علت عرق کردن بیش از حد بدن

راه های تعدیل عرق‌ کردن بدن

Excessive-Sweating

تعریق بیش از حد ، حتی در هنگام استراحت، یک عارضه پزشکی است که هیپرهیدروز نامیده می‌شود. این عارضه به دلیل فعالیت بیش از حد غدد عرقی رخ می‌دهد، که بدون دلیل حتی هنگامی که بدن خنک است، عرق تولید می‌کنند.

آیا تا به حال عرق از سر و صورت و دست تان چکیده است؟ در برخی افراد کف دست و سایر اعضای بدن به قدری عرق می‌کند که تمام وسایل اطراف خود را خیس می‌کنند. این افراد اغلب در محل کار خود با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند و حتی شرایط به وجود آمده برای آنها سخت و دشوار می‌شود.
تعریق زیاد بدن به دو صورت منطقه‌ای و کل بدن است. اکثر افراد با نوع منطقه‌ای تعریق، مواجه هستند که طی آن کف دست، پا و زیر بغل خیلی عرق می کند.
صاحبان مشاغل نقاشی، برق کاری، مهندسی و آنهایی که با قلم و کاغذ سر و کار دارند، مستعد عرق کف دست هستند. عرق کف دست و پا می‌تواند با عرق زیر بغل همراه باشد، ولی در بسیاری از موارد عرق زیر بغل به تنهایی نیز دیده می‌شود که اغلب ارثی و ژنتیک است.

علل تعریق زیاد

به گفته محققان، مرکز تنظیم حرارت بدن در هر شخصی نسبت به دیگری متفاوت است، به همین دلیل در صورت افزایش درجه حرارت خون، هیپوتالاموس با گشاد کردن عروق و نیز تعریق، موجب خنک شدن بدن می‌شود، اما در شرایط خاصی مانند بیماری‌های عفونی و تب‌دار، تمرینات ورزشی شدید، هوای گرم و مرطوب، پرکاری غده تیروئید، آکرومگالی، دیابت، لنفوم، بارداری و یائسگی، بدن دچار تعریق بیش از حد می‌شود.
تعریق زیاد کل بدن به دلیل بیماری است و در صورت بروز عرق در کل بدن، باید علت بیماری را جستجو و درمان را شروع کرد تا از شدت تعریق کاسته شود.
مهم‌ترین دلایل تعریق زیاد کل بدن ناشی از بیماری‌های آکرومگالی، دیابت و سرطان غدد لنفاوی است. در صورت بروز چنین مشکلاتی، اولین کار، مراجعه به متخصص پوست و مو و شناخت بیماری است.

همچنین بخوانید: چگونه از شر عرق زیر بغل خلاص شویم؟

تعریق زیاد ناشی از هیجانات روحی، به طور معمول به کف دست و پا و زیربغل محدود می‌شود و ممکن است در هوای گرم تشدید شود.
طبق بررسی‌های انجام شده بیماران مبتلا به تعریق زیاد کف دست و پا ممکن است مبتلا به تعریق زیاد زیربغل هم باشند، ولی فقط 25 درصد مبتلایان به تعریق زیاد زیربغل، دچار تعریق بیش از حد کف دست و پا هستند.
کم‌عرقی نیز ناشی از بیماری خشکی پوست و سرطان‌های پوست است که حتما باید تحت نظر پزشک متخصص مداوا شود. با مرطوب نگه داشتن پوست پس از هر بار شستشو می‌توان از عوارض ناشی از کم‌عرقی کاست.

راه‌‌های تعدیل عرق‌ کردن

* یکی از راه‌های تعدیل عرق کردن، استفاده از محلول‌های «آلومینیوم کلراید» است که با استعمال آن می‌توان تا حد زیادی از تعریق کاست. می توانید از اسپری‌های ضدعرق قوی که حاوی 10 تا 15 درصد هگزاهیدرات کلرید آلومینیوم هستند، استفاده کنید.

* داروهای ضدکولینرژیک می‌‌توانند به کاهش تحریک غدد عرق کمک کنند. داروهای مسدودکننده گیرنده بتا یا بنزودیازپین‌ها ممکن است به کاهش تعریق ناشی از استرس کمک کنند.
* عملی به نام یونوتوفورزیس (ionotophoresis) با استفاده از جریان الکتریسیته به طور موقت کار غدد عرق را متوقف می‌کند. در روش‌ درمانی یونتوفورزیس، دارویی وجود ندارد و با تکنولوژی الکتریکی درمان لازم انجام می‌شود و دستگاه با یون‌هایی که در آب آزاد می‌کند، غدد عرقی را سرکوب می کند و به این ترتیب بیمار تا مدت‌ها از رطوبت ناشی از عرق زیاد در امان است.

