تهران پایتخت ایران پیش از اینکه به ابرشهری چنین تبدیل شود، منطقه‌ای بسیار خوش آب هوا بود که درختان توت فراوانی داشت. از جنوب به دشت می‌رسید و از شمال به کوهستان. پر از باغ بود و درختان بلند و رودخانه‌هایی که این منطقه را بهترین نقطه برای اقامت پادشاهان هر دوره می‌کرد. به همین دلیل است که در دوران‌های مختلف پایتخت بود و امروزه کاخ‌های بسیاری از جاذبه‌های گردشگری‌اش محسوب می‌شود. از آن هوا و آب پاکیزه، شهری پردود و آلوده با هیاهوی مدرنیسم به جا مانده است. اما هنوز در اطرافش مناطقی با یادی از گذشته این شهر وجود دارد که خستگی زندگی مدرن را از تن شهروندانش خواهد شست.

برای سفر یک روزه اطراف تهران به کجا برویم؟

اطراف تهران هنوز هم پر از روستاها و مکان‌هایی است که با آب و هوای معتدل و پاکیزه پیشین تهران همخوانی دارد. افرادی که از هیاهوی پایتخت خسته‌اند و زمانی برای مسافرت طولانی ندارند سفر یک روزه اطراف تهران فرصتی است تا جانی دوباره برای زندگی پیدا کنند. روز تعطیل هفته بار پیک نیک ببندند و با خانواده و دوستان راهی یکی از مناطق زیبای اطراف تهران شوند. تعدادی از این مناطق را به شما پیشنهاد و معرفی می‌کنیم.

  1. روستای کردان

نام کردان حتما شنیده‌اید. روستایی خوش آب و هوا با باغ‌های میوه و اقامتگاه‌های گردشگری و ویلاهای زیبا در سمت غرب تهران. کردان نزدیک به 70 کیلومتر با تهران فاصله دارد. بسیاری از افراد پنجشنبه بعد از ساعت کاری به سمت کردان می‌روند و یک شب در آنجا اقامت می‌کنند.

برای سفری یک روزه نیز این روستا با آب و هوای خنکش در تابستان مقصد خوبی است. پیک نیک در کنار رودخانه کردان که راهش را از کوه کهار در همین منطقه با سمت روستا باز کرده است می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. برج تاریخی مقبره کردان نیز مکانی است که می‌توانید در این سفر یک روزه از آن دیدن کنید.

  1. روستای برغان

از همان مسیری که به سمت روستای کردان می‌رود، بعد از گذر از پل کردان شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد. روستای برغان از توابع شهرستان ساوجبلاغ است. آلوی برغان را می‌شناسید؟ احتمال زیاد در خوراک‌های خوش‌طعم ایرانی این آلو را مصرف کرده‌اید. به جز آلوی برغان این روستا به چنارهای کهنسال نیز شهره است. اگر به برغان رفتید پل تاریخی که بر روی رودخانه شاهرود است را فراموش نکنید و به کاروانسرا و حمام‌های قدیمی‌اش هم سر بزنید.

  1. روستای کن و سولقان

برای سفر یک روزه اطراف تهران برویم به سمت شمال غرب پایتخت و روستای کن و سپس سولقان. روستای کن در پای قله توچال رودخانه‌ای به نام کن دارد که اطرافش را رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها پوشانده‌اند. روستای کن در محله شهران و در ادامه خیابان کوهسار جای گرفته است. روستایی ییلاقی که مناسب یک سفر یک روزه برای تفریح و خوشگذرانی است.

در ادامه به سولقان هم می‌رسیم. در این مسیر جذاب روستاهای زیبای بسیاری قرار دارند. در حقیقت سولقان دهستانی است که روستاهایی چون وردیج، واریش، سنگان و غار بیوک‌آقا را در خود جای داده است.

