انشا درباره چهارشنبه سوری طنز، کوتاه

اگر به دنبال انشا درباره چهارشنبه سوری برای ایده گرفتن هستید، این پست را تا انتها دنبال کنید.

انشا درباره چهارشنبه سوری طنز، کوتاه و آموزنده با مقدمه و نتیجه

چهارشنبه سوری یکی از سنت های ایرانی است که از گذشته های دور به ما منتقل شده است. چه خوب است که اصیل ترین شکل این جشن را بشناسیم تا آن را به بهترین وجه برگزار کرده و فرهنگ آن را به نسل های بعد منتقل کنیم. نوشتن انشا به این هدف موثر است. در این پست از آلامتو چند نمونه انشا درباره چهارشنبه سوری طنز، کوتاه و آموزنده با مقدمه و نتیجه برای الگو گرفتن دانش آموزان گردآوری و ارائه می‌کنیم.

همچنین بخوانید: موضوع انشا

انشا درباره چهارشنبه سوری طنز با مقدمه و نتیجه

مقدمه: چهارشنبه سوری این سال ها بیشتر شبیه به جنگ است تا جشن، اگر بخواهی در این جشن شرکت کنی باید زره پوش باشی تا سالم به خانه برگردی.

بزرگترها می گویند جشن چهارشنبه سوری در گذشته اصلا شبیه به چهارشنبه سوری این سال‌ها نبوده است. پدرم می گوید که روسری و چادر به سر می گذاشته و با قاشق زنی به در خانه می رفته تا از همسایه ها هدیه جمع کند. تازه آن روزها ترقه بازی هم نبوده است و کوزه‌های پر از آب را از پشت بام به پایین پرت می‌کردند و با صدای شکستن آن شاد می‌شدند. یواش یواش این صدای شکستن هر سال پیشرفت کرد و از ترقه های کبریتی کوچک و سیگارت ها تبدیل شد به بمب و نارنجکهای دستی.

اما حالا بمب‌هایی در خیابان انداخته می‌شود که در جنگ های جهانی استفاده نمی‌شد. معلوم نیست قرار است شاد باشیم یا با گریه و زاری راهی بیمارستان شویم. هر سال هم شکل جدیدی از این ترقه ها به بازار می‌آیند، انگار مسابقه‌ای است که هر کسی در آن بیشتر زخمی شود برنده خواهد شد.

آتش هایی که درست می کنند انقدر بزرگ شده است که باید شش لایه شلوار پوشید که اگر خشتک یکی از آنها پاره شد، شلوارهای دیگر امنیت را حفظ کنند. پوشیدن شرت‌های مامان دوز اینجا خیلی کاربردی است. به خصوص برای پسرهایی که قصد خودنمایی در جمع دارند. به جای شادی و خنده خانوادگی در شب چهارشنبه سوری گل گاو زبان برای آرامش و قرص اعصاب رواج دارد.

نتیجه: سال ها پیش جشنی به اسم چهارشنبه سوری بین ایرانیان رایج بود که حالا شده است جنگ چهارشنبه سوری. هر کسی که مهمات پرخطر بیشتری داشته باشند برنده است. چه خوب است که سنت های رایج را زنده کنیم تا هیجان را در کنار شادی و سلامت تجربه کنیم.

همچنین بخوانید: انشا در مورد ایران

انشا درباره چهارشنبه سوری کوتاه با مقدمه و نتیجه

مقدمه: ما در سنت و فرهنگ ایران جشن های زیادی داشته ایم که بسیاری از آنها از بین رفته و به نسل های امروزی نرسیده اند. اما جشن چهارشنبه سوری هنوز همجایگاه خود را دارد و باید آن را حفظ و به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

چهارشنبه سوری که به معنای «عید چهارشنبه» است، یکی از سنت‌های محبوب است که با جشن عید نوروز یا سال نو ایرانی مرتبط است. در واقع چهارشنبه به آخرین چهارشنبه شب از سال گفته می‌شود.

در آخرین چهارشنبه سال، دوستان و خانواده ها دور هم جمع می شوند، آنها در کنار هم شام را آماده می‌کنند و پس از آن آتش روشن می کنند. بسیاری از مردم نیز به خیابان ها یا مکان های دور هم جمع شدن مردم دیگر می‌روند تا چهارشنبه سوری را با همشهری‌های خود برگزار کنند. طبق سنت مردم از روی آتش می پرند و فریاد می زنند: سرخی به از من / زردی من از تو! ( منظور از این شعر این است که ای آتش رنگ قرمز زیبای خود را به من بده  و رنگ پریدگی من را که نشانه بیماری است را از من بگیرد).

این سنت ریشه در آیین زرتشتی دارد. آتش برای زرتشتیان به خصوص در ایران باستان، نماد شادی و روشنایی بوده است و آنها برای رها شدن از سختی‌های  سال گذشته و ایجاد راه برای شروع دوباره سال جدید، از روی آتش می پریدند. مردم ایران به تدریج این هفته آخر سال را به عنوان سنت دوری از  شر ارواح به جشنی تبدیل کردند.

