کاشت برنج در ایران یکی از مشاغل محبوب کشاورزی است و به همین دلیل انشا درباره برنج موضوعی مهم است.

در این صفحه مقالاتی در مورد برنج، خواص آن و نحوه کاشت آن را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

مراحل کاشت برنج به زبان ساده

آماده سازی زمین

پیش از کاشت برنج باید یک زمین مناسب برای آن انتخاب شود. اگر این زمین دارای ورودی آب مستقل باشد بهتر است. زمین برنج باید در سه مرحله شخم زده شود. مرحله اول سه هفته پیش از نشا کاری ، مرحله دوم دو هفته و مرحله سوم یک هفته پیش از نشاکاری می­ باشد. برای شخم زدن مزرعه برنج می­توان از تیلر یا تراکتور استفاده نمود.

تهیه بذر برنج

تهیه بذر مرغوب یکی از مراحل مهم و پایه­ای در کاشت برنج است. معمولا اکثر برنج کاران هر ساله مقداری از محصول برنج خود را با شلتوک برای استفاده به عنوان بذر سال بعد نگه می دارند. این برنج ها باید در شرایط استاندارد نگه داری شوند تا دچار آفت و پوسیدگی نشوند. بذرها نباید در معرض رطوبت یا نور شدید باشند چون ممکن است حشره زده یا پوک شوند. چنان چه بذرها دچار خرابی شوند معمولا کشاورزان مجبورند از جای دیگری بذر مورد نیاز خود را تهیه کنند.

تهیه جوانه برنج

برنج سفید riceحتما دیدید که برای سبزه سفره هفت سین ابتدا چند روزی بذرهای گندم، عدس یا هر چیز دیگری را در پارچه خیس قرار می­ دهند تا جوانه بزند. یکی از مراحل کاشت برنج شبیه به همین جوانه زدن سبزه عید است. فقط کمی ابعاد آن وسیع تر است. برای تهیه ­ی جوانه برنج ابتدا شلتوک­ ها را داخل یک ظرف بزرگ یا حوضی که به همین منظور ساخته شده است می­ریزند و داخل حوض را با آب نمک پر می­کنند. غلظت نمک موجود در آب به نوع برنج بستگی دارد. (ریشک دار یا بدون ریشک) اما معمولا به ازای هر ۱۸ لیتر آب ۳ یا ۴ کیلوگرم نمک اضاف می کنند. این عمل سبب پاکسازی بذرها می­شود. زیرا بذرهای پوک و سبک روی سطح آب قرار می­ گیرند و بذرهای سنگین وسالم ته نشین می­ شوند و بدین ترتیب بعد از این عمل تنها بذرهای قابل کشتی که حتما جوانه می زنند باقی می ­ماند.

بعد از این مرحله بذرهای سالم را درون کیسه­ های مخصوصی ریخته و در آب قرار می­ دهند تا بذر برنج جوانه بزنند. البته باید دقت داشته باشید که کیسه ها را پر نکنید زیرا با جذب آب حجم شلتوک ها افزایش یافته و ممکن است کیسه را پاره کنند. در طی این مدت اجازه ندهید آب حوض خشک شود و مدام داخل ان آب بریزید. این مرحله از کاشت برنج هنوز به اتمام نرسیده است. بعد از ۲ تا ۳ روز بذرها روی زمین و در مقابل آفتاب پهن کرده و روی آنها را با یک پارچه نمدی می­پوشانند تا جوانه بزنند. بعد از حدود یک هفته جوانه­ های برنج آماده هستند.

تهیه نشای برنج

بعد از آنکه بذرها جوانه زدند باید برای تهیه نشای برنج به زمین اصلی منتقل شوند. برای این منظور یک قسمت از زمین اصلی را آماده می­ کنند که به آن خزانه (توم بیجار در شمال) می­ گویند. آماده سازی توم بیجار به این صورت است که یک قسمت از مزرعه را حصار بندی کرده و آن را شخم می زنند و روی آن کودهای مورد نیاز مانند کود حیوانی، کود ازته یا فسفر را  می­ریزند. این کار در اواخر پاییز انجام می­شود.

در اوایل زمستان خزانه را با آب پر کرده و به دو روش آن را به صورت گل یکدست در می­ آورند؛ یکی استفاده از تیلر یا گاو آهن و دیگری به کمک لگد مال کردن زمین. آنقدر این عمل را نجام می­ دهند تا زمین خزانه به صورت دوغ آب در بیاید و آماده پذیرایی از نشاها شود.

