Obsessive–compulsive disorder

وسواسی بودن یکی از رفتارهایی است که میتواند شما را دچار مشکل کند و هرچه زودتر باید فکری برای وسواس خود کنید.

در این صفحه چند مقاله در مورد وسواس را برای شما عزیزان آماده کرده ایم تا بتوانید موضوع انشایی عالی داشته باشید.


وسواس فکری عملی چیست؟

همه با کسانی آشنایی داریم که به نحوی با وسواس خاصی درگیر هستند، وسواس فکری عملی یکی از انواع وسواس هایی است که باید با آن آشنا باشید و راهکارهای بهبود شرایط را بدانید.

*صبح‌ها وقتی لباس می‌پوشیدم، واقعاً می‌ترسیدم از اینکه نکند به میکروب آلوده باشد، به همین دلیل نیم‌ساعت آن‌ها را تکان می‌دادم.

هر روز حدود شش ساعت برای شستن دست‌هایم وقت صرف می‌کردم؛ اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شد. شستن دست‌ها کافی نبود. پس از آن شروع به مالیدن الکل به دست‌هایم می‌کردم.

در هوای سرد زمستان این کار موجب خون‌ریزی دست‌هایم می‌شد. رفتن به حمام برای من به سخت‌ترین عذاب ممکن، تبدیل شده بود، زیرا پس از ساعت‌ها استحمام، ذهنم از اینکه پاک شده‌ام اطمینان حاصل نمی‌کرد و فقط با تماس یک قطره از آب کف حمام به بدنم، دوباره احساس نجاست در من شکل می‌گرفت.

به همین خاطر این اواخر هر پانزده روز یکبار به حمام می‌رفتم. از رفتن به دستشویی‌های عمومی نظیر پارک‌ها اجتناب می‌کردم.

وقتی فردی با لباس مشکی به من نزدیک می‌شد این فکر که او احتمالاً به مرده دست زده است مایهٔ عذاب خاطرم می‌شد و این افکار مرا آزرده می‌ساخت.

در آن هنگام، برای مقابله با افکارم شروع به فرستادن صلوات یا شمارش اعداد در ذهنم می‌کردم. هنگامی که خودروی خود را در محلی پارک می‌کردم چندین بار درب آن را چک می‌کردم، با اینکه چشمانم بسته بودن درب خودرو را می‌دید و دستانم آن را لمس می‌کرد، در ذهنم چیزی ثبت نمی‌شد!

ادامه مقاله: وسواس فکری عملی

وسواس ناسالم به ورزش بدنسازی می تواند به “بایگرکسیا” منجر شود

کارشناسان اخطار داده اند که بسیاری مردان که از بدن های خود ناراضی هستند در حال رفتن به سمت رژیم ها و عادت های ورزشی خطرناک هستند که خطر مبتلا شدن به اختلال “بایگرکسیا” یا از شکل افتادن عضله ها را افزایش می دهد.

مردمی که از عضله های وارفته زجر می برند باور دارند که هیچگاه به اندازۀ کافی عضله ای نیستند. دکتر استوارت مورِی، کارشناسی در زمینۀ وارفتن عضله ها، آشکار کرده است که نزدیک به یک درصد از جمعیت انگلستان این بیماری یا علایم آن را دارند.

مورِی گفت که وقتی او به اطلاعات سی سال گذشته نگاهی انداخته، متوجه شده است که تعداد مردانی که از بدن خود ناراضی هستند سه برابر شده اند. موری اضافه کرد که اطلاعاتی وجود دارند که نشان می دهد مردان حاضرند سال هایی از زندگی خود را فدا کنند تا ماهیچه های بزرگتری داشته باشند. مراقب باشید که میل به داشتن عضله های بیشتر غیافه شما را برای همیشه دگرگون نسازد.


چگونه با یک وسواسی کمال گرا زندگی کنیم؟

همسر یا یکی از اعضای خانواده‌تان که ایده آلیست است شما را دیوانه کرده؟ زندگی با این اشخاص می‌تواند سخت باشد.

کمال‌گراها می‌توانند انعطاف‌ناپذیر و مهارکننده، پرتوقع، خرده‌گیر و معتاد به پرکاری باشند.

کمال گرایی معمولا منجر به بحث و جدل، اختلاف، و آسیب به احساسات می‌شود. با این‌حال، می‌توان با بهبود ارتباطات، مدارا، و انتظارات واقع‌گرایانه با یک ایده آلیست به شادی زندگی کرد.

سام و سارا مانند بسیاری از زوج‌ها مکررا بحث‌هایی درباره امورخانه دارند. سارا اصرار دارد که آشپزخانه فورا و به‌خوبی بعد از هروعده غذا تمیز و مرتب باشد. سام و بچه‌های‌شان پیشنهاد کمک می‌دهند اما سارا تمیزکاری آنها را موردانتقاد قرار داده و ایراد می‌گیرد و آنها را “تنبل” و “شلخته” خطاب می‌کند. در پایان دوباره ظرف‌ها را می‌شوید و با صدای بلند تمام وقت شکایت می‌کند.

سام هم سرکوفت شده و خشمگین شده و دیگر کمک نمی‌کند. او فکر می‌کند سارا درمورد همه‌چیز وسواس دارد و دلش می‌خواهد بعد از شام روی کاناپه باهم بنشینند و آرامش داشته باشند. سارا هم بدون درک این موضوع، نه فقط از خودش انتظار کمال دارد بلکه از بچه‌ها و همسرش هم همین توقع را دارد. هر شب بین سارا و سام یا بحث و دعواست یا سکوت محض!

ادامه مقاله: زندگی با یک کمال گرا