عشق خودشیفته ها چگونه است؟

11 نشانه که قرار ملاقات شما با یک فرد خودشیفته بوده، و نحوه بیرون آمدن از آن

اختلال شخصیت خودشیفته، با داشتن اعتماد به نفس متفاوت است. هنگامی که یک فرد عکس های سلفی زیادی را در پروفایلش می گذارد و یا در قرار ملاقات اول مداوم در حال صحبت کردن از خودش است، می توانیم آن را اختلال خودشیفتگی بدانیم.

اما یک خودشیفته واقعی فردی با اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) است. این یک وضعیت سلامت روانی است که با موارد زیر توصیف می شود:

  • نیاز عمیق به توجه و تحسین فراوان از سوی دیگران دارد.
  • نمی تواند با دیگران همدردی و همدلی کند.
  • اغلب روابط او با مشکل مواجه می شوند.

Rebecca Weiler، مجری درمانگر معتقد است که ناتوانی در درک احساسات دیگران چیزی است که منجر به خودخواهی می شود.

NPD، مانند بسیاری از اختلالات روانی یا شخصیت، سیاه و سفید نیست. دکتر فرن والفیش، نویسنده کتاب «والدین خودآگاه» و روان درمانگر خانواده ، گفت: “خودشیفتگی در یک طیف قرار دارد.”

به گزارش آلامتو به نقل از healthline؛ ویرایش جدیدترین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات ذهنی 9 معیار را برای NPD نشان می ‌دهد، اما مشخص می ‌کند که یک نفر باید پنج تا از این معیارها را برای واجد شرایط بودن به عنوان یک فرد خودشیفته داشته باشد.

9 معیار رسمی برای اختلال خوشیفتگی

  • احساس بزرگنمایی خودبینی
  • خودشیفتگی با فانتزی هایی از موفقیت نامحدود، قدرت، درخشندگی، زیبایی، و یا عشق ایده آل
  • اعتقاد بر اینکه او خاص و منحصر به فرد است و تنها می تواند با افراد یا نهادهای خاص یا افراد با درجه بالا ارتباط برقرار کند
  • نیاز به تحسین بیش از حد
  • حق به جانب بودن
  • رفتار استثمارانه بین فردی
  • عدم همدلی
  • حسادت به دیگران و یا اعتقاد بر اینکه دیگران به او حسودی می کنند
  • نمایشی از رفتارهای غرور آمیز

با این اوصاف معیارهای تشخیصی رسمی معمولا نمی تواند یک فرد خودشیفته را شناسایی کند؛ مخصوصا اگر فرد در یک رابطه عاشقانه باشد.

در رابطه بودن با یک فرد خودشیفته

در رابطه بودن با یک فرد خودشیفته

11 نشانه قرار گذاشتن با یک فرد خودشیفته

شما اینجا هستید چون نگران هستید و اگر سلامتی شما در خطر باشد، این نگرانی کاملا به جا است. اگر فکر می ‌کنید این نشانه ‌ها با شریک عاطفی زندگی شما سازگار هستند، ما به شما نکاتی درباره نحوه رسیدگی به وضعیت می ‌دهیم. با ما همراه باشید.

  1. در ابتدا بسیار فریبنده و جذاب هستند

این داستان به عنوان یک قصه پریان آغاز شد. ممکن است فردی که با او در رابطه هستید به طور مداوم به شما پیام بفرستد و یا به شما بگوید که خیلی دوستتان دارد، این چیزی است که متخصصان به عنوان “بمب ‌گذاری عشق” از آن یاد می ‌کنند.

شاید او به شما بگوید که چقدر باهوش هستید و یا تاکید کند که چقدر سازگار هستید، حتی اگر تازه رابطه تان شروع شده باشد.

Nedra Glover Tawwab ، بنیانگذار مشاوره کالیپتوسکوپ در شارلوت، کارولینای شمالی، می گوید: “من فکر می ‌کنم که افراد خودشیفته و یا نارسیست سزاوار بودن با افراد دیگری هستند که خاص هستند و این افراد خاص تنها کسانی هستند که می ‌توانند به طور کامل از آن ‌ها قدردانی کنند.”

اما به محض این که کاری که او را ناراحت می کند انجام دهید، رفتارش کاملا برعکس خواهد شد، جالب است که در این هنگام شما دقیقا نمی توانید بفهمید که چه کاری کرده اید که او ناراحت شده است.

Tawwab معتقد است که نحوه رفتار افراد خودشیفته با شما، در حقیقت ارتباطی به شما و یا کاری که انجام داده اید ندارد.

توصیه Weiler: اگر کسی در ابتدا خیلی قوی باشد، مراقب باشید. مطمئنا، همه ما دوست داریم که احساس خوشحالی کنیم. اما عشق واقعی باید پرورش داده شود و رشد کند.