در نهایت سطح خزانه را کاملا صاف و یکدست کرده و روی آن را نیز با سطح نازکی از آب می­ پوشانند (حدود ۳ سانتی متر). جوانه­ ها را با دست و به صورت یکنواخت بر روی خزانه می­پاشند. در این قسمت از کاشت برنج باید از جوانه ها محافظت شود تا مورد هجوم پرندگان قرار نگیرند. معمولا این عمل به کمک مترسک یا کشیدن نایلون بر روی آنها صورت می­گیرد.

پوشاندن جوانه با پلاستیک علاوه بر محافظت در مقابل پرندگان دمای خزانه را نیز افزایش می­دهد. زیرا عمل آوردن نشا در اواخر فروردین ماه انجام می­شود و هوا هنوز سرد است. در حالی که نشا برای آماده شده احتیاج به گرما دارد. این مرحله مرحله ­ی اصلی کاشت برنج نیست و تنها برای آماده کردن نشای برنج است. به همین علت باید زمین خزانه سفت باشد تا ریشه نشا خیلی در خاک نفوذ نکند. آماده سازی خزانه باید قبل یا همزمان با تهیه جوانه­ ها صورت بگیرد تا در اثر تاخیر در کار، جوانه­ های برنج خراب نشوند.

انتقال نشا از خزانه به مزرعه اصلی

از جمله مراحل کاشت برنج آماده سازی زمین اصلی برای انتقال نشا است. شالیکاران باید دو مرتبه زمین خود را شخم بزنند و آن را از هرگونه سنگ و کلوخ و آلودگی پاکسازی کنند. این شخم ­ها زمان مشخصی دارند. شالیکاران یکبار در اواخر پاییز یا اوایل زمستان و یک بار در بهار زمین خود را شخم می ­زنند تا برای کاشت برنج مهیا شود. نکته جالب آن است که شخم دوم در جهت عمود بر شخم اول صورت می­گیرد. همچنین سطح زمین را مسطح و تراز کرده و نسبت به کرت بندی آن اقدام می­ کنند. تراز و صاف بودن شالیزار در کشت برنج بسیار مهم است.

آخرین مرحله از کاشت برنج نشاکاری است. بعد از اینکه نشاها حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر رشد کرده و ۴ تا ۵ برگ داد برای انتقال آماده است. پیش از انتقال خزانه را به خوبی آبیاری می­ نند تا خاک نرم شده و نشاها به راحتی از زمین جدا شوند و ریشه­ ی نشاها آسیب نبینند. البته در بین نشاها ممکن علف ­های هرزی مانند سوروف نیز رشد کنند که بسیار به نشای برنج شبیه است اما یک شالیکار با تجربه به خوبی نشا را از سوروف تشخیص می­ دهد. فاصله بین نشاها بستگی به سطح زمین و میزان محصولی که می­توان از آن برداشت نمود دارد. همچنین هنگام نشاکاری باید به اندازه کافی آب در زمین باشد تا دمای زمین حفظ شود و علف هرز در شالیزار رشد نکند.

منبع مقاله کاشت برنج: khoshbakht-food.com


سالم ترین روش پخت برنج

Rice

بهترین روش پخت برنج

یک آشپز خوب باید به سلامت آشپزی اهمیت ویژه ای بدهد و از آنجایی که برنج اصلی ترین ماده غذایی سفره های ایرانی است پس باید طرز پخت اصولی آنرا بدانید.

برای حفظ ارزش غذایی برنج، باید به نحوه پخت آن توجه کرد که در زیر به 5 مورد در این باره اشاره می‌کنیم.

در کشورهای مختلف یک نوع غله به عنوان قوت غالب مصرف می‌شود که قسمت عمده کالری مورد نیاز روزانه را تأمین می‌کند؛ در ایران، گندم و برنج؛ در انگلستان، سیب‌زمینی و در ایتالیا، ذرت.

بنابراین اگر فردی روزانه به 2000 تا 2500 کیلوکالری انرژی نیاز دارد، 55 تا 60 درصد انرژی مورد نیاز را باید با مصرف انواع غلات تأمین کند. غلات یکی از مهم‌ترین گروه‌های اصلی غذایی هستند که باید انواع مختلف آن مانند نان، برنج، ماکارونی، ذرت و… در برنامه غذایی همه افراد به خصوص کودکان و نوجوانان که در سنین رشد هستند، گنجانده شود.