* بهترین روش درمان تعریق زیاد بدن، تزریق آمپول بوتاکس است. این دارو در حال حاضر از طریق سیستم دارویی وارد کشور شده و معمولا بیمار با سه تا چهار مرتبه تزریق به هدف نهایی درمان دست می‌یابد.
نحوه حل کردن و نقاط تزریق این واکسن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تزریق آن توسط افراد غیرمتخصص، عواقب جبران‌ناپذیری از قبیل «فلج اعضا» را به همراه خواهد داشت.

هشدار

– تعریق زیاد و تجمع ترشحات عرق زمینه‌ساز بروز حساسیت‌های پوستی، بیماری های قارچی و… می‌شود، بنابراین استفاده از مام ‌، دئودورانت، صابون، کرم و ژل‌های شستشو به طور مرتب در فصل گرما توصیه می‌شود.
– تزریق آمپول‌ بوتاکس باید توسط پزشکان متخصص انجام شود، زیرا با کم و زیاد شدن غلظت این دارو، ممکن است شخص برای همیشه قادر به تکان دادن دست یا پاهایش نشود.

همچنین برای آشنایی با جدیدترین روشهای درمان تعریق میتوانید به لینک روبرو مراجعه کنید : روش های درمان تعریق


6 دیدگاه

  1. مریم

    سلام. من فقط وقتی با کسی حرف میزنم. و در جمع خیلی خیلی عرق میکنم. لباسم اینقدر خیس میشه که خودم باورم نمیشه. دکتر بهم محلول آلومینیوم کلراید داده امروز روز اول که استفاده میکنم تا الان که خیلی خوب بوده..

  2. فرهاد

    سلام من هم مشکل عرق بیش از حد سر و صورت رادارم

  3. مصطفی کریمی

    در چه مواقعی بدن بدون دلیل وانجام ندادن کاری عرق میکند

  4. محمدرضا

    سلام منهم دقیقا مثل شوهر این خانم فقط از ناحیه سروگردن تعریق بیش ازحد دارم وبسیار کلافه ام کرده. هرکاری هم میکنم بی فایده بوده اینکار باعث رنج فراوانم شده حتی یک جا که برای کار کردن رفته بودم یکی از کارکنان انجا بهم گفت تو چه چیزی مصرف میکنی که اینقدر عرق میکنی من که از ناراحتی داشتم منفجر میشدم قسم خوردم که هیچ چیزی مصرف نمیکنم ولی همه ما میدانیم که این روزها عقل مردم به چشمشان هست و خلاصه به همین دلیل آن کار را ترک کردم خواهشا اگر این نوشته مرا کسی خواند وراه حلی داشت برامون بگه یه دنیا ممنونش میشم با آرزوی رفع مشکلات همه محمد رضا

  5. farah

    سلام خواهش میکنم منو راهنمایی کنید . بدجور نیاز به کمک دارم من یک سال هست که ازدواج کردم و شوهرم چندین سال هستش که از ناحیه سر عرق میکنه تموم زندگیش فلج شده حتی توی هوای سرد زمستون و زیر کولر هم مدام عرق میکنه بعضی ها میگن غدد چربی پوستش زیاده بعضی ها هم میگن به خاطر اعصابه . لازم به ذکره که قرص اعصاب هم میخوره به نام آسنترال. اما دکترش گفت هیچ ربطی نداره شوهرم حتی قبل از قرص هم سرش عرق میکرد. تمام آزمایشاتش هم نرماله و هیچ مشکلی نداره اما سرش مدام در حال عرق کردنه و جدیدا یک غده ی چربی کوچیک هم رو سرش و زیر موهاش نزدیک به گردن به صورت ورم در اومده. دیگه خسته شدیم لطفا و خواهشا هرکس میتونه کمک کنه خواهش میکنم بگیدبرای قطع اینعرقبایدبه کدوم متخصص و دکتر مراجعه کنیم اصلا مشکلش با این توضیحات چیه؟خواهش میکنم راهنمایی کنید

    • کاربر سایت

      به نظر من این باید برای شما جدی تلقی شود چون یکی از دلایل عرق کردن یکدفعه ای و بدون هیچ فعالیت

      یا بدون اینکه هوا گرم باشد احتمال بروز حمله قلبی است من فکر میکنم که شما باید سریعا به یک پزشک

      متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

نظر خود را بیان کنید