موضوع اعتیاد یکی از مهمترین موضوعات انشاء برای دانش آموزان مقطع دبیرستان و حتی راهنمایی است چراکه یکی از معضلات اصلی جامعه امروزی است.

همچنین بخوانید: انشاء با موضوع سیگار

عوامل موثر در اعتیاد به مواد مخدر

Substance abuse

اعتیاد به مواد مخدر

منظور از مخدرها یا مواد افیونی چیست؟ مصرف مواد مخدر چه عوارضی بر بدن دارد؟

مهم‌ترین مواد این دسته عبارت‌اند از تریاک، شیره و سوخته تریاک، هرویین و کراک هرویین، مورفین، کدئین، مپریدین، متادون و داروهای حاوی مشتقات تریاک، استامینوفن کدئین، آسپرین کدئین و دیفنوکسیلات.

این‌ها مهم‌ترین و شایع‌ترین مواد اعتیادآور و غیرقانونی مصروف در کشور ایران است که برخی مثل تریاک سابقهٔ بسیار طولانی تاریخی دارند و بعضی از آنها مثل کراک هروئین به تازگی در چند دههٔ اخیر وارد بازار مصرف شده‌اند.

این مواد یا به طور مستقیم از گیاه خشخاش به دست می‌آیند یا به طور مصنوعی از این ماده تولید می‌شوند و به روش‌های مختلف استفاده می‌شوند.

ادامه مقاله: عوامل موثر در اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد رفتاری چیست؟

Behavioral addictions

اعتیاد رفتاری

شاید حتی فکرش را هم نکنید که اعتیاد چقدر در بین افراد مختلف جامعه رواج دارد اعتیادهایی نه از جنس مواد مخدر اما با فرآیندی مشابه و خطرناک!

بنا به تعریفی که انجمن آمریکایی درمان اعتیاد از واژه اعتیاد ارائه داده است: «اعتیاد یک بیماریِ مزمن و پیش‌رونده است که در مدارهای پاداش، انگیزه، حافظه و دیگر اجزای مغز اختلال ایجاد می‌کند و موجب علائم جسمانی، روانی و اجتماعی در انسان می‌شود.»

بروز چنین حالت‌هایی در انسان سبب می‌شود که وی برای دست‌یابی به پاداش (لذت) یا تسکین، به مصرف یک ماده مخدر یا انجام رفتاری ویران‌گر روی آورد.

نشانه های بارز اعتیاد، مختل شدن کنترل رفتار، میل شدید به مصرف، ناتوانی در پاک ماندنِ مداوم و کاهش قدرت شناختِ مشکلات جدی در رفتار و ارتباط با دیگران است.

اعتیاد به شرایطی که در آن انسان برای انجام فعالیت‌های عادی خود به «یک ماده یا یک رفتار خاص» وابسته می‌شود، نیز تعریف شده است. زمانی که ماده موردنیاز در اختیار بدن قرار نمی‌گیرد یا انجام رفتاری که شخص به آن وابسته‌شده امکان‌پذیر نیست، علائم خماری یا محرومیت بروز پیدا می‌کند.

ادامه مقاله: اعتیاد رفتاری

اعیتاد به غذا خوردن

اگر میخواهید به تناسب اندام برسید باید حتماً ابتدا مشکل اعتیاد به خوردن خود را ترک کنید.

اعتیاد همیشه مربوط به مواد یا داروهای اعتیاداور نمی‌شود، این عبارت می‌تواند برای توضیح یک رفتار افراطی مانند خوردن وسواسی هم بکار رودبا این‌که تجارب متفاوتی درمورد اعتیاد غذایی وجود دارد و نوشته‌های علمی دراین زمینه هنوز در مراحل ابتدایی هستند، اما کارشناسان براین باورند اعتیاد به غذا واقعا درمورد غذا نیست.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله پزشکی ؛ غذاها ویژگی‌های اعتیادآور ندارند و برعکس مواد شیمیایی کسی را وابسته به خود نمی‌کننداعتیاد غذایی بیشتر به این برمی‌گردد که یک نفر چه رفتاری درمورد غذا دارد، درمورد غذا چه فکری می‌کند، و از چه راهی عادات غذاییش را شکل می‌دهداین عادات، منابع واقعی اعتیاد هستند.

ادامه مقاله: اعتیاد به غذا خوردن

اعتیاد به تکنولوژی

اگر میخواهید از دام اعتیاد به فناوری خلاص شوید بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

اعتیاد به تکنولوژی

اعتیاد به تکنولوژی

«تقریباً همه کسانی که می‌شناسم تا حدی به اینترنت اعتیاد دارند.» این را تونی شوارتز در مقاله‌ای در نیویورک‌تایمز می‌نویسد. یکی از شکایت‌های همه‌گیر این روزها، درباره اعتیاد اطرافیان به اینترنت است. جریانی ثابت از تیترهای مشابه این، اینترنت و برنامه‌های مربوطش، شبکه‌های اجتماعی و بازی های آنلاین را متهم می‌کنند که ما را به حواس‌پرتی معتاد کرده.

تردید چندانی در این باره نیست که تقریبا هر کس که به نحوی به اینترنت وصل می‌شود، به سختی می‌تواند این اتصال را قطع کند. کافی است به اطرافتان نگاه کنید. مردم همه جا به گوشی‌هایشان چسبیده‌اند. بیشتر ما، مثل شوارتز، به سختی می‌توانیم تمرکز کافی را، به جای اینها به کارهایی که به آن نیاز دارند، اختصاص دهیم.

ادامه مقاله: اعتیاد به تکنولوژی چیست؟