انشا در مورد ماسک زدن در ایام کرونا

انشا با موضوع چرا در ایام کرونا، باید ماسک بزنیم؟

من ماسک میزنم

مقدمه

چند ماهی است که ما، درگیر ویروس منحوسی هستیم که تمام ابعاد زندگی مان را تحت تاثیر قرار داده است. کرونا ویروس ها (Coronaviruses) زیرمجموعه کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.

حال که این ویروس به جزئی از زندگی مان تبدیل شده است، باید یک سری رفتارها و پروتکل ها را رعایت کنیم تا درگیر این ویروس نشویم و یا اگر به آن مبتلا شده ایم، آن را به شخص دیگر منتقل نکنیم؛ از روش های مقابله با این ویروس، استفاده از ماسک، رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است؛ اما آیا باتوجه به اینکه هر شخصی مسئول رفتارها و حتی سلامتی خودش است، می تواند بدون توجه به این پروتکل ها رفتار کند؟

استفاده از ماسک در مقابل عدم استفاده از ماسک

تنه انشاء

بیایید با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید در وسط دریا درون یک قایق هستید. اگر شخصی، بدون توجه به بقیه شروع به سوراخ کردن قسمتی از قایق کند، آیا فقط خودش آسیب می بیند؟ قطعا نه! و می دانیم با آن کار تمام افراد درون قایق غرق می شوند.

مسئله ی استفاده از ماسک در این ایام، دور از این مثال نیست. با وجود اینکه یک سری از افراد مبتلا علائمی دارند که نشان دهنده وجود ویروس در بدن شان است، ولی درصد بالایی از افراد مبتلا، از خود علائمی بروز نمی دهند. حال شخصی که ماسک استفاده نمی کند و حامل ویروس کرونا هم باشد (بدون علائم) به مکانی شلوغ برود، افراد بسیاری را مبتلا می کند. در صورتی که با استفاده از ماسک این احتمال انتقال بسیار کاهش پیدا می کند. هرچند کسانی که مبتلا هستند، باید در قرنطینه بمانند تا وقتی کاملا بهبود پیدا کنند.

با توجه به اینکه این ویروس، به راحتی از راه صحبت، عطسه و سرفه منتقل می شود، بنابراین رعایت فاصله، استفاده از ماسک و… از موارد مهمی است که باید رعایت کنیم. در فاصله اجتماعی دو متر، اگر دو شخص، یکی حامل ویروس کرونا، و دیگری سالم، با یکدیگر گفت گو کنند، در صورت عدم استفاده هر دو شخص از ماسک، ریسک انتقال ویروس از شخص حامل به سالم بسیار بالا است، درصورتی که اگر هر دو از ماسک استفاده کنند، تقریبا بی خطر است.

اگر بخواهیم از بعد شرعی و یا حتی وجدانی به این مسئله نگاه کنیم، به نظر من عدم رعایت پروتکل ها از جمله استفاده نکردن از ماسک، حق الناس است. ممکن است بگویید شخص مبتلا گشته ای که علائمی ندارد و حالش وخیم نیس، چه دلیلی دارد ماسک بزند؟ بهتر نیس این را هم در نظر بگیرید که همان شخص اگر ویروس را به فردی منتقل کند، باتوجه به شرایط متفاوت افراد در زمان ابتلا، ممکن است به مرگ وی بینجامد؟!

ماسک بپوشیم

نتیجه گیری

با توجه به اینکه فعلا دارویی برای پیشگیری یا درمان این ویروس وجود ندارد، پس باید مواردی که می تواند احتمال انتقال این بیماری را کاهش دهد را رعایت کنیم. این ویروس هم مانند سایر ویروس ها، یک روز داستانش به انتها می رسد و به امید خدا درمانی برای آن پیدا می شود؛ ولی بعد از آن آیا با وجود از دست دادن عزیزانمان می توانیم غرق خوشحالی شویم؟ پس با هم ماسک می زنیم. من برای تو، تو برای من. دنیای من با بودن تو زیباست. دنیای ما در کنار عزیزانمان زیباست.

همچنین بخوانید: انشا در مورد بهداشت | انشا در مورد کرونا | انشا در مورد پاکیزگی