علت لکه بینی طولانی مدت

لکه بینی طولانی مدت نگران کننده است؟

لکه بینی در زنان که به عنوان یک نشانه شایع شناخته می شود برای بسیاری از زنان لحظات نگران کننده ای را فراهم می سازد. لکه بینی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد ولیکن در اکثر موارد جای نگرانی نداشته و امری طبیعی در رویدادهای بدن بانوان می باشد. بهتر است دلایل لکه بینی را که در این مقاله از آلامتو آمده است مطالعه نموده و با آگاهی کامل به طبیعی یا غیر طبیعی بودن لکه بینی خود پی ببرید. امروز در آلامتو به بررسی علت لکه بینی طولانی مدت قبل و بعد از پریودی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: علت دوبار پریود شدن در ماه چیست؟

علت لکه بینی طولانی مدت قبل و بعد از پریود

لکه بینی در چرخه قاعدگی می تواند امری طبیعی قلمداد شود؛ چنانچه در زمان تخمک گذاری صورت گرفته باشد. در دوره تخمک گذاری با رها شدن هر تخمک مقداری لکه در لباس زیر یا پد مشاهده خواهد شد که دارای رنگ صورتی یا قرمز و در برخی موارد به رنگ قهوه ای روشن گزارش شده است. تخمک گذاری علائم دیگری دارد که با مشاهده آنها در کنار لکه بینی از دلیل لکه بینی که همان تخمک گذاری است اطمینان حاصل نموده و نگران نخواهید شد. از جمله علائم تخمک گذاری می توان به افزایش حس بینایی و بویایی، افزایش ترشحات غلیظ رحم، حساسیت نوک سینه، تغییرات و نوسانات دمای بدن، درد در یک طرف شکم می باشد.

قرص‌ های ضد بارداری دلیل لکه بینی

مصرف قرص‌ ضد بارداری یکی از دلایل شایع لکه بینی در زنان بوده و علاوه بر آن کلیه پچ های ضد بارداری موجب لکه بینی و نا منظم نمودن چرخه قاعدگی می گردند. در حالی که برای جلوگیری از بارداری از این روش ها و ایمپلنت های هورمونی استفاده شود مشاهده لکه در لباس زیر امری کاملا طبیعی می باشد. خصوصا چنانچه قرص ضدبارداری به روش صحیح استفاده نشده و با عدم رعایت ساعت و زمان مصرف روبرو باشد میزان بروز لکه متغیر خواهد بود.

علت لکه بینی طولانی مدت قبل از پریودی

فیبروم های رحمی

یکی دیگر از علائم لکه بینی قبل و بعد از قاعدگی فیبروم می باشد. فیبروم رشد بیش از حد بافت رحم است که علاوه بر علامت لکه بینی در چرخه بین قاعدگی می تواند علائمی از جمله دردکمر، درد لگن، اختلالات ادراری و مقاربت دردناک باشد و البته ممکن است در برخی موارد بدون علائم بوده و نشانه ای از خود بروز ندهد که تنها در معاینات دوره ای توسط پزشک قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین بخوانید: بهترین دمنوش برای پریود شدن 

آسیب واژن

لکه بینی بین پریود ممکن است در اثر صدمه دیدن دهانه رحم بروز نموده و اختلالات پریودی را فراهم خواهد آورد. آسیب به واژن ممکن است در اثر رابطه جنسی خشن و یا در مواردی که فرد مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است رخ دهد و در مواردی نیز حین معاینه با ابزار مخصوص پزشکی دهانه رحم با آسیب جزئی مواجه شده و موجب بروز لکه بینی در فرد می گردد. در صورت آسیب شدید بهتر است فرد توسط پزشک معاینه شده و مورد درمان قرار گیرد ولیکن در اکثر موارد رحم خود را ترمیم نموده و جای نگرانی نخواهد داشت.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

لکه بینی در قبل و بعد از پریود می تواند به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بروز می کند این بیماری که با تولید هورمون های مردانه در زنان رخ می دهد با علائمی دیگری همراه است که از جمله آنها درد لگن، افزایش وزن، دوره های قاعدگی نامنظم، آکنه، ناباروری و رشد بیش از حد مو خواهد بود زنانی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند با اختلالات شدید قاعدگی روبرو هستند.

