علت تیر کشیدن رحم و تخمدان چیست

برای آگاهی از دلایل تیر کشیدن رحم و تخمدان و آشنایی با علل تیر کشیدن واژن، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

تیر کشیدن رحم و تخمدان

تیر کشیدن رحم و تخمدان یکی از مشکلاتی است که برخی از زنان از آن شکایت می کنند. این درد می تواند هر از گاهی ظاهر شود و همیشگی نیست. برخی از منابع شایع‌تر درد رحم و تخمدان، یا دردی که خیلی ناگهانی در لگن اتفاق می‌افتد، ممکن است شامل موارد زیر باشد: حاملگی خارج از رحم (بارداری خارج از رحم) بیماری التهابی لگن (که PID نیز نامیده می‌شود، عفونت اندام‌های تناسلی) پیچ خورده یا پاره شده کیست تخمدان. در ادامه به شرح بیشتر آن می پردازیم.

همچنین بخوانید: علت ترشح زیاد واژن دختر مجرد چیست؟

علت تیر کشیدن رحم و تخمدان چیست؟

تیر کشیدن رحم و تخمدان علل مختلفی دارد که باید با بررسی علائم توسط پزشک متخصص شناسایی شود. برخی از شایع ترین علل تیر کشیدن رحم و تخمدان عبارتند از:

1. درد تخمدان به علت تخمک گذاری

درد تخمک‌گذاری نوعی درد است که در حوالی زمان تخمک‌گذاری، در میانه‌ی آخرین قاعدگی فرد و دوره بعدی رخ می‌دهد. مردم گاهی اوقات آن را میتل اشمرز می نامند.

درد خطرناک نیست، اما می تواند باعث درد خفیف یا درد شدید خنجر شود. اگر از بین نرود، ممکن است نشانه مشکل دیگری باشد.

2. درد تخمدان به علت پارگی کیست تخمدان

کیست های تخمدان رشد روی تخمدان ها هستند. آنها معمولاً منبع مطمئن بی ضرر هستند و اغلب خود به خود برطرف می شوند.

گاهی اوقات درد ایجاد می کنند که ممکن است درد داشته باشد یا شدیدتر شود و به ندرت ممکن است پاره شود. آنها همچنین می توانند باعث پیچ خوردن تخمدان شوند که به عنوان پیچ خوردگی تخمدان شناخته می شود.

کیست های پاره شده گاهی اوقات فوریت های پزشکی هستند، اما می توانند بخشی از فرآیند تخمک گذاری نیز باشند. با این حال، در برخی موارد، کیست های تخمدان پاره شده یا پیچ خوردگی تخمدان می تواند باعث درد شدید شود که باعث می شود فرد نتواند روی چیزی غیر از درد تمرکز کند و احساس سرگیجه یا ضعف کند.

علامت اصلی کیست تخمدان دردهای شدید در قسمت پایین شکم است. علائم دیگر عبارتند از نفخ، پری یا سنگینی شکم، حالت تهوع، استفراغ و درد در هنگام مقاربت. کیست تخمدان را می توان با معاینه منظم لگنی پیشگیری کرد و با هر تغییری در چرخه ماهانه آن را تغییر داد.

3. درد رحم به علت حاملگی خارج رحمی

در فردی که باردار است یا ممکن است باردار باشد، حاملگی خارج از رحم می تواند باعث درد شدید و خنجر کننده ای شود.

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک در خارج از رحم، معمولا در لوله های فالوپ لانه گزینی می کند. همانطور که بارداری رشد می کند، به لوله های فالوپ و سایر ساختارها فشار وارد می کند و باعث ایجاد درد می شود. برخی افراد متوجه درد دردناکی می شوند که به تدریج بدتر می شود.

اگر بارداری بیش از حد بزرگ شود، ممکن است پاره شود. این می تواند باعث خونریزی تهدید کننده زندگی، آسیب به ساختارهای تولید مثل و شوک شود. اگر فردی علائم حاملگی خارج از رحم را دارد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

نشانه های حاملگی خارج از رحم منبع مورد اعتماد عبارتند از:

  • خونریزی واژینال
  • درد شکم
  • یک دوره از دست رفته
  • تست بارداری مثبت

4. بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن یک عفونت دستگاه تناسلی زنانه است که می تواند دهانه رحم، رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها را درگیر کند. اغلب زمانی رخ می دهد که باکتری های مقاربتی از واژن به رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها که در طول رابطه جنسی محافظت نشده به دست می آیند، منتقل می شوند.