ادامه مقاله: سالم ترین روش پخت برنج

خواص برنج

مصرف برنج در رژیم لاغری تقریباً جایی ندارد و دلیل آن هم باور عموم مبنی بر تاثیر منفی برنج بر افزایش چربی شکمی است! اما این موضوع تا چه اندازه حقیقت دارد؟

Rice

خواص برنج برای سلامتی

خواص برنج برای سلامتی شامل تامین انرژی سریع و فوری، فعالیت خوب دستگاه گوارش، تثبیت سطح قند خون و فراهم کردن منابع لازم ویتامین B1 برای بدن می‌باشد.

به گزارش آلامتو به نقل از مردمان؛ سایر خواص برنج عبارتند از مراقبت‌های پوستی، مقاومت دربرابر مشکلاتی مثل فشارخون بالا، اسهال خونی و بیماری‌های قلبی. برنج یکی از عمده‌ترین موادغذایی در اکثر کشورها به شمار می‌رود که بیش از نیمی از جمعیت جهان را سیر می‌کند.

خواص مختلف برنج را می‌توان در بیش از چهل نوع مختلف آن در سراسر جهان یافت. دو گروه اصلی آن شامل برنج غلات کامل و برنج سفید است. برنج غلات کامل چندان فراوری نمی‌شود، درنتیجه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد درحالیکه برنج سفید فراوری می‌شود و ازاینرو سبوس یا پوشش خارجی آن برداشته شده می‌شود و ارزش غذایی پایین‌تری دارد.

برنج همچنین برحسب طول هر دانه دسته‌بندی می‌شود. غذاهای هندی و چینی از برنج‌های بسیار بلند استفاده می‌کنند درحالیکه کشورهای غربی از برنج کوتاه یا متوسط در غذاهای خود بهره می‌برند.

ادامه مقاله: خواص برنج

آیا برنج باعث چاقی میشود؟

برنج سفید یکی از غذاهای اصلی سفره های ایرانی است که همیشه زمزمه‌هایی از ناسالم بودن آن شنیده میشود! مخصوصاً برای افرادی که چربی شکمی زیادی دارند! در ادامه بیشتر در این مورد خواهیم گفت:

فرهنگ های آسیایی باستانی قرن هاست که برنج می خورند و قاره آسیا امروزه هم حدوداً 90 درصد برنج دنیا را مصرف می کند. با این حال، مصرف برنج در سایر قسمت های دنیا مانند آمریکا، اتحادیه اروپا و آفریقا نیز رو به افزایش است.

برنج سفید منبع متراکم کربوهیدرات ها بوده و پروتئین و چربی اندکی دارد. برنج سفید را کربوهیدرات تصفیه شده ای می دانند که گلایسمی بالایی دارد یعنی فوراً بعد از خوردن، قندخون را افزایش می دهد.

مصرف برنج سفید موجب افزایش چربی شکم، ریسک دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک می شود. با این وجود، بیشتر ملل آسیایی که برنج فراوانی می خورند، درصد پایین تری از آمار چاقی و بیماری های قلبی و … را به خود اختصاص می دهند.

هرچند مصرف برنج سفید ممکن است خطر دیابت، اضافه وزن و یا سایر مشکلات را بالا ببرد اما سؤال اصلی این است که چقدر برنج می خورید، تغذیه شما شامل چه چیزهای دیگری می شود، و چه اندازه ورزش می کنید.

ادامه مقاله: آیا برنج چاق میکند؟

تشخیص برنج مرغوب

برنج ايراني، در شمار برنج‌هاي ممتاز است، اما درجه‌بندي دارد.

فقط خوب قد كشيدن دانه برنج پس از پخت ملاك مرغوبيت نيست.

دانه برنج هر چه خشك‌تر و سفت‌تر باشد بهتر است زيرا با جذب سريع آب هنگام پخت، حجيم‌تر مي‌شود.

هر چه از تاريخ برداشت آن بيشتر گذشته و بهتر نگهداري شده باشد، بر كيفيت آن افزوده مي‌شود.

دقت كنيد كپك ‌زده يا خُرد شده نباشد و بوي نامطبوع كهنگي و ماندگي از آن به مشام نرسد.

ادامه مقاله: راهنمای خرید برنج مرغوب