pool-hygiene

شما چه یک شناگر متعهد باشید یا یک خانواده که می‌خواهد ساعات خوشی را در استخر بگذراند، حق دارید که بدانید: آیا استخرها تمیز هستند؟

در حالیکه شنا کردن، یک راه عالی برای داشتن فعالیت بدنی بمنظور سالم ماندن است، اما مهم است که از خطرات مربوط به استخرهای عمومی و پارک‌های آبی کثیف آگاه شوید. در اغلب موارد، بسیاری از ما تصور می‌کنیم که گرداننده‌های استخر به استانداردهای سختگیرانه‌ای برای تمیز نگه داشتن استخر پایبندند، اما هیچ روش ثابت و مشخص ملی برای نگهداری از استخرها وجود ندارد.

بنابراین قبل از پریدن در استخر، بدانید که چه چیزهایی ممکن است در زیر این سطح، کمین کرده باشد.

ادامه مقاله: استخرهای کثیف

شناکردن در استخر و عفونت قارچی

اگر به دفعات زیاد به استخر شنا می‌روید، ممکن است مکررا دچار عفونت قارچی شوید. قطعا از خودتان می‌پرسید چرا؟ عده‌ای معتقدند که شما عفونت قارچی را از سایر زنانی می‌گیرید که در استخر شنا می‌کنند. اما این درست نیست. عفونت قارچی واژن، یک بیماری مسری نیست، و شما قطعا از چند سلول کاندیدا آلبیکانس تصادفی که در استخر شناورند و منتظرند که وارد واژنتان شوند، به آن حمله کنند، و شما را به تمام آن علائم ناخوشایند دچار سازند، عفونت قارچی نمی‌گیرید!

اما استخرهای شنا در واقع می‌توانند باعث عفونت‌های قارچی واژن شوند، احتمالا به دلیل مواد شیمیایی موجود در استخر که می‌توانند PH واژن شما را تغییر داده و تکثیر شدن کاندیدا (که بخشی از فلورای واژن شماست) را آسان‌تر کنند.

اجازه دهید توضیح دهم که چگونه عمل می‌کند: کلر، یک ماده شیمیایی متداول است که برای پاکسازی آب استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد، کلر در از بین بردن تمام انواع باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها بسیار موثر است، و آب را برای شما سالم می‌کند تا از آن لذت ببرید. با اینحال، تمام باکتری‌ها بد نیستند. برخی باکتری‌های بی آزار در بدن شما وجود دارند که به دفع حملات توسط میکرو ارگانیسم‌های بی آزار مانند کاندیدا کمک می‌کنند. هنگامیکه تعادل میکرو ارگانیسم‌های دوست و دشمن بهم بخورد، شما احتمالا دچار یک عفونت قارچی یا واژینوس باکتریال، و همچنین انواع دیگر التهاب در داخل ناحیه واژن می‌شوید.

ادامه مقاله: شناکردن در استخر و عفونت قارچی

سطح کلر آزاد مناسب در استخر، چقدر است؟

استخرها:

سطح کلر آزاد (۱ تا ۳ mg/L یا ppm) و pH (۷.۲ تا ۷.۸) قدرت کشتن میکروب‌ها را به حداکثر می‌رساند.

جکوزی آب داغ / اسپا:

سطح ماده ضد عفونی کننده (کلر ۲ تا ۴ ppm یا برم ۴ تا ۶ ppm) و pH (۷.۲ تا ۷.۸) قدرت کشتن میکروب‌ها را به حداکثر می‌رساند.

مشکل این است که تمام مایعات بدنی که ما وارد استخر می‌کنیم، با مواد آلی موجود و با کلر در آب واکنش نشان می‌دهند. در یک مطالعه، دانشمندان بررسی کردند که چگونه آن واکنش‌ها، محصولات فرعی بالقوه خطرناک کلر را تولید می‌کنند، که با ناراحتی پوست و ریه، آلرژی‌ها و آسم، سرطان مثانه، و کبد مرتبط دانسته شده‌اند.

از خودتان محافظت کنید

برای مصون ماندن از این خطرات، این نکات بهداشتی را رعایت کنید:

  • دست‌هایتان را مکررا بشویید. از آب و صابون حداقل بمدت ۲۰ ثانیه استفاده کنید و دست‌ها را به شدت به هم بمالید.
  • آب استخر را قورت ندهید. کریپتو می‌تواند توسط نوشیدن آب آلوده منتقل شود. از آنجا که کریپتو توسط محتوای کلر موجود در استخر از بین نمی‌رود، هرگز آب استخر عمومی یا جکوزی‌ها را نبلعید.
  • به دیگران احترام بگذارید. اگر اسهال دارید شنا نکنید (رعایت این مورد برای کودکانی که پوشک می‌پوشند، بسیار ضروی است). اگر تشخیص داده شد که مبتلا به کریپتو هستید، حداقل بمدت ۲ هفته پس از برطرف شدن اسهالتان، شنا نکنید.
  • قبل از شنا کردن دوش بگیرید. همیشه قبل از وارد شدن به آب، خودتان را بخوبی بشویید.
  • کودکان را بشویید. قبل از وارد شدن کودکانتان به آب، آنها را بخوبی با آب و صابون بشویید، بخصوص باسنشان را. همچنین بعد از عوض کردن پوشک بچه‌ها یا استفاده آنها از توالت، آنها را مجددا بشویید.
  • کودکان را چک کنید. کودکان را بطور مرتب به دستشویی ببرید و پوشکشان را چک کنید. همچنین، همیشه پوشک‌ها را در دستشویی (یا حمام) عوض کنید، نه کنار استخر.

خواص ورزش شنا

چه ورزشی بیشتر از همه برای بدن مفید است؟ شاید دویدن یکی از گزینه ها باشد اما اگر دویدن را دوست ندارید میتوانید روی ورزش شنا به صورت ویژه حساب کنید.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ زمانی که شما به شنا می‌روید بدنتان را در یک محیط جدید و غیر معمول قرار می‌دهید. شما بدنتان را با یک چالش جدید مواجه می‌کنید و مزایای بهداشتی و سلامت جدیدی برای بدست خواهید آورد. در ادامه‌ی این نوشته ۱۰ مزیت شنا را خواهید خواند.

ادامه مقاله: خاصیت های ورزش شنا