قرص ایروکاست مونته لوکاست

در این مطلب از آلامتو به معرفی قرص ایروکاست 5 و 10 میلی گرم و طریقه مصرف آن می پردازیم و بهترین زمان و موارد مصرف آن را شرح می دهیم.

قرص ایروکاست مونته لوکاست چیست؟

قرص ایروکاست مونته لوکاست به صورت قرص (10 میلی گرم) و قرص جویدنی (4 میلی گرم و 5 میلی گرم) موجود است. ایروکاست مونته لوکاست که بهMontelukast) ) نیز مشهور است برای درمان و پیشگیری از علائم آسم استفاده می شود. این یک نوع داروی ضد التهابی است که به شکل قرص عرضه می شود. مونتلوکاست معمولاً برای اکثر افراد مبتلا به آسم کمتر از داروهای استنشاقی استروئیدی مؤثر است Montelukast برای درمان حمله حاد آسم استفاده نمی شود. مونتلوکاست همچنین برای درمان آلرژی های فصلی مانند تب یونجه استفاده می شود.

  • بزرگسالان و کودکان 15 سال و بالاتر: 10 میلی گرم یک بار در روز.
  • کودکان 6 تا 14 ساله: 5 میلی گرم یک بار در روز.
  • کودکان 2 تا 5 ساله: 4 میلی گرم یک بار در روز.

همیشه مونته لوکاست را دقیقاً همانطور که پزشک به شما گفته است مصرف کنید. برچسب داروخانه روی داروی شما به شما می گوید که چه مقدار مونته لوکاست مصرف کنید، چند بار آن را مصرف کنید و هر دستورالعمل خاصی را دریافت کنید.

همچنین بخوانید: طریقه مصرف قرص دوفاستون برای تنظیم قاعدگی و پریود

قرص ایروکاست 5 میلی گرم برای چیست؟

قرص ایروکاست 5 میلی گرم برای مصرف کودکان تجویر می شود. این دارو به پیشگیری از حملات آسمی ناشی از ورزش مصرف می شود. به علاوه پزشکان برای کنترل و درمان بیماری رینیت آلرژیک و درمان نگهدارند آسم قرص مونته لوکاست نیز آن را توصیه می کنند.

قرص ایروکاست 10 میلی گرم برای چیست؟

قرص ایروکاست 10 میلی گرم به منظور پیشگیری از حملات آسمی ناشی از ورزش و فعالیت بدنی، درمان رینیت آلرژیک و کنترل بیماری آسم برای بزرگسالان تجویز می شود.

قرص ایروکاست برای سرماخوردگی

قرص ایروکاست برای سرماخوردگی

قرص ایروکاست برای سرماخوردگی هایی که همراه با سرفه های مداوم است مفید می باشد. نحوه عملکرد این دارو با مسدود کردن عملکرد ماده ای شیمیایی به نام لکوترین ها است که موجب التهاب مجاری تنفسی می شوند.

قرص ایروکاست برای سینوزیت

در مورد تاثیر قرص ایروکاست برای سینوزیت می توان گفت که تجویز آن در حالتی که بیماری همراه با علائمی مانند ترشحات پشت حلق، دشواری در تنفس، گرفتگی در بینی و … می تواند به بیمار کمک کند. بیماری سینوزیت می تواند ناشی از ویروس، باکتری، قارچ و … باشد.

آیا قرص ایروکاست برای سرفه خوب است؟

این دارو با مسدود کردن عملکرد مواد شیمیایی به نام لکوترین ها، که راه های هوایی افراد مبتلا به آسم را ملتهب و حساس می کند، عمل می کند. شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد لوکوترین ها نیز در ایجاد سرفه های مداوم به دنبال عفونت های ویروسی یا سیاه سرفه نقش دارند.

همچنین بخوانید: طریقه مصرف قرص مترونیدازول 500 و 250 برای عفونت واژن

قرص ایروکاست برای کودکان

قرص ایروکاست برای کودکان

انتخاب دوز کودکان برای مونته لوکاست در کودکان 2-5 ساله بر اساس یک رویکرد فارماکوکینتیک بود که قبلاً در انتخاب یک قرص جویدنی 5 میلی گرمی یک بار در روز برای کودکان آسمی 6-14 ساله نیز استفاده می شد. یک قرص جویدنی 4 میلی گرمی که یک بار در روز تجویز می شود، دوز صحیح تشخیص داده شد و متعاقباً مشخص شد که در کودکان مبتلا به آسم 5-2 ساله ایمن و مؤثر است.

قرص ایروکاست برای آبریزش بینی

قرص ایروکاست برای آبریزش بینی و مشکلات فصلی و رینیت های آلرژیک که همراه با عطسه و سرفه است تجویز می شود. این دارو برای کودکان بالای دو سال مناسب است.

Montelukast همچنین برای کنترل علائم رینیت آلرژیک، یا همان تب یونجه نیز تجویز می شود، که همراه با علائمی مانند عطسه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی و خارش بینی است.

قرص ایروکاست برای کرونا

مصرف قرص ایروکاست برای کرونا ممکن است برای کاهش مدت زمان، شدت سرفه های مداوم پس از COVID-19 و بهبود کیفیت زندگی موثر باشد. مطالعات بیشتری در مورد تأثیر آن در طول دوره بیماری و بهبودی مورد نیاز است. مکانیسم دقیق مونته لوکاست در مراحل حاد و مزمن COVID-19 هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

بهترین زمان مصرف قرص ایروکاست

  • بهترین زمان مصرف قرص ایروکاست 5 میلی گرم مثلاً 1 ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا است. غذا می تواند در جذب این دارو اختلال ایجاد کند.
  • بهترین زمان مصرف قرص ایروکاست 10 میلی گرم قبل یا بعد از غذا است.
همچنین بخوانید: بهترین قرص برای عفونت رحم زنان و دختران و در دوران بارداری و شیردهی

طریقه مصرف قرص ایروکاست

  • قرص های جویدنی (4 میلی گرم و 5 میلی گرم): قرص را قبل از قورت دادن بجوید. بهتر است قرص جویدنی را با معده خالی مصرف کنید.
  • قرص 10 میلی گرم: قرص خود را با یک نوشیدنی آب قورت دهید.

سخن آخر

در این مطلب به معرفی قرص ایروکاست مونته لوکاست پرداختیم. این دارو با وجود مزایایی که دارد همراه با عوارض جانبی است. عوارض جانبی رایج مونته لوکاست شامل عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، تب، سردرد، گلودرد، سرفه، درد معده، اسهال، گوش درد یا عفونت گوش، آنفولانزا، آبریزش بینی و عفونت سینوسی است.


نظر خود را بیان کنید