لکه بینی دارم اما پریود نمیشم چیکار کنم؟

آیا دچار لکه بینی هستید اما پریود نمی شوید؟ در این متن می گوییم چیکار کنید و چی بخورید تا پریودی شما منظم شود.

لکه بینی دارم اما پریود نمیشم چیکار کنم و چی بخورم؟

ترشحات واژن طبیعی است. این یک بخش طبیعی از زن بودن و داشتن رحم سالم و چرخه های قاعدگی منظم است. نکته دشوار این است که بفهمیم چه نوع ترشحی طبیعی است و چه چیزی نیست.

برای بسیاری از زنان، پریود یک اتفاق ماهانه است. اما گاهی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود و به جای جریان معمولی خون، فرد دچار لکه بینی می شود. لکه بینی علل مختلفی دارد که بیشتر آنها بی ضرر هستند.

این پدیده غیرمنتظره و گاهی گیج کننده می تواند باعث شود زنان در مورد آنچه در بدنشان می گذرد احساس اضطراب و عدم اطمینان داشته باشند. با این حال لکه بینی و ترشحات قهوه ای یک اتفاق نسبتاً رایج است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها کاملاً طبیعی هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

در این مقاله، دلایل احتمالی لکه بینی به جای پریود را شرح خواهیم داد و بررسی می‌کنیم که وقتی لکه بینی دارم اما پریود نمیشم چیکار کنم و چی بخورم.

همچنین بخوانید: بهترین دمنوش گیاهی برای پریود شدن

لکه بینی چیست؟

محققان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی لکه بینی را هر گونه ترشح خونی واژن تعریف می کنند که حجم آن به اندازه ای نیست که نیاز به حفاظت بهداشتی داشته باشد (یعنی نیازی به استفاده از پد یا تامپون نیست).

علل لکه بینی به جای پریود

لکه بینی به جای پریود معمولاً به رنگ قرمز یا قهوه ای است. دلایل زیادی برای لکه بینی واژینال بدون پریود وجود دارد. در زیر دلایل اصلی لکه بینی بدون پریود آورده شده است:

1. اوایل بارداری

لکه‌ بینی به جای پریود می‌تواند به معنای بارداری باشد. زمانی که تخمک بارور شده در حال اتصال به دیواره رحم باشد، می تواند باعث خونریزی خفیف شود. تقریباً مثل این است که جنین سعی می کند به داخل رحم نفوذ کند. بنابراین دیدن مقداری لکه های قهوه ای طبیعی است.

2. عفونت های مقاربتی

عفونت‌های مقاربتی نیز می‌توانند به جای پریود باعث ایجاد لکه بینی می شود مانند کلامیدیا و سوزاک شوند.

3. قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری و ایمپلنت ها هورمون پروژسترون را در بدن شما ترشح می کنند تا از بارداری جلوگیری کنند. همانطور که بدن شما با روش جدید کنترل بارداری سازگار می شود، ممکن است عوارض جانبی مانند قاعدگی نامنظم ، لکه بینی و ترشحات قهوه ای را تجربه کنید.

4. عدم تخمک گذاری

تخمک گذاری رهاسازی یک تخمک بالغ در لوله فالوپ است. این رویداد معمولاً در حدود روز 14 سیکل قاعدگی 28 روزه رخ می دهد. اگر تخمک گذاری به هر دلیلی مانند وزن، سن یا استرس رخ ندهد، ممکن است به جای پریود لکه های قهوه ای مشاهده کنید.

5. بیماری التهابی لگن

این بیماری عفونت دهانه رحم است که باعث ترشح قهوه ای رنگ و لکه بینی می شود. این به دلیل SIT درمان نشده مانند کلامیدیا یا سوزاک است. سایر علائم آن شامل درد در ناحیه تحتانی شکم و لگن، مقاربت دردناک، تب، ادرار دردناک و ترشحات شدید با بوی بد است.

6. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS  باعث عدم تعادل هورمون های تولید مثل در بدن می شود. سطح بالاتری از هورمون آندروژن تولید می شود که منجر به پریودهای نامنظم/ از دست رفته یا لکه های قهوه ای پس از قاعدگی از دست رفته می شود.

7. اندومتریوز

آندومتریوز یک بیماری مزمن است که زمانی رخ می دهد که بافت پوشش داخلی رحم در نواحی دیگر مانند تخمدان ها، لوله های فالوپ یا روده شروع به رشد کند. این عارضه منجر به درد و ناباروری می شود، لکه بینی و مشاهده ترشحات قهوه ای از نشانه های آن است.

8. پیش یائسگی

مراحل پیش یائسگی با لکه بینی همراه است. این حالت زمانی است که سطح استروژن شما نوسان می کند و چرخه قاعدگی را مختل می کند و منجر به ترشح قهوه ای رنگ و لکه بینی می شود.

