انشا در مورد نیمه شعبان

به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان و سال ولادت منجی عالم در این پست نمونه انشا در مورد نیمه شعبان برای شما عزیزان تهیه شد تا با الهام از آن شروع به نوشتن انشا خود کنید.

انشا در مورد نیمه شعبان

شعبان هشتمین ماه از سال هجری است که بین ماه‌های مبارک رجب و رمضان قرار دارد و برکات زیادی برای آن شمرده شده است. نیمه شعبان برای مسلمانان سراسر جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است . 15 شعبان از مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی در میان مسلمانان شیعه  می‌باشد، زیرا سالروز میلاد دوازدهمین امام شیعیان، امام مهدی (عج) است.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که بر اهمیت این ماه و این شب بخصوص می‌افزاید. ماه شعبان به این دلیل که پیش از ماه رمضان است مورد توجه زیادی است. همچنین به این دلیل است که نقل است در این ماه پیامبر با اشاره انگشت ماه را به دو نیم تقسیم کرده است از جایگاه خاصی بین سایر شب‌ها برخوردار است. به همین مناسبت است که 15 شعبان به نام لیلة البراء و شب برات نیز گفته می‌شود. انجام اعمال خاص مثل دعا و نیایش نیز ثواب و اهمیت فراوانی دارد. در فضیلت شب پانزدهم شعبان آنقدر احادیث و روایات وجود دارد که نمی‌توان آن را ندیده گرفت.

مسلمانان و به خصوص ایرانیان در این مناسبت ویژه خیابان‌ها را تزئین می‌‌کنند، در اطراف روستاها، شهرها و شهرها چراغ می‌‌آویزند. مردم در مراسم جشن مساجد و مراکز مذهبی شرکت می‌کنند و توزیع نوشیدنی‌های نذری در همه جا دیده می‌شود. بسیاری از جوانان مراسم ازدواج خود را به این روز موکول می‌کنند تا از برکات معنوی آن برخوردار شوند.

امام مهدی در میان شیعیان به منجی شهرت دارد و اعتقاد بر این است که روزی به حکم الهی در زمین ظهور می‌کند و صلح را برقرار می‌کند تا جهان را از ظلم، تبعیض پاک کند. پدر امام زمان (عج)، امام حسن عسکری، ولادت و هویت ایشان را از ظالمان زمان که از نبوت الهی در مورد امام زمان مطلع شده بودند، حفظ می‌کرد. امّا تلاش و نیت بد آنان نه مانع ولادت امام شد و نه بعد از آن به آن حضرت آسیبی وارد کرد. بنابراین شیعیان با شور و شوق در انتظار ظهور امام هستند که انتظار می‌رود این واقعه در یک روز جمعه رخ دهد.

پانزدهم شعبان مظهر نگاه امیدوارانه ما به آینده است. باید صبر کنیم روحیه انتظار و ایجاد ارتباط صمیمانه با امام زمان (عج) و پیش‌بینی روز ظهور واقعاً یکی از بزرگترین دروازه‌های نجات بشر است. ما منتظر رستگاری هستیم. این انتظار خود رستگاری است. این انتظار نویدبخش و انرژی دهنده است. ما را از احساس ناامیدی، تباهی و سردرگمی در مورد آینده باز می‌دارد. به ما امید می‌دهد و راهنمایی می‌کند. فردی که به مسئله ظهور اعتقاد دارد، در سخت‌ترین شرایط هم دلش خالی نمی‌شود. در دل چنین آدمی همیشه پرتو امیدی نهفته است. او می‌دانند که این دوران سیاه و این دوران ظلم قطعاً به پایان خواهد رسید. این یکی از مهمترین نتایج انتظار ظهور است.

فقط شیعیان نیستند که ادعای بازگشت منجی را دارند. همچنین این تنها مسلمانان نیستند که این ادعا را دارند، همه ادیان جهان منتظر چنین روزی هستند. امتیاز ما این است که او را می شناسیم و وجود او را احساس می کنیم. ما به وجود این منجی بزرگ ایمان داریم. ما با او صحبت می‌کنیم؛ او را خطاب می‌کنیم؛ ما از او درخواست می‌کنیم و او خواسته های ما را برآورده می‌کند. این تفاوت دیدگاه ما با دیگران نسبت به منجی موعود است.

یکی از درس‌هایی که از اعتقاد به وجود و ظهور حضرت مهدی (عج) می‌گیریم این است که رفع ظلم از دنیا نه تنها ممکن، بلکه قطعی است. این بسیار مهم است که باور داشته باشیم که مقابله با ظلم جهانی غیرممکن نیست. افراد ناامید هرگز به مقابله با ظلم و بدی اقدام نمی‌کنند.

همچنین بخوانید: انشا در مورد مادر

انشا در مورد نیمه شعبان

انشا کوتاه در مورد نیمه شعبان

نیمه شعبان یکی از محبوب ترین اعیاد مسلمانان است. این شب به شب برات شناخته می‌شود و در سراسر جهان توسط مسلمانان جشن گرفته می‌شود. این شب ارزشی هم اندازه شب قدر دارد و به همین خاطر است که گفته می‌شود سرنوشت سال آینده انسان‌ها در این شب رقم می‌خورد. همینطور این اعتقاد وجود دارد که در شب نیمه شعبان درهای رحمت و بخشش پروردگار برای چشم پوشی از گناهان گذشته توبه کنندگان باز است. افرادی که این شب را به دعا و راز و نیاز با خدا می‌گذرانند از گناهان خود خلاص می‌شوند.

مردم بسیاری از کشورهای مسلمان به خصوص ایران این شب را به نیایش و دعا و جشن در کنار دوستان و اقوام می‎‌گذرانند. مردم شیرینی و شربت در معابر پخش می‌کنند. شیعیان این شب را به مناسب میلاد آخرین امام خود یعنی حضرت مهدی (عج) جشن می‌گیرند و آن را نوید بخش ظهور ایشان و از بین رفتن و ظلم و ستم در دنیا می‌دانند.

در بسیاری از شهرهای ایران رسم است که شب قبل از نیمه شعبان را به مزار رفتگان رفته و برای آنها خیرات پخش می‌کنند. این کار برای تبریک این روز به آنها و همچنین طلب مغفرت از پروردگار برای اموات است.

همچنین بخوانید: انشا در مورد طبیعت

انشا کوتاه در مورد نیمه شعبان 

سخن آخر

امیدواریم این نمونه انشا نیمه شعبان با شرح مختصری از موضوع و اهمیت آن، ایده خوبی برای نوشتن انشا نیمه شعبان به شما بدهد. شما هم می‌توانید ایده‌ها و نظرات خود را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارید.