شست و شوی گوش زیر نظر دکتر متخصص گوش، حلق و بینی

به نقل از سایت دکترتو : شست و شوی گوش به گونه ای صورت می گیرد که تجمع جرم در داخل گوش با استفاده از وارد کردن مایعات یا با کمک دستگاه ساکشن خارج می شود. خارج کردن جرم گوش می تواند درد و فشار از روی گوش را کاهش داده و از علائمی مانند کم شنوایی یا گیجی جلوگیری می کند. برای نتیجه بهتر از شست و شوی گوش لازم است که از متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید.

شست و شوی گوش چیست

شست و شوی گوش چیست

در حالت طبیعی گوش کنترل کاملی بر روند تولید موم دارد و با ترشح این ماده در گوش به دلیل چسبناک بودن جلوی ورود گرد و غبار و هرگونه ماده خارجی را به داخل گوش می گیرد. اما زمانی که همین موم بیش از حد در گوش اجتماع کرده و موجب آسیب وارد آوردن به سلامتی شود، نیاز است تا گوش مورد شست و شو قرار بگیرد.

شست و شوی گوش در واقع به حذف مواد خارجی و موم اضافی از داخل گوش گفته می شود. شست و شوی گوش به روش ‌های مختلف با استفاده از ابزارهای ظریف مانند رینگ یا استفاده از مکش ساکشن صورت می گیرد.

تمامی مراحل شست و شوی گوش باید زیر میکروسکوپ تحت نظر متخصص حرفه ‌ای انجام شود ،چرا که کوچکترین خطا ممکن است به پرده گوش آسیب وارد نماید.

آیا باید گوش را تمیز کرد

در حالت عادی گوش جرم تولید می کند، اغلب پزشکان معتقدند که نباید گوش را تمیز کرد، چرا که این جرم ها تأثیر زیادی در سلامت گوش داشته و جلوی رود هرگونه مواد خارجی به فضای داخلی گوش را می ‌گیرد.

در صورتی که جرم در گوش انباشته شده و سفت گردد، علائمی را از خود نشان می ‌دهد که به عنوان علائم خطر محسوب می گردند و لازم است که گوش به طور کامل تمیز شود.

مهمترین عامل هایی که نیاز است گوش مورد شست و شو قرار بگیرد:

  • احساس درد شدید در گوش
  • احساس پری گوش و کم شدن شنوایی
  • کاهش شنوایی به شکل موقت و افزایش ناشنوایی به مرور
  • شنیدن صدای وزوز در گوش
  • ایجاد خارش در گوش
  • وجود ترشحات آزاردهنده
  • به وجود آمدن بوی بد و نامطبوع در گوش
  • ایجاد سرفه های زیاد

در صورتی که با هر کدام از این علائم روبه رو شدید، لازم است که برای تشخیص نوع مشکل و برطرف کردن هر چه سریع تر آن به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید، تا پس از انجام معاینات دقیق پزشک تصمیم منطقی و درستی را در این زمینه بگیرد.

نحوه شست و شوی گوش با دکتر گوش و حلق و بینی

نحوه شست و شوی گوش با دکتر گوش و حلق و بینی

شست و شوی گوش تقریباً یک فرایند روتین است که برای از بین بردن جرم گوش و مواد خارجی که در گوش تجمع و پیدا کرده مورد استفاده قرار می گیرد.

اما مسئله مهم نحوه شست و شوی گوش بوده که باید توسط پزشک متخصص انجام شود، تا از ایمنی و سلامت بخش های مختلف گوشی مطمئن باشید.

قبل از شروع به شست و شوی گوش حتماً پزشک متخصص گوش را معاینه کرده و پس از بررسی های مختلف علل ایجاد علائم گوناگون مشخص می گردد. در صورتی که علل ایجاد علائم جرم گوش باشد، شست و شوی گوش توصیه می شود. در غیر این صورت باید به فکر برطرف کردن دلایل مختلف بود.