9. سرطان دهانه رحم

در موارد نادر لکه بینی می تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد. علائم دیگر عبارتند از مقاربت دردناک، پریودهای سنگین، طولانی، دردناک، خونریزی بین قاعدگی، کاهش وزن غیرعادی یا ضعف.

همچنین بخوانید: علت لکه بینی طولانی مدت قبل و بعد از پریودی چیست؟ آیا نگران کننده است؟

لکه بینی دارم اما پریود نمیشم چی بخورم؟

لکه بینی دارم اما پریود نمیشم چی بخورم؟

تجربه لکه بینی به جای یک دوره منظم می تواند نگران کننده و ناراحت کننده باشد. ممکن است بخواهید بدانید چیکار کنید و چی بخورید تا لکه بینی را متوقف کنید.

در مرحله اول، مطمئن شوید که هیدراته شده اید و مقدار زیادی آب مصرف می کنید تا به دفع سموم در بدن شما کمک کند. علاوه بر این، با تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی خود، بهداشت را رعایت کنید. اگر لکه بینی به جای پریود طبیعی است و از عدم وجود بیماری ها اطمینان دارید، می‌توانید با تغییر سبک زندگی و مصرف برخی مواد خوراکی لکه بینی را تبدیل به جریان طبیعی پریود کنید. از جمله:

1. جگر

خاصیت گرم کنندگی آن به گرم کردن بدن از درون کمک می کند و پریود شما را شروع و راحت می کند. همچنین اندورفین را در بدن شما آزاد می کند و گرفتگی عضلات را قابل تحمل تر می کند.

2. ویتامین C

خوردن میوه های غنی از ویتامین C می تواند به تحریک قاعدگی شما کمک کند. این به این دلیل است که اسید اسکوربیک موجود در ویتامین C استروژن را تحریک می کند و منجر به شروع پریود می شود.

3. زنجبیل

مواد مغذی موجود در زنجبیل به تعادل هورمون‌های شما کمک می‌کند و در نتیجه جریان قاعدگی شما را تنظیم می‌کند .

4. زردچوبه

اثر ضد اسپاسم زردچوبه بر بدن به بزرگ شدن رحم و تحریک پریود شما کمک می کند .

5. قهوه

کافئین موجود در قهوه به تحریک استروژن و افزایش جریان خون در ناحیه لگن کمک می کند . همچنین به تسکین گرفتگی های پریود کمک می کند.

6. چغندر

چغندر سرشار از آهن، کلسیم و اسید فولیک است و به افزایش جریان خون در رحم کمک می کند.

8. جعفری

آپیول و میریستسین موجود در جعفری انقباضات رحم را تحریک می کند و باعث می شود پریود شما شروع شود.

9. زیره سبز

زیره دارای خواصی شبیه به جعفری است و به همین ترتیب باعث پریود شدن شما می شود.

10. پاپایا

کاروتن موجود در پاپایا به تحریک رحم و تولید استروژن کمک می کند . این باعث می شود که دوره زودتر شروع شود.

11. کرفس

مواد مغذی موجود در کرفس جریان خون را به رحم تشویق می کند.

12. تخم گشنیز

دانه ها به دلیل خاصیت قاعدگی یکی از موثرترین راه ها برای ایجاد قاعدگی هستند .

13. دانه رازیانه

نه تنها جریان خون را به رحم تشویق می کند، بلکه می تواند گرفتگی عضلات را نیز کاهش دهد.

14. دانه های شنبلیله

دانه های شنبلیله سرشار از ایزوفلاون ها، تولید استروژن را تشویق می کند. این به تحریک قاعدگی کمک می کند.

15. آناناس

آناناس حاوی آنزیم بروملین است که به نرم شدن پوشش داخلی رحم کمک می کند. همچنین به تولید گلبول های سفید و قرمز خون کمک می کند و جریان خون را بهبود می بخشد.

همچنین بخوانید: باز کننده قاعدگی قوی خانگی با طب سنتی

چه زمانی باید برای لکه بینی به جای پریود به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تحت استرس بوده اید یا در حال نزدیک شدن به یائسگی هستید، لکه بینی قهوه ای به جای پریود ممکن است طبیعی باشد. ممکن است در ماه آینده جریان منظم چرخه خود را از سر بگیرید.

اگر به بیماری هایی مانند PCOS، مشکل تیروئید یا بیماری های مقاربتی مبتلا هستید، باید فوراً با یک متخصص زنان معروف مشورت کنید . اگر لکه بینی شما با موارد زیر همراه باشد باید به دنبال درمان باشید:

  • تب یا لرز
  • ترشحات با بوی بد
  • مقاربت دردناک
  • علائم عفونت

سخن آخر

امیدواریم این مطلب با موضوع لکه بینی به جای پریودی و روش درمان آن با مواد غذایی مورد پسند شما واقع شده باشد. اگر شما هم تجربه و نظری در این موضوع دارید می توانید در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.


نظر خود را بیان کنید