  1. آنها گفتگو را به دست می گیرند و در مورد اینکه چقدر بزرگ هستند صحبت می کنند

روان درمانگر Jacklyn Krol می گوید: “افراد نارسیستی دوست دارم دائما در مورد موفقیت‌ ها و دستاوردهای خود صحبت کنند.”

آن ‌ها این کار را به این دلیل انجام می ‌دهند که احساس می کنند بهتر و باهوش‌ تر از بقیه هستند، و همچنین به این دلیل که به آن‌ ها کمک می‌ کند تا ظاهری مطمئن برای خود ایجاد کنند.

دکتر آنجلا گریس، روانشناس بالینی، اضافه می کند که نارسیستی ها اغلب در دستاوردهای خود اغراق می ‌کنند و استعداد خود را در این داستان‌ ها زینت می ‌دهند تا ستایش و تحسین دیگران را به خود جلب کنند.

آن‌ها همچنین بیشتر از اینکه به حرف های شما گوش بدهند، مشغول صحبت کردن درباره خودشان هستند. گریس می ‌گوید: در دو قسمت اینجا هشدار وجود دارد. اول اینکه، شریک تان از صحبت کردن درباره خودش دست نخواهد کشید، و دوم اینکه، شریک تان در صحبت درباره شما درگیر نخواهد شد.

  1. آن ها از تعریف و تمجید شما تغذیه می ‌کنند

ممکن است اینطور به نظر برسد که آن‌ ها بسیار با اعتماد به نفس هستند. اما به گفته Tawwab، اغلب افراد با NPD واقعا فاقد عزت ‌نفس هستند. او می ‌گوید: ” آن ‌ها نیاز به تحسین زیادی دارند، به همین دلیل است که به طور مداوم به شما نگاه می ‌کنند تا به آن‌ ها بگویید چقدر بزرگ هستند.

افراد خود شیفته از افراد دیگر – افرادی که معمولا به شدت همدلی می ‌کنند – استفاده می کنند تا حس ارزش خود را تامین کنند و باعث شوند که آن‌ ها احساس قدرتمندی داشته باشند. Shirin Peykar ، می ‌افزاید: ” اما به دلیل عزت ‌نفس پایین، عزت ‌نفس آن‌ ها را می توان به آسانی تحت ‌تاثیر قرار داد، که نیاز آن‌ ها به تعریف را افزایش می‌ دهد.

  1. آن ها فاقد حس همدلی هستند

والفیش می گوید، فقدان همدلی، یا عدم توانایی درک احساسات دیگران ، یکی از ویژگی های برجسته یک فرد خودشیفته است. او می گوید: “نارسیستی ها مهارت ندارند تا احساس شما را احساس کرده و یا بپذیرند، زیرا آنها مفهوم احساسات را درک نمی کنند.”

آن‌ ها احساسی را که متعلق به دیگران است را درک نمی کنند.

آیا زمانی که یک روز بد را در محل کارتان گذرانده اید، یا با بهترین دوستتان بحث و دعوا کرده اید، و یا با خانواده تان مشاجره کرده اید، پارتنر شما در کنارتان است و از شما مراقبت می کند؟ و یا وقتی که از ناراحتی هایتان حرف می زنید خسته می شود؟

  1. آن ها هیچ دوستی بلند مدتی را تجربه نمی کنند

اکثر افراد خودشیفته هیچ دوست واقعی بلند مدتی ندارند. اگر در ارتباطات آن ها کمی عمیق تر دقت کنید، ممکن است متوجه شوید که آن ‌ها فقط با دوستان و آشنایان غیررسمی رابطه دارند.

آن‌ها ممکن است ادعا کنند که شما زمان کافی را با آن ‌ها سپری نمی ‌کنید، که این باعث می ‌شود برای صرف زمان با دوستانتان احساس گناه کنید.

  1. آن‌ ها به طور مداوم پاپی شما می شوند

شاید در ابتدا فکر کنید این یک شوخی است اما باید بدانید که شوخی نیست و این رفتار جزئی از شخصیت آن هاست. ناگهان، هر کاری که می ‌کنید، از آنچه می ‌پوشید و آنچه را که در تلویزیون تماشا می‌کنید تا چیزهایی که می خورید، برای آن‌ ها مشکل است.

Peykar می‌ گوید: “هدف آن ‌ها این است که اعتماد به نفس دیگران را کاهش دهند تا از این طریق بتوانند خودشان را بالا ببرند، زیرا این باعث می ‌شود احساس قدرت کنند.”

