طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب و پاکسازی کبد

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب و پاکسازی کبد

خاکشیر یک گیاه علفی است که بومی ایران می باشد. دانه های این گیاه به طور متداول درترکیب با آب به عنوان نوشیدنی تهیه می شود که در هوای گرم بیشتر به عنوان نوشیدنی محبوب برای رفع تشنگی کاربرد دارد. با این حال، خاکشیر در طب سنتی دارای خواص دارویی متنوعی نیز می باشد، و داروی بسیاری از بیماری‌های دیگر به حساب می آید. در ادامه طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب و پاکسازی کبد و زمان مصرف آن را شرح می دهیم.

همچنین بخوانید: خاکشیر و آبلیمو برای کبد چرب

خاکشیر برای کبد چرب خوبه

کبد چرب بیماری ای است که در نتیجه تجمع مقادیر زیاد چربی در سلول های کبدی ایجاد می شود. هر چند مقادیر کم چربی در سلول های طبیعی است، اما میزان بیشتر از 5% به عنوان کبد چرب محسوب می شود. در طب سنتی خاکشیر برای کبد چرب خوب است.

کبد مزاج گرم دارد اما با مصرف مواد غذایی نامناسب و برخی خوراکی های دارای طبع سرد، کاهش وزن سریع، نوشیدن آب بین غذا خوردن، مصرف بیش اندازه چربی یا خالی نگه داشتن معده برای مدت های طولانی طبع کبد سرد می شود. کبد در این وضعیت دچار اختلال شده و متابولیزه کردن و تجزیه چربی دچار اختلال خواهد شد و موجب تجمع کبد چرب می شود. مصرف خاکشیر به درمان این وضعیت کمک می کند.

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب دارای اصولی است که باید رعایت شود. یکی از این موارد مصرف خاکشیر به صورت ناشتا است که به درمان کبد چرب کمک شایانی می کند.

همچنین برای کبد چرب می توان دانه های خاکشیر را با ترنجبین ترکیب و مصرف نمود. این ترکیب به خصوص در درمان سودا و بلغم مفید است و نرم کننده مزاج های خشک می باشد و برای بدن رطوبت به دنبال دارد.

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب

زمان مصرف خاکشیر برای کبد چرب

بهترین زمان مصرف خاکشیر برای کبد چرب صبح ها پیش از مصرف صبحانه می باشد. در ساعات ابتدایی روز بدن قادر است مواد خوراکی سبک و زود هضم را دریافت کند، پس از مصرف خاکشیر به این منظور تا نیم ساعت بعد چیزی نخورید.

همچنین بخوانید: بهترین زمان خوردن عرق کاسنی و شاتره برای کبد چرب

طرز تهیه شربت خاکشیر برای پاکسازی کبد

طرز تهیه شربت خاکشیر برای پاکسازی کبد به این ترتیب است که باید مقدار مناسبی از تخم خاکشیر را به مدت نیم ساعت خیس کرده و سپس آن را چند مرتبه بشویید تا خاک و سنگ ریزه های موجود در آن شسته شود. شما می توانید این خاکشیر آماده شده را در ظرفی بریزید و آن را برای مدتی درون یخچال قرار دهید تا هر زمان قصد مصرف آن را داشتید، در دسترس باشد.

شما می توانید به این منظور خاکشیر را جوشانده و پس از خنک شدن به صورت ناشتا مصرف کنید. همچنین برای تاثیر بیشتر می توان مقداری ترنجبین را با خاکشیر مخلوط کرده و آن را مصرف کنید.

به علاوه ترکیب خاکشیر و آب پنیر نیز می تواند در باز کردن مسیرهای کبدی موثر باشد.

مدت زمان پاکسازی کبد با خاکشیر

مدت زمان پاکسازی کبد با خاکشیر

در طب سنتی مدت زمان پاکسازی کبد با خاکشیر چهل روز در نظر گرفته شده است. یعنی فرد به مدت چهل روز مصرف یک لیوان آب خاکشیر را دنبال کند.

به این منظور می توانید روزانه یک و نیم قاشق خاکشیر پاک شده را به مدت شب تا صبح در 1.5 لیوان آب خیس کرد و صبح برای 3 تا 4 دقیقه روی حرارت ملایم قرار داده و بردارید و بعد از اینکه ولرم شد به صورت ناشتا میل کنید.

خاکشیر ناشتا برای کبد

برای تهیه شربت خاکشیر در واقع باید باید جوشانده آن را آماده کنید. به این ترتیب که دو قاشق غذاخوری خاکشیر تمیز را به همراه دو لیوان آب جوشانده و صبح به صورت ناشتا مصرف کنید و تا نیم ساعت پس از آن چیزی میل نکنید.

با این حال عوارض مصرف خاکشیر ناشتا می تواند جدی باشد و در صورت مشاهده افزایش اسید معده، بالا رفتن فشار خون، علائم سقط جنین و … باید از مصرف آن خودداری کرد. همچنین خاکشیر می تواند با داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها و آنتی دپرسانت ها نیز تداخل دارویی نشان داده و می تواند خطر خونریزی را در افرادی که از مشکلات خونریزی رنج می برند، بیشتر کند.

همچنین بخوانید: طریقه مصرف زنیان برای لاغری شکمی

خواص خاکشیر با آب گرم برای کبد

خواص خاکشیر با آب گرم برای کبد در طب سنتی تاکید شده است و موجب پاکسازی و سم زدایی از دو ارگان حیاتی کبد و صفرا می شود. همچنین این ترکیب موجب تقویت کبد نیز می شود و در بازسازی آنزیم های کبدی موثر است.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب از آلامتو با موضوع طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب و پاکسازی کبد برای شما همراهان سایت مفید بوده باشد. فراموش نکنید که در صورت مصرف خودسرانه از استفاده میزان زیاد آن خودداری کنید.


نظر خود را بیان کنید