تیروئید کم کار

خونریزی در قبل در بعد از قاعدگی در اثر کم کاری تیروئید نیز بسیار شایع است زیرا با کاهش ترشح برخی غدد اختلال در قاعدگی بروز خواهد نمود. از دیگر علائم تیروئید کم کار می توان به خستگی بیش از حد، افزایش وزن، گرفتگی صدا، حساسیت به سرما، کاهش ضربان قلب، درد یا سفتی مفصل، یبوست شدید، افسردگی، خشکی پوست، تار موی نازک، پف صورت پف، کلسترول بالا، درد عضلانی یا ضعف اشاره داشت که با مصرف قرص های خوراکی به راحتی قابل کنترل خواهد بود.

استرس

استرس یکی دیگر از عوامل بروز لکه بینی در بین پریودی می باشد که ممکن است در برخی زنان وجود استرس و اضطراب موجب بروز اختلالات قاعدگی گردد.

علائم یائسگی

لکه بینی بین پریودها می تواند از علائم بروز یائسگی بوده و موجب بروز اختلالاتی در چرخه قاعدگی گردد. بسیاری از زنان که در دوره پیش از یائسگی قرار دارند لکه بینی و نامنظمی های پریودی را گزارش نموده و به دنبال راه چاره ای برای آن هستند که البته بهتر است بدانید لکه بینی در این مواقع امری طبیعی بوده و به هیچ عنوان جای نگرانی نخواهد داشت.

همچنین بخوانید: باز کننده قاعدگی قوی خانگی

علت لکه بینی طولانی مدت بعد از پریودی

لانه گزینی تخمک

لکه بینی در غیر از روزهای پریودی ممکن است به دلیل لانه گزینی تخمک صورت گیرد به این صورت که تخمک آزاد شده بارور می شود و باعث خونریزی خفیف و ایجاد لکه در فرد می گردد. لانه گزینی معمولا با درد کمر، خستگی، حساسیت در سینه ها و حالت تهوع همراه است که با مشاهده هریک از این موارد به طبیعی بودن لکه بینی در این مواقع پی خواهید برد.

عفونت های آمیزشی

عفونت های آمیزشی نیز ممکن است موجب لکه بین بین پریودی شوند. عفونت های آمیزشی مانند سوزاک و کلامیدیا است که معمولا با علائم افزایش ترشحات سفید، زرد و سبز واژن، درد لگن، سوزش ادرار، خارش واژن، درد در حین مقاربت دیده خواهد شد.

بیماری‌ های التهابی لگن

بیماری های لگن نیز از دلایل بروز لک بینی در زنان هستند که با نام پزشکی pid شناخته می شوند. بیماری های لگنی دارای علائمی چون درد در ناحیه فوقانی و تحتانی بدن، تب، درد در حین برقراری رابطه جنسی، ترشحات بدبو هستند که می توانند موجب دیدن لک در بین قاعدگی باشند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین پماد خارش واژن داخلی و بیرونی

علت لکه بینی طولانی مدت قبل و بعد از پریودی

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله که حاصل تلاش تیم آلامتو می باشد عنوان شد لکه بینی قبل و بعد از پریودی می تواند در بسیاری از موارد نگران کننده و در برخی موارد نیز امری طبیعی بوده و جای نگرانی نداشته باشد. بنابراین بهتر است ابتدا دلیل لکه بینی را یافته و سپس اقدام به درمان آن نمایید. معاینات دوره ای توسط پزشک متخصص زنان می تواند در این مورد بسیار کمک کننده و هر گونه استرس را که خود می تواند از دلایل بروز لکه بینی در زنان باشد را از آنان دور نماید. همواره سلامت و شاداب باشید.


نظر خود را بیان کنید