“یک نارسیست واکنش را دوست دارد. این به این دلیل است که واکنش ها نشان می دهد که آنها توانایی تاثیرگذاری بر وضعیت عاطفی دیگران را دارند. ” آنها می خواهند بدانند که شما از آنها بهتر نیستید. از آنجا که، هیچ کس نیست.

  1. آن ها از شما سواستفاده عاطفی می کنند

gaslighting نوعی سو استفاده و آزار و اذیت عاطفی است و نشانه خودشیفتگی است. فرد خودشیفته ممکن است مسائل را دروغ بیان کنند، به دروغ دیگران را متهم کنند، حقیقت را بچرخانند و در نهایت واقعیت شما را تحریف می کنند.

علائم gaslighting شامل موارد زیر هستند:

  • شما دیگر شبیه کسی نیستید که قبلا بوده‌ اید.
  • شما نسبت به گذشته احساس اضطراب بیشتر و اعتماد به نفس کمتری می ‌کنید.
  • اگر شما بیش از حد حساس هستید ، اغلب شگفت ‌زده می ‌شوید.
  • احساس می ‌کنید هر کاری که می ‌کنید، غلط است.
  • همیشه فکر می ‌کنید وقتی اوضاع خراب می ‌شود تقصیر شماست.
  • اغلب در حال معذرت‌ خواهی هستید.
  • حس می کنید که چیزی نادرست است، اما قادر به تشخیص هویت آن نیستید.
  • اغلب سوال می ‌کنید که آیا واکنش شما نسبت به شریک تان مناسب است.
  • برای رفتار شریک تان عذر و بهانه می ‌آورید
  1. آن‌ ها حول محور تعریف رابطه می ‌رقصند.

هزاران دلیل وجود دارد که ممکن است کسی بخواهد رابطه تان را برچسب بزند. برخی از نارسیستی ها از شما انتظار دارند که با آن‌ ها همانند شریک زندگی تان رفتار کنید تا بتوانند از مزایای صمیمی، عاطفی و جنسی بهره ‌مند شوند در حالی که چشم اندازهایی که آن‌ ها را برتر می ‌دانند نگاه دارند.

اگر شما احساسات خود را در مورد بی احترامی آن ها بیان کنید، آن ها شما را سرزنش می کنند، شما را دیوانه خطاب می کنند و از آن به عنوان دلیل دیگری برای نفی کامل شما استفاده می کنند.

به یاد داشته باشید که شما لایق کسی هستید که به اندازه شما به شما متعهد است.

  1. آنها فکر می کنند که در مورد همه چیز درست رفتار می کنند و هرگز عذرخواهی نمی کنند

مبارزه با یک نارسیست غیر ممکن است. Tawwab می ‌گوید: “هیچ بحث یا مصالحه ای با این فرد وجود ندارد، زیرا آن ‌ها همیشه درست عمل می کنند.”

به گفته Peykar ، اگر احساس کنید که پارتنرتان یک فرد خودشیفته است ، ممکن است با فردی با مشخصات زیر قرار ملاقات داشته باشید:

  • به شما گوش نمی دهد
  • شما را درک نمی کند
  • مسئولیت مسائل را بر عهده نمی گیرد
  • هرگز سعی در سازش ندارد

در حالی که پایان دادن به رابطه بهترین برنامه ی بازی با فرد نارسیستی است، Weiler توصیه می کند که از مذاکره و استدلال با او اجتناب کنید.”

Weiler می گوید: “می ‌شود احساس دیوانگی کنید، چیزی که یک فرد را دیوانه می‌ کند، عدم کنترل و فقدان یک مبارزه است. هرچه کم ‌تر مبارزه کنید، قدرت کمتری می ‌توانید به آن ‌ها بدهید، و این بهتر است”.

و چون هرگز فکر نمی‌ کنند که اشتباه می ‌کنند، راجع به هر چیزی هرگز معذرت ‌خواهی نمی ‌کنند.

این عدم توانایی برای عذرخواهی می ‌تواند خودش را در شرایطی آشکار کند که در آن شریک شما مشخصا مقصر است، مانند:

  • دیر کردن در قرار ملاقات شامی که از قبل رزرو شده است
  • تماس نگرفتن زمانی که منتظرشان هستید
  • لغو برنامه ‌های مهم در آخرین دقایق ، مانند ملاقات با پدر و مادر یا دوستان تان

پارتنرهای خوب زمانی قادر به تشخیص هستند که کار اشتباهی انجام داده ‌اند و بخاطر آن معذرت‌ خواهی می‌ کنند.

  1. زمانی که سعی کنید رابطه تان را با آن ها به پایان برسانید دچار وحشت می ‌شوند.