علامت اصلی PID درد خفیف تا شدید در ناحیه تحتانی شکم است. سایر علائم PID شامل درد بالای شکم، ترشحات واژن، تب، خستگی، خونریزی نامنظم، یا رابطه جنسی یا ادرار دردناک است. با رابطه جنسی ایمن می توان از آن پیشگیری کرد. در مرحله اولیه، درمان آنتی بیوتیکی مفید خواهد بود. در صورت عدم درمان می تواند باعث ایجاد شرایط تهدید کننده زندگی مانند سپسیس شود.

همچنین بخوانید: علت بزرگی لبه های واژن چیست؟ درمان خانگی بزرگی لبه های واژن

5. اندومتریوز

اندومتریوز باعث می شود که بافتی شبیه به لایه داخلی رحم در خارج از رحم رشد کند. این می تواند باعث درد مزمن لگن، خونریزی شدید قاعدگی و درد در حین رابطه جنسی شود.

در حالی که آندومتریوز معمولا یک اورژانس پزشکی نیست، اما می تواند به طور پیوسته سلامت و باروری را تضعیف کند. این یک وضعیت پیشرونده است، به این معنی که با گذشت زمان بدتر می شود، بنابراین اگر فردی علائم آندومتریوز را داشت، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که در موارد نادر، آندومتریوز می‌تواند باعث اورژانس‌های پزشکی مانند پیچ خوردگی اندومتریوما، انسداد حالب و خونریزی در ریه‌ها شود.

6. درد رباط گرد

رباط های گرد در دو طرف رحم به تثبیت رحم کمک می کنند. برخی افراد در دوران بارداری با رشد و کشیدگی رحم، درد رباط گرد را تجربه می کنند.

این درد تیز و ناگهانی است. بسیاری از مردم آن را به عنوان یک احساس چاقو یا کشش توصیف می کنند. حرکات ناگهانی ممکن است باعث تحریک آن شود، به ویژه نشستن از دراز کشیدن یا بالا رفتن.

درد رباط گرد خطرناک نیست و معمولا بعد از بارداری از بین می رود.

تیر کشیدن واژن نشانه بارداری است

تیر کشیدن واژن نشانه بارداری است؟

در جواب این سوال می توانیم بگوییم بله، تیر کشیدن واژن نشانه بارداری است. معمولاً درد شدید در دهانه رحم یکی از علائم شایع اوایل بارداری است که به تغییرات عضلانی و هورمونی نسبت داده می شود. اگرچه این درد در دوران بارداری طبیعی است، اما می تواند باعث ناراحتی شود.

با این حال تیر کشیدن واژن می تواند علل دیگری به جز بارداری داشته باشد. درد واژن یک احساس تیز و دردناک، پراکنده یا مداوم در: فرج، دهانه واژن، کلیتوریس و لابیا ایجاد می کند. در 50٪ تا 80٪ از بیماران، به دلیل: یک بیماری زمینه ای است که ممکن است ارتباط مستقیمی با دستگاه تناسلی زنانه داشته باشد یا نداشته باشد.

این بیماری ها عبارتند از: آسیب به عصب در نتیجه عفونت یا ضربه به فرج (که می تواند منجر به درد شدید خنجر شود؛ عفونت قارچی نزدیک به واژن؛ عوامل ژنتیکی (که می تواند به معنای التهاب طولانی مدت باشد، به دلیل عملکرد مطلوب فرج؛ مقاربت تهاجمی؛ اسپاسم عضلانی (که می‌تواند باعث ایجاد درد شدید در/اطراف دستگاه تناسلی شود؛ ضربه یا عفونت (که باعث می‌شود سلول‌های فرج رفتار غیرطبیعی داشته باشند)، تغییرات هورمونی؛ پولیپ، کیست یا رشد سرطان در نزدیکی واژن یا به ندرت جراحی تناسلی.

همچنین بخوانید: علت خروج باد از واژن هنگام نزدیکی یا بعد از رابطه

همچنین ولوودینیا یکی دیگر از علل تیر کشیدن واژن است. دو نوع ولوودینیا وجود دارد. ولوودینیا عمومی به این معنی است که شما در اطراف فرج خود احساس درد می کنید. اگر ولوودینیا موضعی دارید، در یک ناحیه خاص احساس درد می کنید. درد می تواند ثابت باشد یا فقط زمانی رخ دهد که برای مدت طولانی نشسته اید یا رابطه جنسی دارید.

ولوودینیا یک اختلال درد است. پزشکان نمی دانند چرا این اتفاق می افتد. این بیماری توسط یک بیماری مقاربتی ( STD ) ایجاد نمی شود. عفونت، بیماری پوستی یا سرطان می تواند باعث ایجاد درد در اطراف دهانه واژن شود، اما هیچ یک از آنها شبیه ولوودینیا نیستند.


نظر خود را بیان کنید