به داغداران آرام بخش ندهيد

برخورد با افراد داغدار

داغداران

غم از دست دادن دوستان ، آشنایان یا اقوام ممکن است آنقدر عذاب آور باشد که برای آرام کردم فرد داغدار به او قرص آرام بخش دهید اما بهتر است بدانید که این کار از نظر پزشکی و روان پزشکی صحیح نیست…

فرد داغدار بايد مراحل سوگ و سوگواری که به‌طور طبيعي شامل بي‌قراري، بي‌خوابي، ناراحتي و حتي گاهي بروز برخي از علايم افسردگی، خشم و عصبانيت مي‌شود، طي كند بنابراين نبايد با داروهاي آرام‌بخش، امکان عزاداري را از فردي که عزيزش را از دست داده است، گرفت.

تمام هيجان‌هاي سوگواري بايد به‌طور طبيعي با رفتن بر سر مزار فرد فوت‌شده يا يادآوري خاطرات او در دوران سوگ، تخليه شوند. البته پزشك گاهي براي 3-2 روز و در مواردي که فرد داغدار دچار بي‌خوابي‌هاي شديد شده و اين بي‌خوابي‌ها براي او مشکلي را به وجود آورده است، آرام‌بخش تجويز مي‌كند. اما تجويز اين آرام‌بخش‌ها به صورت موقتي و براي برگرداندن انرژي از دست رفته فرد سوگوار است تا بتواند دوباره مراحل سوگ را طي كند و احيانا مديريت مراسم سوگواري را برعهده بگيرد.

اگر بي‌خوابي فرد داغديده بيش از اندازه باشد، پزشک داروهاي خواب‌آور را تجويز مي‌کند. در صورتي هم که علايم سوگ فردي از علايم طبيعي که همه افراد در مواجهه با چنين مشکلي از خود نشان مي‌دهند، خيلي شديدتر باشد، بهتر است اطرافيان او را نزد روان‌پزشک ببرند تا در صورت لزوم درمان‌هاي موردنياز انجام شود. در غير اين صورت، استفاده از داروهاي آرام‌بخش براي مهار بي‌قراري، بي‌خوابي، خشم، عصبانيت، نااميدي و برخي از علایم افسردگی که به‌طور طبيعي در بيشتر افراد سوگوار پيش مي‌آيد، توصيه نمي‌شود و پيشنهاد ما گذراندن طبيعي مراحل تحمل مرگ عزيزان است.


نظر خود را بیان کنید