به محض اینکه شما تصمیم به عقب کشیدن از رابطه داشته باشید، فرد نارسیست سعی خواهد کرد که شما را در زندگی خود نگه دارد. Peykar می ‌گوید: “آن ‌ها می گویند همه چیز را درست می کنند تا شما فکر کنید تغییر کرده‌ اند.”

اما به زودی به شما نشان خواهند داد که واقعا تغییر نمی ‌کنند. به این صورت است که بسیاری از افراد خودشیفته در رابطه هایشان شکست خورده و تا زمانی که رابطه دیگری شروع کنند تنها هستند.

  1. زمانی که این کار را انجام دهید به شما آسیب خواهند رساند

Peykar می‌ گوید: اگر شما اصرار دارید که رابطه را تمام کنید، هدف آن ها آسیب به شما خواهد بود.

ضمیر آن‌ ها آن چنان آسیب‌ دیده است که باعث می ‌شود آن‌ ها احساس خشم و نفرت نسبت به هر کسی که به آن‌ ها توهین کرده ‌است، را احساس کنند. این به این دلیل است که همه چیز تقصیر همه است.

نتیجه؟ آن‌ ها ممکن است با شما با لحنی بد صحبت کرده و یا ممکن است سریعا شروع به ملاقات با شخص دیگری بکنند تا باعث شود شما احساس حسادت کنید و به التیام شخصیت خود کمک کنند.

Tawwab می ‌گوید دلیل این است که شهرت خوب برای آن‌ ها به معنای همه چیز است و اجازه نمی ‌دهند کسی یا چیزی در آن دخالت کند.

در رابطه بودن با کسی که همیشه از شما انتقاد می ‌کند، شما را تحقیر می کند، به شما توهین می کند و از نظر احساسی به شما متعهد نیست بسیار خسته‌ کننده است. به همین دلیل است که ، متخصصان برای سلامت خودتان توصیه می‌ کنند که هر چه زودتر رابطه را تمام کنید.

افراد خودشیفتهچگونه خود را برای یک جدایی با یک narcissist آماده کنیم؟

  • به طور مداوم به خودتان یادآوری کنید که شایستگی بیشتری دارید.
  • روابط خود را با دوستان همدرد خود تقویت کنید.
  • یک شبکه حمایتی با دوستان و اعضای خانواده ایجاد کنید که آنچه را که واقعیت است به شما یادآوری کند.
  • شریک خود را وادار به درمان کنید.
  • خودتان به یک روانشناس درمانگر مراجعه کنید.

“شما نمی توانید فردی را که دارای اختلال شخصیت نارسیسیستی است تغییر دهید یا آن ها را به اندازه کافی دوست داشته باشید و یا با تغییر دادن خودتان برای رعایت عواطف و آرزوها آنها را خوشحال کنید.”

گریس می‌ گوید: ” آن‌ ها هرگز با شما هماهنگ نخواهند بود، هرگز با تجربیات شما همدلی نمی ‌کنند، و شما همیشه بعد از تعامل با آن‌ ها احساس پوچی خواهید کرد.”

او اضافه می‌ کند: ” افراد خودشیفته نمی ‌تواند در روابط، یا در هر زمینه‌ ای از زندگی خود احساس رضایت کنند، زیرا هیچ چیز به اندازه کافی برای آن ‌ها مناسب نیست.” اساسا شما هرگز برای آنها کافی نخواهید بود، زیرا آنها برای خود هرگز کافی نیستند.

بهترین کاری که می ‌توانید انجام دهید این است که روابط را قطع کنید و به آن‌ ها توضیحی ارائه ندهید. گریس می‌ گوید: ” از آن ‌ها جدا شوید و هیچ شانس دوم، سوم، یا چهارمی برای تغییر به آن ها ندهید. “

همچنین بخوانید: راهنمای پایان دادن به یک رابطه عاشقانه

از آنجا که یک نارسیستی به احتمال زیاد تلاش می کند تا با شما تماس بگیرد و با تماس ها یا پیغام هایش شما را آزار دهد، Krol توصیه می کند هنگامی که از اوجدا شدید، او را بلاک کنید تا به تصمیم گیری شما خللی وارد نشود.

به یاد داشته باشید : این مقاله به معنای تشخیص شریک شما نیست. هدف از آن طرح کلی رفتارها و واکنش ‌های غیر قابل‌ قبول در زمینه یک مشارکت دوست ‌داشتنی و عادلانه است.

داشتن یک یا شش از این نشانه‌ ها، پاتنر شما را را تبدیل به یک narcissist نمی‌ کند. در عوض، این دلیل خوبی برای ارزیابی مجدد است که آیا در رابطه خود موفق هستید یا خیر. شما مسئول رفتار آن‌ ها نیستید، اما مسئول مراقبت از خودتان هستید.


نظر خود را بیان کنید