنید