میشه باردار بود و پریود شد؟

برخی از زنان به خصوص زنانی که اولین تجربه بارداری را دارند با این سوال مواجه هستند که میشه باردار بود و پریود شد؟ ما در ادامه به پاسخ این سوال می پردازیم.

میشه باردار بود و پریود شد؟ ممکن است در ماه های اول بارداری پریود شویم؟

همانطور که می دانیم نمی شود باردار بود و پریود شد، اگرچه برخی از زنان در دوران بارداری خونریزی واژینال دارند. برخی حتی خونریزی متناوب را گزارش می کنند که به نظر آنها یک دوره منظم است. اما خونریزی واژینال در دوران بارداری با پریود یا قاعدگی یکی نیست.

در ادامه می گوییم که چرا لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است، به علاوه اینکه چرا باید به پزشک خود اطلاع دهید که آیا در دوران بارداری خونریزی یا لکه بینی دارید.

همچنین بخوانید: بهترین دمنوش گیاهی برای پریود شدن و باز شدن سریع قاعدگی

میشه باردار بود و پریود شد؟

پریودی فقط زمانی اتفاق می افتد که باردار نیستید. هر ماه، رحم شما یک پوشش ضخیم غنی از خون رشد می کند تا یک تخمک در آنجا جاسازی شود. اگر در آن ماه باردار نشوید، این بافت و خون را می ریزید و پریودی اتفاق می افتد.

اما هنگامی که یک تخمک در پوشش رحم قرار می گیرد، هورمون ها به بافت غنی از خون فرمان می دهند که دست نخورده باقی بماند تا از کودک در حال رشد حمایت کند. و شما آن را رها نمی کنید و دوباره پریود می شوید تا زمانی که بارداری شما تمام شود.

علل پریود شدن در ماه های اول بارداری

بهتر است به جای کلمه پریودی از خونریزی استفاده کنیم. مهمترین علل خونریزی در ماه های اول بارداری عبارتند از:

  • حاملگی خارج رحمی که یک اورژانس پزشکی است
  • یک عفونت
  • سقط جنین یا سقط بارداری
  • خونریزی ساب کوریونیک که هماتوم ساب کوریونیک نیز نامیده می شود، زمانی که خونریزی بین دیواره رحم و جفت رخ می دهد.
  • بیماری تروفوبلاستیک حاملگی (GTD)، یک بیماری بسیار نادر که می تواند حاملگی را با ایجاد توموری که ممکن است حاوی بافت غیر طبیعی جنین باشد شبیه سازی کند.

ممکن است در ماه های اول بارداری پریود شویم؟

ممکن است در ماه های اول بارداری پریود خفیف داشته باشید، با مقداری لکه بینی یا فقط از دست دادن خون کمی. به این خونریزی لانه گزینی می گویند. در حالی که خونریزی لزوماً نشانه ای از یک مشکل اساسی نیست، درک علل بالقوه و دانستن زمان صحبت با پزشک ضروری است.

خونریزی در سه ماهه اول شایع تر است. زمانی که جفت در رحم لانه گزینی می کند، ممکن است لکه بینی خفیف ایجاد شود.

خونریزی در بارداری ممکن است روشن یا شدید، قرمز تیره یا روشن باشد. ممکن است لخته ها یا “تکه های رشته ای” را از بین ببرید. ممکن است ترشح بیشتر از خونریزی داشته باشید. یا ممکن است لکه بینی داشته باشید که روی لباس زیر خود یا هنگام پاک کردن خود متوجه آن می شوید.

لکه بینی یا خونریزی ممکن است مداوم باشد یا قطع و وصل شود، شاید در طول روزها یا حتی هفته ها. لزوماً به این معنا نیست که شما سقط جنین می‌کنید یا سقط خواهید کرد، یک مطالعه روی زنانی که به دلیل خونریزی در دوران بارداری در بخش اوایل بارداری حضور داشتند، نشان داد که حدود نیمی از آنها حاملگی‌های مداوم داشتند. بنابراین اگر خونریزی یا لکه بینی دارید، ممکن است همچنان بارداری سالمی داشته باشید.

یک زن همچنین می تواند در طول بارداری تغییراتی در سلول های دهانه رحم تجربه کند که ممکن است باعث خونریزی خفیف، به ویژه پس از رابطه جنسی شود.

همچنین بخوانید: لکه بینی دارم اما پریود نمیشم چیکار کنم و چی بخورم؟

علت رایج پریود شدن در بارداری

علت رایج پریود شدن در بارداری

با این حال پریود شدن یک هفته پس از آزمایش مثبت بارداری می تواند گیج کننده و ترسناک باشد، اما در واقع بسیار شایع تر از آن چیزی است که ممکن است تصور کنید. شما ممکن است چیزی را تجربه کرده باشید که اغلب به عنوان بارداری شیمیایی از آن یاد می شود. بسیاری از زنانی که بارداری شیمیایی دارند در واقع حتی نمی دانند که باردار شده اند.

بارداری شیمیایی یک سقط زودرس است و زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده و در رحم کاشته می‌شود، اما قادر به رشد طبیعی نیست. معمولاً در حدود هفته 4 تا 5 سیکل قاعدگی شما رخ می دهد.

در بارداری شیمیایی، این لانه گزینی تخمک پیشرفت نمی کند و سلول ها تا آخر به جنین و جفت تبدیل نمی شوند. این منجر به خونریزی چند روز تا یک هفته پس از موعد عادت ماهانه شما می شود. بارداری شیمیایی بسیار رایج است. در واقع، متخصصان معتقدند که این از دست دادن بارداری در اوایل آن ممکن است تا 50 درصد از تمام حاملگی ها را تشکیل دهد.

اغلب، تنها نشانه بارداری شیمیایی، تاخیر در پریود است. اگر بلافاصله پس از لقاح آزمایش حاملگی زودهنگام انجام دهید، متوجه خواهید شد که آیا دچار از دست دادن بارداری شده اید  .

اگر در هر زمانی از بارداری خود خونریزی واژینال یا لکه بینی دارید، بهتر است ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است شما را برای سونوگرافی به بیمارستان ارجاع دهد تا ببیند آیا بارداری همانطور که باید در حال پیشرفت است یا خیر. متأسفانه، اگر خونریزی به دلیل سقط جنین باشد، در واقع بسیار بعید است که بتوان کاری برای جلوگیری از آن انجام داد. (تنها استثنا ممکن است در صورتی باشد که خونریزی در چند ماه آخر بارداری رخ دهد).

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زنان در صورت داشتن علائم اضافی که شامل موارد زیر است باید به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی برای خونریزی در دوران بارداری باشند:

  • درد و گرفتگی
  • سرگیجه یا غش
  • خونریزی شدید یا عبور لخته
  • درد شدید در معده و لگن
  • یک زن همچنین باید در مورد خونریزی قرمز روشن و خیس شدن پد به پزشک مراجعه کند.

خونریزی واژینال و درد لگن در اوایل بارداری ممکن است نشانه بارداری خارج از رحم باشد، به خصوص اگر این علائم قبل از سونوگرافی اولیه رخ دهد. هر زنی که مشکوک به حاملگی خارج رحمی است باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

اگر خانمی خونریزی دارد و علائم زایمان زودرس را دارد، یعنی زایمان قبل از هفته 37 بارداری، باید به پزشک مراجعه کند. این علائم ممکن است شامل درد مداوم در کمر، گرفتگی شکم و انقباضات منظم باشد.

همچنین بخوانید: برای درد پریودی چه قرصی بخوریم؟ بهترین قرص برای کاهش درد پریودی

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو به موضوع پریود شدن در بارداری پرداختیم. همانطور که گفتیم خونریزی و لکه بینی در ماه های اول بار داری می تواند طبیعی باشد اما بسیار مهم است که با پزشک یا مامای خود مشورت کنید تا از خطرات احتمالی برای خود و جنین پیشگیری کنید.


نظر خود را بیان کنید