نتیجه: ما اکنون می‌دانیم که چهارشنبه سوری یک جشن باستانی است و معنای آن رهایی از شر و تاریکی است. در این شب مردم در کنار هم جمع می‌شوند که موجب همدلی آنها می‌شود. پس باید این شب و جشن آن را همانطور که از اجدادمان رسیده است حفظ و به آیندگان منتقل کنیم.

همچنین بخوانید: انشا در مورد زبان خوش مار را از سوراخ بیرون می کشد

انشا درباره چهارشنبه سوری آموزنده

انشا درباره چهارشنبه سوری آموزنده با مقدمه و نتیجه

مقدمه: چهارشنبه سوری از جشن‌های محبوب سال نو است. این جشن ریشه زرتشتی دارد که مفاهیم مثبتی در خود دارد. اما تغییرات این جشن در طول سال ها آن را تبدیل به آتش بازی های مهیب کرده است که خطر مرگ به دنبال دارد.

چهارشنبه سوری جشن باستانی فرهنگی- مذهبی زرتشتیان است که در آستانه آخرین چهارشنبه سال نو شمسی توسط مردمان ایرانی، افغانی، کردی و آذری تبار برگزار می شود. این مناسبت شاد نشان دهنده گذار از سال قدیم به سال جدید، وداع با زمستان و استقبال از رسیدن بهار است. آتش در دین زرتشت مقدس در نظر گرفته می شد که نشان دهنده پاکی، روشنایی و الهی بود. زرتشتیان معتقد بودند که آتش قدرت دفع ارواح خبیثه و کامیابی و خوشبختی را دارد.

یکی از بارزترین سنت ها روشن کردن آتش در محله ها و فضاهای عمومی است. این آتش‌افزارها که به «چهارشنبه» معروف است، نمادی از سوزاندن تمام بدبختی‌ها و ناپاکی‌های سال گذشته است و برای شروعی تازه در سال جدید آماده می‌شود.

با فرا رسیدن غروب، خانواده ها و دوستان دور آتش جمع می شوند و فضایی شاد و سرزنده ایجاد می کنند. شرکت‌کنندگان از روی آتش‌های کوچک می‌پرند و آتش‌ها را به این جمله فرا می‌خوانند: «زردی بیماری من را بگیر و سرخی سلامتی من را بیاور!»، در حالی که دیگران به استقبال سال نو پیش رو می‌آیند و می‌رقصند. به طور سنتی آتش بازی نیز وجود دارد.

چهارشنبه سوری به خاطر آتش بازی های جذاب و نمایش های آتش بازی مشهور است. همانطور که شب می شود، فوران نورهای رنگارنگ و صداهای ترقه هوا را پر می‌کند. ایرانیان در هر سنی گرد هم می‌آیند تا شاهد این مناظر خیره کننده باشند.

این یک رویداد وحدت بخش فرهنگ ایرانی است و در کشورهای دیگر نیز به اشکال مختلف جشن گرفته می شود. آداب و رسوم مرتبط با چهارشنبه سوری عمیقاً در فرهنگ ایرانی ریشه دوانده است و در طول نسل‌ها منتقل شده است.

با این حال این جشن در یک دهه گذشته از شکل سنتی آن فاصله زیادی گرفته است و علت اصلی آن استفاده از مواد محترقه خطرناک است که می تواند آسیب های جدی را برای استفاده کنندگان به دنبال داشته باشد. بسیاری از نوجوانان و جوانان برای داشتن چند لحظه شادی و از این وسایل آتش بازی غیر استاندارد استفاده می کنند که نه تنها می‌تواند سلامتی خودشان را به خطر بیندازد، بلکه ممکن است باعث ضرر و زیان جسمی و مالی به افرادی شود که حتی در جشن نیز شرکت نکرده اند.

باید با شکل اصیل این جشن باستانی آشنا شد و آن را گسترش داد تا از رایج شدن جشن های پرخطر که هیچ شباهتی به چهارشنبه سوری ایرانی ندارد جلوگیری کنیم. همه ما دانش آموزان در راه نقش داریم و باید قدم برداریم.

نتیجه: جشنواره جشن سوری با سنت های ریشه دار و اهمیت فرهنگی خود جایگاه ویژه ای در قلب ایرانیان دارد. این جشنواره باستانی مضامین پاکسازی، تجدید، و پیروزی نور بر تاریکی را در بر می گیرد. اما این سال ها جشن چهارشنبه سوری به شکل آتش بازی های خطرناک و ترقه بازی درآمده است که نباید در آنها شرکت کنیم تا به مرور کمرنگ شوند و جشن اصیل چهارشنبه سوری جایگزین آن شود.

همچنین بخوانید: انشا در مورد از این گوش می گیرد از آن گوش در میکند

سخن آخر

امیدواریم این مطلب از آلامتو با موضوع انشا درباره چهارشنبه سوری طنز، کوتاه و آموزنده با مقدمه و نتیجه برای شما همراهان مفید بوده باشد.