  1. روستای وردیج و واریش

همانطور که گفتیم روستاهای وردیج و واریش در محدوده سولقان قرار دارند. به جز آب و هوای کوهستانی و دل‌انگیز این دو روستا، جاذبه‌های دیدنی و عجیبی در آنجا قرار دارد که سفر یک روزه شما را هیجان‌انگیز هم خواهند کرد. دامنه ارواح سنگی محلی بین دو روستاست که بر اثر فسیل سنگ‌ها در طول سالیان دراز، این مکان را تبدیل به منطقه‌ای با مجسمه‌های سنگی طبیعی کرده است.

این دو روستا در فصل‌های بهار و تابستان آب و هوای معتدلی دارند اما در زمستان حتی جاده رسیدن به این روستاها نیز ممکن است بسته شود. اما در سفر یک روزه در فصول گرم‌تر این دو روستا می‌توانید از تماشای آبشار سه‌گانه لت‌مال، باغ‌های زردآلو و گیلاس و درختان توتش لذت ببرید. همچنین می‌توانید میوه‌های تابستانی این مناطق را به عنوان سوغات بخرید.

  1. لواسان

از شمال شرق تهران غافل نشویم که سفر یک روزه اطراف تهران بدون نام لواسان بی‌معنی است. تنها 14 کیلومتر فاصله‌ای است که لواسان با تهران دارد. شهرستان شمیرانات که لواسان را در خود دارد از مناطق خوش آب و هوای تهران است. رودخانه جاجرود از آن می‌گذرد و سد لتیان بر روی آن ساخته شده است. در تمام فصول سال می‌توان به لواسان رفت و از مشاهده زیبایی‌هایش لذت برد.

  1. روستای افجه

در 8 کیلومتری لواسان روستای افجه قرار دارد. دشت هویج که از زیباترین مناطق اطراف تهران بوده است که البته امروزه باغ‌های دیگری چون گیلاس و گردو جای برخی از این دشت‌ها را گرفته است. در گذشته اما سراسر دشت‌هایی بود که هویج‌ها نارنجی از ان سر برآورده بودند و تمام منظره را به رنگ شادی نارنجی تغییر داده بودند.

  1. دیزین

انتخاب مکانی برای یک سفر کوتاه یک روزه در فصل زمستان کار سختی برای شهروندان تهران نیست. پیست دیزین نامی آشنا برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است. عاشقان اسکی و تیوپ‌سواری و اسنوبرد منتظر برف زمستانی در منطقه دیزین می‌مانند. برف سنگین که ببارد به سمت جاده چالوس به راه می‌افتند و پس از حدود یک ساعت و اندی رانندگی به پیست دیزین می‌رسند و به برف نو سلام می‌دهند.

  1. فشم

برای تفریحات زمستانی منطقه فشم نیز پذیرای برف‌دوستان است. فشم حدود 30 کیلومتر از شمال شرق تهران فاصله دارد و کمی بعد از جاده اوشان فشم است. در زمستان پیست اسکی معروفی دارد. در دیگر فصل‌ها نیز آب و هوای معتدلش دل می‌برد. پر از روستاهای زیبایی چون شکرآب و آهار و باغ گل است. فشم از بهترین گزینه‌ها برای سفر یک روزه اطراف تهران است. جان آدمی را تازه می‌کند.

در آخر …

ابرشهری چون تهران به دلیل موقعیت استراتژیکش به ناچار وسعتی یافته که معماری و آب و هوایش در طول سالیان تغییر یافته است. اگرچه در زندگی مدرن برای پایتخت این امر اجتناب‌ناپذیر است اما آلودگی شهری توجیه‌پذیر نیست. شهروندان برای یافتن آرامش، آب و هوای پاک و چشیدن لذت زندگی نیاز به گذراندن روزی خوش دارند. بنابراین در این مقاله از مناطق دلپذیر اطراف تهران گفتیم تا سفر یک روزه خوبی به یکی از این مناطق داشته باشد. البته که در روزهای هوای پاک تهران، تور تهران گردی و گشت و گذار داخل شهر تهران نیز خالی از لطف نیست.