هوایی که در اطراف ما وجود دارد حاوی 21 درصد اکسیژن است که اصلی‌ترین عنصر برای ادامه حیات انسان به شمار می‌آید. این عنصر حیاتی از طریق ریه‌ها وارد بدن شده و توسط سلول‌های خونی به تمام نقاط بدن ارسال می‌شود. در برخی مواقع سیستم تنفسی در افراد به دلیل آسیب و ابتلا به بیماری‌های مختلف دچار نقص در عملکرد می‌شود.

در این شرایط باید اکسیژن مورد نیاز به صورت مصنوعی و از طریق کپسول‌های اکسیژن برای فرد تأمین شود. افزایش بیماری‌های تنفسی و شروع اپیدمی‌هایی مانند کرونا، تقاضا برای استفاده از کپسول‌های اکسیژن را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. در صورت نیاز به خرید کپسول اکسیژن، نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

نکات مهم در زمان خرید کپسول اکسیژن

اکسیژن طبی معمولا به صورت فشرده و مایع درون کپسول عرضه می‌شود. این کپسول‌ها چه به صورت مایع یا فشرده، از 99.5 درصد اکسیژن خالص تشکیل شده‌اند اما تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1.       کپسول اکسیژن فشرده

اکسیژن موجود در این کپسول‌ها از جو گرفته شده و به صورت فشرده درآمده است. با توجه به اینکه فشار اکسیژن درون کپسول زیاد است، با باز کردن شیر کپسول، جریان اکسیژن به راحتی برقرار شده و از طریق ماسک به بیمار رسانده می‌شود.

2.       کپسول اکسیژن مایع

در داخل این کپسول‌ها اکسیژن سرد شده به حالت مایع درآمده و به همین دلیل است که این نوع کپسول‌ها برای استفاده طولانی مدت گزینه مناسبی هستند. این نوع از کپسول‌ها قیمت ارزان‌تری داشته و حجم بیشتری از اکسیژن را نسبت به نوع فشرده در اختیار می‌گذارند. نکته قابل توجه در این است که استفاده از آن به تجهیزات و آموزش نیاز دارد

از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید کپسول اکسیژن باید مدنظر قرار بگیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·         کیفیت کپسول اکسیژن

یکی از مواردی که اهمیت زیادی در راهنمای خرید کپسول اکسیژن دارد، کیفیت آن به حساب می‌آید که رابطه مستقیم با مواد استفاده شده برای ساخت آن دارد. کپسول‌های اکسیژن معمولا در دو نوع آلومینیومی و فولادی ساخته می‌شوند که کپسول‌های آلومینیومی از وزن سبک‌تری برخوردار هستند و به همین دلیل معمولا برای ساخت کپسول‌های قابل حمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، این نوع کپسول‌ها به دلیل استحکام، دوام بالا و وزن کمتر از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند. در مقابل، کپسول‌های فولادی در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و به دلیل استفاده از فولاد در ساخت آن حمل و نقلی دشواری دارد.

 

·         ثابت یا متحرک بودن دستگاه

راهنمای خرید کپسول اکسیژن

از دیگر نکاتی که در راهنمای خرید کپسول اکسیژن باید به آن اشاره کرد، متحرک یا ثابت بودن کپسول است. افراد به دلیل شرایط بیماری و وضعیت بدنی خود به صورت دائمی در طول روز نیاز به استفاده از کپسول اکسیژن دارند که در زمان خرید باید نوع قابل حمل آن را انتخاب کنند.

کپسول‌های متحرک ظرفیت کمتری داشته و به راحتی قابل حمل هستند و افراد برای جابجایی آن‌ها دچار مشکل نمی‌شوند. در نقطه مقابل کپسول‌های ثابتی وجود دارند که به دلیل ویژگی‌هایی که دارند نباید، جابجا شوند. این کپسول‌ها معمولا از حجم و ظرفیت بالایی برخوردار هستند و امکان جابجایی مداوم آن‌ها غیرممکن است.

·         نوع برند

نوع برند سازنده کپسول اکسیژن نیز یکی دیگر از نکاتی است که در زمان خرید این محصول باید مورد توجه قرار گیرد. شرکت‌ها و برندهای مختلفی در زمینه تولید و ساخت کپسول‌های اکسیژن فعالیت می‌کنند که معمولا درصد زیادی از آن‌ها محصولات با کیفیت مناسب را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

·         حجم کپسول اکسیژن

کپسول‌های اکسیژن در ظرفیت‌های متنوعی همچون 2.5، 5، 10، 20 و 40 لیتری ساخته می‌شوند که شما باید در زمان خرید بر اساس نیاز بیمار به اکسیژن، نوع پیشرفت بیماری تنفسی و همچنین میزان فعالیت‌های روزانه نسبت به انتخاب کپسول مناسب از نظر ظرفیت اقدام کنید.

