وظایف منشی

رپورتاژ آگهی

در این مطلب قصد داریم در مورد وظایف منشی و استخدام منشی  صحبت کنیم  و در ادامه ی مطلب هم در مورد وظایف مهندس عمران  و دلیل استخدام آن  و همچنین در مورد استخدام سرایداری و وظایف سرایدار صحبت خواهیم کرد، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

تعریف منشی از نظر لغوی

کلمه ی منشی را اگر بخواهیم در فرهنگ لغت معنی کنیم، به معنای فرد ایجاد کننده، فردی ابداع کننده و بوجود آورنده می توانیم معنا کنیم.

تعریف منشی در ادبیات عامیانه ی مردم چیست؟

در ادبیات عامیانه منشی به فردی گفته می شود که در انجام  کارهای دفتری، از مهارت و تبحر خاصی برخوردار است؛ همچنین این فرد دنبال انجام دادن کارهای تخصصی شده نمی باشد؛ منشی به وسیله ی شخص و یا گروه ها یا سازمان نیز می تواند به مورد استخدام درآید.

تعریف وظایف منشی

اولین وظیفه ی منشی را می توان حفاظت کردن از پیام ها و مستنداتی نامید که بصورت کاغذی هستند و یا جنس آن پیام ها، الکترونیکی می باشد را نامید.

مقرر کردن زمان  دیدارهای مهم و غیر مهم برای قرارهای مدیریتی و غیر مدیریتی داخل سازمانی

وظیفه ی بعدی شخص منشی، دریافت کردن ایمیل های کاری مخصوص شرکت و یا سازمان و یا ریاست از طریق حسابی ایمیلی است که بصورت عمومی برای شرکت و یا سازمان تعریف و مشخص شده است می باشد.

وظایف منشی

مورد بعدی از بحث وظایف منشی این است که وظیفه ی دیگر منشی، پاسخگو بودن به پیام ها و ایمیل ها و مکاتبات ارسال شده از سوی شرکت ها و سازمان های مختلف می باشد.

پاسخگویی به تلفن ها، کارکردن با دستگاه مخصوص فکس کردن، کارکردن با سیستم ها و تجهیزات اداری و ویدیو کنفرانس نیز می تواند جزو وظایف منشی قرار بگیرد.

تایپ کردن نامه های اداری و درون سازمانی و ویرایش خطاهای نگارشی آن ها نیز از وظایف منشی است.

کارکردن با نرم افزارهای آفیس همچون برنامه ی اکسس، اکسل، کار با ورد و در مجموع آگاهی کافی در مورد کارهای کامپیوتری

بقیه ی وظایف منشی با توجه به نیازها و سیاست های کاری هر سازمان و یا شرکتی می تواند متفاوت مشخص شده باشد.

مهارت ها و دانش مورد نیاز منشی گری

برخورداری از هنر و مهارت های خوب نوشتن و گفتار مناسب، به دلیل ارتباط  فراوانی که با مدیران عالی رتبه، شرکت ها و یا سازمان های مختلف بایستی منشی بتواند برقرار کند.

داشتن هنر و مهارت سازمان دادن کارها  و مدیریت کردن وقت، این مورد برای جلسات کاری و هماهنگی های بین مسئولان رده های مختلف و بخش های گوناگونی که درون سازمان وجود دارند اهمیت دارد.

داشتن آگاهی و دانش تخصصی لازم، برای انجام کارهایی نظیر تایپ کردن و کارهای کامپیوتری مورد نیاز تصدی این شغل

نکته ی بعدی از مطلب وظایف منشی آگاهی از اصول نگارش نامه های اداری  و سازمانی و داشتن دانش دستور زبان است؛  چون نامه های اکثریت شرکت ها و سازمان توسط منشی های آن ها نوشته و تدوین می شود.

انعطاف پذیری بالا در هنگام فشار کاری بالا، چون در بعضی از شرکت ها و سازمان ها بدلیل شلوغی و  ترافیک کاری زیادی که درون سازمان وجود دارد، وظایف منشی سنگین تر می شود.

توانایی تعامل و ارتباط خوب با افراد درون شرکت و یا سازمان، داشتن هنر انجام دادن کارهای تیمی و گروهی چون منشی ها با افراد مختلف درون  و خارج از سازمان بیشترین ارتباطات و تعاملات را بر عهده دارند.

مورد آخر بحث راز دار بودن منشی شرکت است، زیرا منشی ها نزدیک ترین افرادی هستند که با مدیریت شرکت و مدیران بخش های پایین دستی و بالا دستی سازمان و شرکت در ارتباط می باشند است.

اهمیت رازداری منشی ها به این دلیل است که آن ها از بسیاری از امورات و حساب ها و برنامه های شرکت، سازمان و اداره آگاهی خواهند داشت.

اوضاع بازار کار منشی گری دفاتر

این جایگاه به شکلی است که توانایی اشتغال پیدا کردن در بخش های مختلف ادارات و سازمان ها و شرکت ها را خواهید داشت؛ این ارگان ها می توانند خواه دولتی و یا خصوصی نیز باشند.

در شغل منشی گری با توانایی و مهارتی که منشی در سازمان یا شرکت و یا اداره کسب می کند، می تواند چشم انداز مناسبی برای ارتقای شغلی به عنوان مدیریت اداری و یا کارشناس اداری را برای خودش داشته باشد.

