بسیاری از خانواده‌ها، متناسب با دانش باغبانی و توان كشاورزی و باغداری خود به كمك گل‌ و گیاهان مختلف به فضای خانه زیبایی و طراوت خاصی می‌بخشند تا هم از دیدن آن لذت ببرند و هم از حضور در چنین محیطی، احساس نشاط و شادابی كنند.

برای همین هم در بعضی از خانه‌ها فضایی جدا برای نگهداری گل و گیاه در نظر گرفته می‌شود. در این خانه‌ها، گلدان‌ها یا بوته‌های گل در فضایی مانند حیاط یا گلخانه جای داده می‌شود و اعضای خانواده می‌توانند آنها را پرورش دهند و تكثیر كنند.

اما در اغلب خانه‌ها چنین فضایی وجود ندارد و صاحبخانه باید از گلدان‌های كوچك و بزرگ استفاده كند؛ گلدان‌هایی كه می‌تواند طراوت باغچه‌های سبز را به داخل خانه‌ها بیاورد. البته، نگهداری از گل‌ها و گیاهان هم كار چندان آسانی نیست و برای این‌ كه گیاهان شاداب و بانشاطی داشته باشید باید به آنها توجه كنید؛ باید بدانید گیاهان خانه شما از چه نوعی‌ است؟ چقدر باید به آنها آب بدهید و به چه میزانی نور نیاز دارند؟ و…

حالا كه هوا كم‌كم سرد شده و فصل پاییز هم از راه رسیده است، باید به گیاهان رسیدگی كنید تا همیشه سرحال و شاداب بمانند؛ پس از گیاهانتان در برابر سرما محافظت كرده و آنها را برای فصل‌های سرد آماده كنید.

ادامه مقاله: نگهداری از گیاهان در سرما

نقش مورچه ها در کمک به رشد گیاهان

مورچه ها با دفع مواد شیمیایی به گرده افشانی گل ها و گیاهان کمک می کنند و نتایج یک تحقیق انگلیسی نشان داده است که مورچه های کوچک به عنوان شکارچیان و مهندسان اکوسیستم تاثیر مهمی روی محیط زیست بر جای می گذارند.

مورچه  به رغم شکارچی بودن وجودش می تواند منجر به افزایش تراکم و تنوع سایر گروه های جانوری شود.

آنها هوشمندانه نقش کلیدی در محیط زیست محلی ایفا می کنند و تاثیر زیادی روی زنجیره های غذایی چراگاهی دارند.

تعداد گونه های مورچه ها بیش از 1200 گونه بالغ می شود.

آنها در همه مناطق جهان چه گرم و چه سرد یافت می شوند و برای گل و گیاهان بسیار مفید می باشند و روند رشد گل ها را افزایش می دهند.

لانه مورچه ها در اطراف گیاهان باعث می شود تا سوراخ های ریزی در کنار ریشه و ساقه گیاهان ایجاد شود و از این طریق اکسیژن زیادی به گونه های گیاهی می رسد.


دفع حشرات با کمک گیاهان آپارتمانی

نگاه کنید: پشه‌ها ترسناک هستند. آن‌ها ممکن است غذایی فوق‌العاده برای پرنده‌ها و خفاش‌ها باشند، اما قطعا نمی‌خواهید که در حیاط شما باشند. همچنین نمی‌خواهید خود را دربرابر خطر مواد شیمیایی دفع آنها قرار دهید. بنابراین برای دور کردن حشرات، علاوه بر خلاص شدن از آب‌های جمع شده در حیاط (شامل قطرات آب باران!) بیائید ببینیم چه گیاهانی برای دور نگه‌داشتن پشه‌ها موثرند؟

دور کردن پشه هادر بین اغلب حشراتی که نیش می‌زنند، پشه‌ها به خاطر بوی خاص پوست انسان جذب می‌شوند. پشه‌ها به طور خاص، جذب بوی بدن و سایر ترشحات آن می‌شوند، بدان معنی که اگر زمان زیادی را بیرون گذرانده و عرق کرده باشید، باید منتظر پشه‌های بیشتری در اطرافتان باشید. اما در عوض بوهای قوی خاص یا ناخوشایند برای حشرات می‌تواند رایحه‌ی شما را پنهان و هم آن‌هایی که برای نیش زدن به شما نزدیک می‌شوند را از شما دور ‌سازد. گیاهان متعددی با بوهای قوی‌ وجود دارند که نه تنها برای ما مطلوبند، بلکه می‌توان برای پنهان کردن رایحه‌ی خودتان و دور نگه داشتن پشه‌ها از آن استفاده کنید.

