نکات خرید اسپیکر پرتابل در بازار ایران

شاید در نگاه اول تصور کنید گران قیمت‌ترین اسپیکر به معنای انتخاب بهترین اسپیکر است. اما تجربه نشان داده که قیمت بالا صرفا نشان دهنده کیفیت بالا نیست. به هر حال همیشه در قدم اول سعی کنید تحقیقات لازم را انجام دهید تا بتوانید یک انتخاب مناسب داشته باشید. ما همه موارد را در این مقاله پوشش داده‌ایم که در هنگام خرید اسپیکر به شما کمک خواهد کرد.

انواع اسپیکر

قبل از خرید اسپیکر بهتر است درباره انواع آن اطلاعات لازم را داشته باشیم تا بتوانیم مدلی را انتخاب کنیم که با سلیقه‌مان یکی باشد.

اسپیکرهای قفسه ای: این دسته اسپیکرها صدای بم مانندی ندارد و از نظر اندازه سایز مناسبی دارند. صدای باکیفیت آن‌ها سبب شده تا طرفداران خاص خود را داشته باشد.

اسپیکرهای ایستاده: این دسته معمولا در سمت و چپ وسیله دیجیتال شما را تشکیل می‌دهند و با ارائه صدای فوق العاده نمایش فیلم و تلویزیون را برای شما جذاب می‌کنند.

اسپیکرهای قابل حمل: این دسته وزن سبکی دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در مسافرت یا گردش آخر هفته به همراه برد. خرید اسپیکر پرتابل و چمدانی در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

از دیگر نوع‌های اسپیکر می‌توان به اسپیکرهای مرکزی، اسپیکرهای فراگیر، اسپیکرهای بی‌سیم، اسپیکرهای ساب بوفر و غیره اشاره کرد.

خرید یک اسپیکر حرفه ای براساس چه معیارهایی است؟

بهترین اسپیکرها صدا را دقیقا همانطور که ضبط شده است تولید می‌کنند. متاسفانه، یک ویژگی ساده وجود ندارد که برای تعیین کیفیت بلندگو به آن توجه کنید و از آنجا که کیفیت صدا می‌تواند ذهنی باشد، بلندگوهایی که برای یک سری از افراد بی‌عیب و نقص به نظر می‌رسند، ممکن است برای افراد دیگر اینطور باشند. در حالت ایده آل، می‌توانید قبل از خرید اسپیکر به آن گوش دهید.

با این وجود، می‌توانید به مشخصات زیر توجه کنید تا تصور نسبتا خوبی از کیفیت اسپیکر به دست آورید و با خرید پاوربانک بصورت دائمی از صدای بلندگوی خود لذت ببرید.

طراحی مناسب بلندگو

یکی از عواملی جذاب مربوط به طراحی اسپیکر است که سبب می‌شود تا ما به سمت آن جذب بشویم. طراحی مناسب مانع ایجاد صدای نامناسب شده و کیفیت صدا را افزایش می‌دهد. همچنین زاویه پخش اسپیکر را افزایش داده و این موضوع بر روی تجربه مخاطب تاثیر به سزایی دارد. همه ما دوست داریم با انتخاب یک طراحی مناسب زیبایی را به اتاق و خانه خود بیاوریم.

سایز اسپیکر

شاید در قدیم فقط اسپیکر بزرگ نشان دهنده کیفیت و میزان صدای بیشتر بوده اما امروز اینطور نیست و سایز اسپیکر تاثیر بسیاری بر روی صدای خروجی دارد. درست است اسپیکرهای بزرگ‌تر کیفیت عالی دارند اما با ورود اسپیکرهای قابل حمل و بلوتوثی بازار آن‌ها تغییرات خاصی را تجربه می‌کند.

حساسیت اسپیکر

مورد دیگری که باید بررسی کنیم، میزان حساسیت اسپیکر است. به عبارت دیگر، میزان رابطه بین اسپیکر و پخش کننده مطرح می‌شود که در واقع یک فاکتور کیفیت است. عدد ۸۸ دسی بل بر وات حساسیت معمول است و عدد مناسب ۹۰ دسی بل بر وات تعیین شده است. البته این عدد در هدفون‌ها به ۱۲۰ دسی بل می‌رسد اما ۹۰ برای اسپیکر کافی است.

نکات خرید اسپیکر پرتابل در بازار ایران

وات واقعی اسپیکر

افراد حرفه‌ای برای بیان میزان واقعی توان اسپیکر از RMS بهره می‌برند که نشان دهنده توان واقعی تقویت کننده و اسپیکر است. پس با دانستن این عدد می‌توان به راحتی توان واقعی دستگاه خود را در نظر گرفت. از طرف دیگر، عدد Pmpo نشان دهنده حاصل ضرب وات واقعی در مضربی مشخص است و یک واحد قراردادی محسوب می‌شود.

آمپدانس اسپیکر

اگر با دقت به اسپیکر خود نگاه کنید، یک عدد ۸ اهم را خواهید دید و نمی‌توان گفت این عدد تنها نشان دهنده آمپدانس اسپیکر است. فرکانس رابطه مستقیمی با آمپدانس دارد. بر همین اساس، میزان فرکانس این مقدار بین ۳.۶ تا ۱۴ اهم در حال تغییر است و عدد ۸ متوسط آمپدانس می‌باشد.

فرکانس قابل پشتیبانی

همانطور که می‌دانید انسان می‌تواند صداهای بین ۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز را بشنود. پس اگر فرکانس را افزایش دهیم دیگر نمی‌توانیم آن صدا را بشنویم. در هنگام خرید اسپیکر توجه کنید که طیف گسترده فرکانس‌هایی چه میزان است که اسپیکر شما پشتیبانی می‌کند.

وات خروجی

معروف‌ترین فاکتور یک اسپیکر حرفه مقدار وات خروجی آن است که هر چه بیشتر باشد، قدرت خروجی بیشتری را به نمایش می‌گذارد. البته برخی از شرکت‌های از وات اسمی برای گمراه کردن کاربران استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر با ۲ عدد مواجه شدید، توجه کنید وات خروجی اسمی بزرگ‌تر از وات واقعی است.

سیستم تنظیم صدای مرکزی

یکی از موارد تعیین کننده میزان کیفیت خروجی هر اسپیکری، سیستم تنظیم صدای مرکزی یا همان کارت صدا در کامپیوتر است. اگر این ویژگی عملکرد مناسبی نداشته باشد هر چقدر پول خرج کرده اید، هدر می‌رود. پس دقت کنید که سیستم صوتی‌تان حتما باید توسط سیستم تنظیم صدای مرکزی پشتیبانی شود.

سخن پایانی

برای انتخاب یک اسپیکر حرفه‌ای و مناسب حتما باید موارد ذکر شده را در نظر بگیرد. هر چند برای برخی افراد شاید فاکتورهای دیگری مهم باشد و با توجه به آن‌ها خرید خود را انجام دهند.

برای دریافت اطلاعات تخصصی با کارشناسان فروشگاه اینترنتی آرنیک در تماس باشید.