آمار وضعیت منشی گری در ایران

برای این جایگاه شغلی هنوز بر اساس آمار مستندات دقیقی نمی توان ارائه کرد، پیشرفت و ارتقای این فرصت شغلی با توجه به معیارهایی همانند پیشرفت و ارتقای جایگاه شرکت و سازمان و ادارات در کشورمان وابسته می باشد.

هر چقدر که جایگاه  و رونق شرکت ها و سازمان ها بیشتر شود  و پیشرفت  توسعه ی بیشتری پیدا کنند، به همان تناسب جایگاه شغل منشی گری و نیاز سازمان ها و شرکت ها برای جذب نیروی دفتری بیشتر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وضعیت منشی گری در کشورهای دیگر

بر اساس آمار برای منشی گری در کشور ایالات متحده ی آمریکا، میزان رشدی معادل 12 درصد برای این فرصت شغلی از سال 2010 الی سال 2020  در نظر گرفته اند.

این میزان رشد برای مابقی فرصت های شغلی کشور آمریکا، حدود 14 درصد بصورت متوسط در نظر گرفته شده است.

اما اوضاع این فرصت شغلی در کشور استرالیا، از پنج سال پیش تا به اکنون 29 درصد منفی بوده است و فعلا روند مثبتی را  برای این جایگاه شغلی نمی توان در این کشور متصور شد.

میزان در آمد منشی گری در ایران

برای فرصت شغلی منشی گری، براساس آماری که از سال 1392 منتشر شده است در اواخر سال 1392 یک منشی دفتری حداقل درآمدی معادل 500000 هزار تومان  و متوسط درآمدی معادل 800000 هزار تومان و حداکثر درآمدی به میزان 1300000هزار تومان در آن سال دریافت کرده است.

میزان درآمد استخدام منشی در کشورهای دیگر

در کشور استرالیا میزان درآمدی که برای منشی گری می توان در نظر گرفت، قبل از کم کردن مالیات درآمد سالیانه ای معادل 47300 دلار را می توان در نظر گرفت.

در کشور انگلستان میزان درآمدی که برای شغل منشی گری برای افراد تازه کار می توان در نظر گرفت، حقوقی معادل 17000 الی 21500 دلار را می توان مشخص کرد.

این فرصت شغلی در کشور انگلستان برای افراد با تجربه حقوقی معادل 23000 الی 29000 دلار می باشد.

در استخدام منشی برای منشی هایی که کارهای دفتری و وظایف خاصی برعهده دارند و منشی های خصوصی، در کشور انگلستان حقوقی معادل 38000 دلار نیز مشخص شده است.

جایگاه استخدام مهندس عمران در کشورمان

شخصی که وظیفه ی طراحی کردن و مدیریت نمودن فعالیت ها و کارهای متنوع ساختمانی، تعمیرات پل ها و همچنین ساخت و ساز ورزشگاه ها و استادیوم ها را می توان جزو وظایفش دانست، مهندس عمران می گویند.

مهارت های مورد نیاز مهندس عمران

مهندس عمران فردی است که برای کسب این جایگاه شغلی، بایستی مهارت زیادی در محاسبات ریاضی داشته باشد.

همچنین بایستی این شخص در فناوری اطلاعات نیز مهارت خوبی داشته باشد و توانایی بالایی در ارائه ی پروژه ها و ایده هایش برای سازمان ها، مدیران ارشد و مسئولین عالی رتبه ی خصوصی و یا دولتی کشوری داشته باشد.

برای استخدام مهندس عمران حرفه ای و فوق العاده که از سابقه ی مدیریتی پروژه ها و انجام فعالیت های بخصوصی نیز در سطح کشور برخوردار باشد، دستمزدهای بالایی نیز پرداخت می شود.

وظایف منشی

شرح وظایف مخصوص برای استخدام سرایداری در ایران

این فرصت شغلی معمولا از جمله مشاغلی می باشد که وظایف دقیقش، با توجه  به استخدام شدن و ساکن شدن شخص سرایدار در ساختمان و یا ارگان و سازمان مربوطه مشخض می شود.

از جمله ی وظایفی که در کشورمان می تواند بر دوش سرایدارها قرار گیرد، می توان به محافظت کردن از ساختمان ، اداره و یا سازمان، محافظت از تاسیسات برای جلوگیری از به سرقت بردن آن ها، رساندن نامه ها و مکاتبات درون سازمان به بخش های مختلف سازمان و یا اداره را بیان کرد.

همچنین می توان باغبانی و حفاظت کردن از فضای سبز و گیاهان و درختان اداره،سازمان و یا ساختمان، نظافت کردن، مراقبت نمودن از آسانسور و سایر موارد دیگر را بسته به نوع نیاز هر سازمان یا ساختمانی به عنوان وظایف محول شده به شخص سرایدار اشاره کرد.

برای استخدام سرایداری سازمان ها و ادارات و ساختمان های بسیاری درخواست می دهند، این شغل جزو مشاغل پرزحمتی می باشد که افرادی که در این زمینه مهارت خاصی دارند می توانند در کنار پر زحمت بودن آن از منافع خوب آن نیز برخوردار شوند.

در پایان از این که ما را تا پایان همراهی کردید ممنونیم، لطفا اگر نظراتی در مورد این فرصت های شغلی دارید در زیر همین مطلب برای استفاده ما  و دیگران ارسال کنید با سپاس.

منبع : تراکت مرجع آگهی ها و نیازمندی ها