با این حال تنها با کاشتن مشکل حل نمی‌شود. باید این عطر و بو در اطراف شما باشد، حداقل و در ایده‌آل‌ترین حالت روی پوستتان. برای تاثیر پذیری بیشتر، برگ‌های گیاهان را روی دستتان بمالید تا عطرشان پخش شود، سپس برگ‌ها و روغنشان را روی کل پوستتان بمالید.

ادامه مقاله: گیاهان دور کننده پشه

مزایای وجود گل و گیاه در منزل

تحقیقات اخیر به ما می گوید که گیاهان داخلی برای ساختمان ها و مردم به روش های متنوعی مناسب هستند. محوطه سازی داخلی نقش حیاتی در ارائه یک محیط آرام و دلپذیر دارد که در آن حرکت، کار یا استراحت می کنند.

گیاهان به کاهش استرس و ایجاد احساس رفاه کمک می کنند

اکثر ما به طور غریزی می دانیم که نزدیک شدن به سبزه، باعث می شود که ما با محیط اطرافمان احساس راحتی بیشتری کنیم. ما گیاهان را در اطرافمان تجربه می کنیم. ساختمان ها ساکت تر و راحت تر هستند، اما در عین حال تحریک پذیر تر و جذاب ترند. بخش قابل توجهی از تحقیقات علمی، به طور قطعی نشان داده است که محوطه سازی داخلی اثرات قابل توجهی بر سلامت شهروندان ساختمان دارد.افرادی که در دفاتر کار می کنند بیشتر مولد هستند، روزهای کمتری در سال مریض می شوند، اشتباهات کمتری دارند. و هنگامی که محوطه سازی داخلی محیط زیست خود را تقویت می کند، آنها خوشحال می شوند.بیماران در بیمارستان ها از داشتن ارتباط با طبیعت بیشتر برخوردار می شوند. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برای دانش آموزان در محیط های آموزش باعث عملکرد بهترشان می شود.

گیاهان به بهبود کیفیت هوا کمک می کنند

توافق کلی بین دانشمندان این است که گیاهان محیط داخلی را بهتر می کنند و در مبارزه با پدیده مدرن سندرم ساختمان بیمار (SBS) مفید هستند. هیچ علت خاصی از SBS مشخص نشده است اما کیفیتضعیف هوا ، سر و صدای بیش از حد و کنترل ناکافی نور و رطوبت، به نظر می رسد عوامل مهمی هستند. زیرا گیاهان دارای سطوح وسیع و تبادل گازها و آب با محیط اطراف هستند، گیاهان می توانند به مقابله با برخی از این مسائل کمک کنند. مزایای ویژه گیاهان داخلی عبارتند از:

  • کاهش سطح دی اکسید کربن
  • افزایش رطوبت
  • کاهش سطوح آلاینده های خاص، مانند بنزن و دی اکسید نیتروژن
  • کاهش سطح گرد و غبار هوایی
  • نگه داشتن دمای هوا پایین

گیاهان به کاهش سر و صدا کمک می کنند

استفاده از گیاهان برای کاهش سر و صدا از زمان ساخت جاده های شلوغ استفاده شده است. اخیرا تحقیقات نشان داده است یکی دیگر از مزایا: گیاهان داخلی می تواند به کاهش سطح سر و صدای پس زمینه در داخل ساختمان نیز کمک کند. مطالعات ما نشان می دهد که گیاهان و برگ های آنها جذب، پراکنده و یا منعکس پس زمینه سر و صدا هستند، در نتیجه باعث ایجاد محیطی راحت تر برای ساکنان می شوند .پیتر کاستا، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه جنوب بانک لندن، متوجه شد که گیاهان خاصی در جذب فرکانس های بالا بسیار خوب هستند. گیاهان بهترین جذب  کننده صدا برای افرادی که در فضاهای آکوستیکی زندگی می کنند هستند.

وقتی چشم تان به گل و گیاه های داخل خانه میفتد از نظر روانی تاثیرات بسیار زیادی روی شما و مغزتان می گذارد و باعث افزایش روحیه ی مثبت در شما می شود. آرامشی که با تماشای گل و گیاه به شما دست می دهد حتی برای پوست شما نیز مفید است و در کل آرامش باعث سلامت بهتر پوست و زیبایی بیشتر شما می شود.