کپسول‌های اکسیژن با ظرفیت 2.5 و 5 لیتر معمولا برای استفاده شخصی طراحی شده‌ است و ظرفیت‌های بالاتر در مراکز درمانی و پزشکی و کلینیک‌های تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این مراکز، گاز اکسیژن کاربردهای دیگری در صنایع مختلفی دارد. به همین جهت اگر علاقه کند هستید، اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع بدانید، مقاله کاربردهای گاز اکسیژن در صنایع مختلف را بدانید.

·         نوع مایع داخل کپسول

اکسیژن داخل کپسول‌ها به دو صورت هوای فشرده و مایع وجود دارد که کپسول‌های مایع در اثر سردسازی اکسیژن گازی شکل می‌گیرند که از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای افراد دارای محدودیت مالی به حساب می‌آید.

همچنین، حجم اکسیژن در مدل‌های مایع نسبت به مدل‌های فشرده بیشتر بوده و یک کپسول برای مدت زمان طولانی‌تر نیاز بیمار به اکسیژن را تأمین می‌کند. بر این اساس، خرید کپسول‌های اکسیژن مایع از نظر اقتصادی و همچنین کارایی به صرفه‌تر به نظر می‌رسد.

نکات نگهداری از کپسول اکسیژن

راهنمای خرید کپسول اکسیژن

کپسول‌های اکسیژن یکی از خطرناک‌ترین کپسول‌ها محسوب می‌شوند که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی لازم برای نگهداری از آن‌ها، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به همراه خواهند داشت. اما در صورتی که نکات ایمنی مربوط به استفاده از این کپسول‌ها به خوبی رعایت شود، بدون هیچ مشکلی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از مهم‌ترین نکاتی که برای نگهداری از کپسول‌های اکسیژن باید مورد توجه قرار گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپسول‌ها باید در محلی دور از تابش مستقیم خورشید و حرارت نگهداری شوند.
  • به این موضوع دقت شود که کپسول همواره پر و آماده به کار باشد.
  • محل مناسبی برای نگهداری کپسول به خصوص کپسول‌های ثابت با حجم بالا تعیین شود که احتمال سقوط آن‌ وجود نداشته باشد.
  • حمل و نقل کپسول‌های اکسیژن با رعایت نکات ایمنی انجام شود و برای جابجایی کپسول‌هایی با ظرفیت بالا از پایه‌های مخصوص چرخ‌دار استفاده شود.

 

چه افرادی به کپسول اکسیژن نیاز دارند؟

معمولا بیمارانی به کپسول اکسیژن نیاز دارند که عملکرد سیستم تنفسی آن‌ها با اختلال مواجه شده باشد. این بیماران به دلیل اختلال به وجود آمده در ریه‌ها قادر به انجام عمل تبادل اکسیژن و دی‌‌اکسیدن کربن با بافت‌های بدن نیستند. از جمله بیماری‌هایی که می‌تواند باعث اختلال در عملکرد ریه شده و بیمار نیاز به کپسول اکسیژن داشته باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری انسداد ریوی
  • بیماری عروق ریوی
  • بیماری‌های محدود کننده ریه

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کمبود اکسیژن در خون و خطرات ناشی از آن اینجا را کلیک کنید.

خرید گاز اکسیژن

راهنمای خرید کپسول اکسیژن

برای افرادی که سیستم تنفسی آن‌ها با اختلال مواجه شده و مشکل تنفسی دارند، تأمین اکسیژن مورد نیاز بدن تا حداقل سطح 92 درصد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از بهترین راه‌های تأمین اکسیژن مورد نیاز برای این بیماران، به روش مصنوعی و از طریق استفاده از کپسول اکسیژن است. این کپسول‌های که در دو نوع گازی فشرده و مایع وجود دارند می‌توانند اکسیژن خالص مورد نیاز این دسته از افراد را به خوبی تأمین کنند.

از جمله مهم‌ترین نکات در زمان تهیه کپسول اکسیژن خرید از برندهای معتبر است که کیفیت محصولات آن‌ها تضمین شده باشد. شرکت پارس هوای البرز با هدف تهیه، تولید، توزیع و فروش انواع گازهای طبی راه‌اندازی شده است که با رعایت استانداردها، قوانین و مقررات بین‌المللی در تولید محصولات خود، یکی از بهترین شرکت‌ها برای خرید گاز اکسیژن به حساب می‌آید.