تنبلی یکی دیگر از آن دسته موضوعاتی است که باید مورد توجه دانش آموزان برای تحقیق باشد چراکه با حذف تنبلی میتوان زندگی بهتری داشت.

در ادامه چند مقاله با موضوع تنبلی را بررسی میکنیم:


مقایسه تنبلی در ایران با جهان

نمی دانیم این تقصیر ذهن بیمار آن اجنبی هایی است که وقتی پایشان به خاک عزیزمان رسیده، همه چیز را ول کرده اند و شروع کرده اند به توصیف تنبلی ایرانی جماعت یا تقصیر آن شاهان قاجار وطن فروش است که اجازه نوشتن هرگونه اکاذیبی را به این اجنبی ها داده اند که الان همه احساس می کنند ملت پرشور ما از ازل تا همین حالا و حتی در آینده، تنبل بوده، تنبل زیسته و تنبل خواهد ماند.

حالا این احساس که اهمیتی ندارد. مهم این است که عده ای پژوهشگر نشسته اند یک تحقیقی انجام داده اند و در آن معلوم شده ایرانی ها در قرن 21 در ردیف دومین جماعت تن پرور دنیا (بعد از عرب ها که تکلیفشان دیگر مشخص است) قرار گرفته اند.

مقایسه تنبلی در ایران با جهان + جدولبعد از آن هم به این نتیجه رسیده اند در دنیایی که کشورهای اروپایی و آسیای شرقی وقت برای سر خارانداران ندارند، یک ملتی در غرب آسیا همین جوری همه نوع شاخص تنبلی را در نوردیده و با حدود 40 درصد بیشتر از میانگین جهانی در ردیف تنبل ترین مردم جهان ایستاده است. حالا آیا ما واقعا نسبت به مردم دنیا تنبل تریم؟

به غیر از روایت های ادبی و داستانی که در ادبیات خود ایرانی ها در رابطه با تنبلی وجود داشت، این توصیف تنبلی ایرانی ها توسط جهانگردان یا وابستگان سیاسی و نظامی کشورهای اروپایی هم قوز بالاقوز شد تا همه باور کنند حتما یک خبرهایی در رابطه با تن پروری وجود دارد.

مثلا ژنرال دنسترویل در کتاب خاطراتش درباره ایران نوشته است: «ایرانیان به طور کلی کارکنان خوبی می باشند ولیکن خیلی تنبل و تن پرور بار آمده اند.» یا مثلا فوریز- لیث، مباشر انگلیسی سردار اکرم در همدان نوشته: «نسل جوان مملکت بیشتر اوقات خود را به بطالت می گذرانند و از مواجهه با حقایق زندگی طفره می رود.

در آنها می توان موارد فراوانی از تنبلی و تن پروری یافت که عمدتا از خصوصیات ذاتی ملل شرق است و از علل اصلی عقب افتادگی آنها نیز محسوب می شود.» اینها فقط نمونه هایی از این توصیف های نه چندان خوشایند است؛ چرا که در 100 سال گذشته حداقل 40 عنوان کتاب (شامل سفرنامه و خاطره نویسی) از شخصیت های مختلف به چاپ رسیده که در همه آنها بلااستثنا به موضوع تنبلی ایرانی ها اشاره شده است؛ تنبلی که گاهی اغراق آمیز به نظر می رسد اما چیزی که قطعی به نظر می آید این است که حداقل نشانه های ظاهری تنبلی در ما و اجداد ما وجود داشته و دارد.

ادامه مقاله: مقایسه تنبلی در ایران با جهان

چگونه با تنبلی مبارزه کنیم؟

تنبل بودن راحت تر از آنی است که بخواهیم بی خیالش شویم! اما چند لحظه فکر کنید و ببینید چقدر با رسیدن به موفقیت نزدیک هستید؟ همین امروز ترک تنبلی را به اولویت اصلی خود تغییر دهید.

چگونه تنبلی و به تعویق انداختن کارها را یکبار برای همیشه کنار بگذاریم؟

شاید شما هم جزو افرادی باشید که لیست انجام کارهایتان بسیار طولانی و بلندبالاست. نمی توانید همه این کارها را در بازه زمانی تعیین شده انجام دهید. قادر نیستید وظایف و اهدافی که در سر دارید را به درستی انجام دهید. بیشتر آن ها را به امروز و فردا موکول می کنید.

بله داشتن مشغله کاری زیاد چیز خوبی است اما به این ها شلوغ بودن نمی گویند.

چه زمانی می خواهید دست از تنبلی بردارید و کارهای خود را سر وقت و در بازه زمانی تعیین شده انجام دهید؟

آخرین باری که نگران به پایان رساندن کاری بودید کی بوده است؟

کشمکش و چالش برای رسیدن به یک زمان عالی برای مدیریت و خلاقیت در کارها شما را از رسیدن به اهدافتان باز می دارد.

تنبلی یکی از موانعی است که باعث می شود به اهدافی که در سر دارید نرسید. می دانم به چه چیزی فکر می کنید. می گویید کنار گذاشتن تنبلی زیاد هم اسان نیست. کارهای زیادی هست که باید انجام دهید و هیچ کس نیست که در این مسیر کمکتان کند.

ادامه مقاله: چگونه با تنبلی مبارزه کنیم

روانشناسی تنبل ها

چرا شخصی تنبل است و کارهایش را به تعویق می اندازد؟ علت اصلی تنبلی در چه چیزی ریشه دارد؟

5 رازی که به شما کمک می کنند تا تنبلی را در مسیر رسیدن به موفقیت کنار بگذارید

بیایید منطقی باشیم، همه ی ما بعضی روزها نسبت به بقیه ی روزها احساس تنبلی بیشتری می کنیم. این روزها همان روزهایی هستند که شما به اندازه ی یک حلزون کند می شوید و تمام کارهایتان به کندی پیش می رود.

همه چیزهای دیگر برایتان از آن چه در لیست کاریتان وجود دارد مهم تر می شود مانند خوردن تنقلات در هنگام تماشای سری جدید Netflix و یا حتی چای نوشیدن از بایگانی اطلاعاتتان اهمیت بیشتری می یابد.

مشکل موجود در رابطه با تنبلی این است که می تواند به سرعت در درون شما نفوذ کرده و شما را در سراشیبی سقوط قرار دهد.

شما مدام کارهایتان را از سر باز خواهید کرد، لذا کارهای بیشتری بر روی هم انباشته خواهند شد، بنابراین احساس می کنید در بین کارهای انجام داده نشده غرق شده اید و تصمیم می گیرید دیگر ان ها را انجام ندهید و ناگهان می بینید در بین کارهایی که انجام نداده اید دفن شده اید.

همه این ها می تواند باعث استرس و اضطراب شما شود و سبب شوند که بیمار شوید. بنابراین بهتر است به این توصیه که پیشگیری بهتر از درمان است گوش فرا دهید.

ادامه مقاله: روانشناسی تنبل ها