برای شروع شست و شو ابتدا پزشک گوش بیمار را با اتوسکوپ کاملاً بررسی کرده و در شرایطی که گرفتگی گوش به دلیل ایجاد جرم باشد، پزشک با استفاده از یک سرنگ شست و شو که حاوی مخلوط آب و نمک بوده برای خارج کردن موم اضافی از گوش استفاده می کند.

گاهی اوقات که جرم گوش سفت و سخت است، برخی از پزشکان برای نرم تر شدن موم گوش از روغن بچه، روغن معدنی یا برخی از داروهای تخصصی استفاده می کنند.

به کار بردن این مواد سبب می شود تا موم درون ‌گوش نرم تر شده و بدون ایجاد آزار و اذیت از گوش خارج گردد.

 

چه مواقعی باید برای شست و شوی گوش به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم

زمانی که جرم درون گوش تجمع کرده و در شنوایی افراد اختلال ایجاد می کند، نیاز است تا از طریق روش های اصولی این جرم ها از گوش خارج شود. نکته منفی این است که تا زمانی که به طور کامل مجرای گوش مسدود نشده، فرد متوجه گرفتگی گوش نمی گردد. به همین جهت پس از بروز علائم باید با سرعت به نزد پزشک مراجعه کنند.

گاهی اوقات پس از یک حمام ساده یا شنا کردن احساس می کنید که مقداری از شنوایی شما کاهش یافته است؛ یا به گوش درد مبتلا شده اید. در چنین شرایطی آب به مجرای داخلی گوش ورود پیدا کرده و موجب شده تا کانال شنوایی مسدود گردد.

با مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی باید به طور کامل گوش شما مورد معاینه قرار بگیرد که پس از معاینه در صورت نیاز عمل جرمگیری به شکلی ساده صورت می پذیرد.

معمولاً در هنگام مراجعه به پزشک برای شست و شوی گوش متخصص گوش و حلق و بینی متناسب با شرایط و میزان گرفتگی در گوش از ابزارهای مختلف استفاده می کند.

پس از نگاه کردن به داخل گوش با ابزار ذره بین تشخیص می ‌دهند که باید از کدام روش برای از بین بردن تجمع موم در داخل گوش استفاده کنند که مهمترین آنها عبارتند از:

روش مکش

در روش ساکشن یا خلاء پزشک با ایجاد خلاء به آرامی موم را از داخل گوش خارج می کند. اما برای انتخاب این روش لازم است که پزشک برخی از سوالات را در مورد شرایط جسمانی و سابقه بیماری افراد بپرسد.

روش کورت

کورت یک روش مکانیکی بوده که به شکل ابزارهای ظریف پزشک به وسیله آن جرم گوش را خارج می کند.

 

پس به طور کلی دریافتیم که هر زمان جرم گوش افزایش پیدا کرده و با علل مختلفی مانند درد، کاهش شنوایی، وزوز و مواردی از این قبیل خود را نشان دهد، باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و در صورت لزوم درمان مناسب دریافت شود.

 

برای شست و شوی گوش به چه دکتر یا متخصصی مراجعه کنیم

گاهی اوقات ممکن است که جرم در یک گوشی ایجاد شده و گاهی اوقات هم در هر دو گوش ایجاد می شود و مشکلات بیشتری را برای فرد به وجود می ‌آورد، در چنین شرایطی رفتن به نزد پزشک متخصص اهمیت پیدا می کند.

برای شما هم این سوال وجود دارد که برای شست و شوی گوش به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

خوب است بدانید که بهترین پزشکان در این حوزه متخصصان گوش و حلق و بینی هستند که با داشتن علم کافی و شناخت بخش های مختلف گوش می توانند به صورت ایمن به افراد کمک کنند.

پزشک متخصص گوش و حلق و بینی با شناخت کلیه بخش های گوش و بررسی کامل و دقیق نوع آلودگی، بهترین روش درمانی را متناسب با شرایط بیمار انتخاب می کنند که نتیجه آن بدون وارد شدن آسیب به گوش و بخش های مختلف آن و رفع هرگونه گرفتگی در گوش است.

منبع این مقاله : https://doctoreto.com/blog/