مدت زمان عمل بینی به عوامل متعددی وابسته است. نوع بینی، نوع عمل، هدف عمل و میزان مهارت پزشک عواملی هستند که مدت زمان جراحی بینی را تعیین می‌کنند. برای بررسی دقیق‌تر این موارد سعی می‌کنیم در ادامه شرحی از روند عمل و مدت زمان بهبودی و عوامل وابسته به جراحی بینی را شرح دهیم.

مدت زمان عمل بینی

زمان عمل بینی چقدر طول می کشد و به چه عواملی بستگی دارد؟

فاکتورهای مختلفی بر مدت زمان عمل بینی اثر می‌گذارد. این فاکتورها ممکن است مدت زمان عمل زیبایی بینی را افزایش یا کاهش دهند. این عوامل شامل موارد زیر است. اما، به صورت کلی، مدت زمان عمل بینی بین 1.5 تا 3 ساعت طول می‌کشد.

·        اگر جراحی بینی به منظور زیبایی و برای اولین بار انجام شود، مدت زمان آن می تواند نسبت به زمانی که قرار است تنها بینی خود را ترمیم کنید متفاوت است.

·        هدف از جراحی بینی مدت زمان عمل بینی را تعیین می‌کند. اگر هدف تنها جراحی زیبایی باشد، مدت زمان جراحی با زمانی که به منظور درمان سینوس، پولیپ و مانند آن انجام می‌شود متفاوت است. اگر ترکیب این دو را بخواهید، قاعدتا پزشک زمان بیشتری را باید صرف جراحی بینی و بخش‌های داخلی آن کند.

·        نوع بینی که ممکن است گوشتی یا استخوانی باشد، بر مدت زمان عمل زیبایی بینی تاثیر می‌گذارد. بینی گوشتی به دلیل داشتن غضروف‌های ضعیف به پیوند غضروف احتیاج دارد. به همین دلیل، جراحی بینی گوشتی مدت زمان بیشتری نسبت به بینی استخوانی زمان می‌برد.

·        روش جراحی بر مدت زمان جراحی بینی تاثیر گذار است. در جراحی بینی به روش باز برش‌هایی در داخل بینی ایجاد می‌شود که بخیه زدن این برش‌ها کمی طول می‌کشد. در نتیجه، مدت زمان عمل باز بیش از حالت بسته است.

·        عامل دیگری که به مدت زمان عمل بینی اضافه می‌کند، مدت زمان و نوع بیهوشی قبل از عمل است. برای افرادی که بی حسی موضعی را نسبت به بیهوشی ترجیح می‌دهند، مدت زمان عمل کمتر خواهد شد.

 

مدت زمان عمل بینی

زمان بیهوشی عمل بینی

بعد از اینکه بیمار وارد اتاق جراحی می‌شود، متخصص بیهوشی بیمار را بلافاصله قبل از عمل بیهوش می‌کند. البته، باید به این موضوع توجه کنید که شرایط بیمار تعیین می‌کند که فرد در فرایند عمل بینی، به بیهوشی احتیاج دارد یا لازم است بی حسی موضعی انجام شود.

زمان بهبودی و هوشیاری بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی، به بخش ریکاوری منتقل خواهید شد. در این بخش تا هوشیاری کامل باید باقی بمانید. سپس، بین 6 تا 24 ساعت بعد از خروج از ریکاوری، بسته به شرایط بیمار و تجویز پزشک، بیمار مرخص خواهد شد. اما، اگر بیمار مشکلی نداشته باشد، معمولا تا شب مرخص خواهد شد و نیازی به بستری ندارد.

در صورت شکستگی بینی مدت زمان عمل چقدر است؟

بافت و بخش‌های آسیب دیده بینی شکسته باید درمان شود تا غضروف و استخوان‌ها جوش بخورد و بینی کج نشود. در این حالت، اگر بینی تنها به یک ترمیم کوچک احتیاج داشته باشد، مدت زمان جراحی بینی بین 15 تا 20 دقیقه زمان می‌برد. در صورتی‌که، میزان شکستگی وسیع باشد و عمل جراحی مانند یک عمل جراحی زیبایی باشد، بین 1.5 تا 3 ساعت زمان لازم دارد. بنابراین، نوع شکستگی، مدت زمان جراحی بینی را تعیین می‌کند.

 

چند ساعت بعد از عمل بینی مرخص میشویم؟

مرخص شدن بیمار به شرایط بیمار بستگی دارد. اما، بین 6 تا 24 ساعت ممکن است فرایند ترخیص طول بکشد. اگر حال عمومی بیمار خوب باشد و مشکلی در روند جراحی به وجود نیامده باشد، بیمار بعد از 6 ساعت مرخص می‌شود. اما، اگر شرایط برعکس باشد و فرد مشکلاتی داشته باشد، پزشک ترجیح می‌دهد که بیمار به مدت یک شبانه روز بستری شود.

 

مدت زمان استراحت بعد از عمل جراحی بینی چقدر است؟

مدت زمان استراحت بعد از عمل جراحی بینی که به دوران نقاهت بعد از عمل جراحی بینی نیز شناخته می‌شود، با توجه به فاکتورهایی متغیر است. این فاکتورها شامل توان بدنی بیمار، نوع بینی گوشتی یا استخوانی و میزان بهبود بعد از عمل جراحی بستگی دارد. بینی‌های گوشتی به دلیل داشتن غضروف ضعیف و پیوند غضروف و هم‌چنین، ضخیم بودن پوست بینی، مدت زمان بیشتری برای بهبودی لازم دارند.

اما، به صورت معمولی دوران نقاهت اولیه بعد از جراحی بینی بین 5 تا 7 روز طول می‌کشد. در این یک هفته باید نهایت تلاشتان را در مراقبت درست و اصولی از بینی خود کنید. به درستی چسب بینی بزنید تا نوک بینی شما شکل خود را به خوبی حفظ کند. بعد از این دوران، شرایط بدنی شما بهتر شده و بینی شما روند بهبود را بین 6 ماه تا یک سال طی می‌کند. در نهایت، بعد از یکسال، ورم بینی می‌خوابد و شکل دقیق بینی بعد از جراحی مشخص خواهد شد.

مدت زمان عمل بینی

 

نتیجه گیری

مدت زمان عمل بینی با توجه به فاکتورهایی چون نوع بینی، تجربه و مهارت پزشک و نوع جراحی می‌تواند متغیر باشد. به همین دلیل، نباید میزان زمان جراحی دیگران را با جراحی بینی خود مقایسه کرده و دچار استرس شوید. تجربه پزشک به ویژه می‌تواند مدت زمان عمل را کمتر کند. دکتر حسنانی یکی از پزشکان با سابقه و کاربلد است که می‌توانید با اطمینان خاطر جراحی بینی خود را به دست توانمند ایشان بسپارید و بهترین نتیجه را بگیرید.

دکتر حسنانی