با بروز نواسانات نرخ ارز و بحران‌های پیش آمده برای موسسات مالی و اعتباری در سال گذشته، بسیاری از افراد سرمایه‌های خود را به سمت بازار مسکن سوق دادند. سرازیر شدن این حجم از نقدینگی به بازار مسکن از یک سو و افزایش تورم در تمام بخش‌های اقتصادی کشور باعث کاهش اقبال سازندگان به ساخت و عرضه واحدها جدید و در نهایت باعث رشدی بسیار بالا در بخش مسکن شد که همین امر نیز بر اقبال خرید خانه که حالا قیمتش با کاهش عرضه سر به فلک کشیده افزایش پیدا کرد. اما آیا تا بحال فکر کرده‌اید که در چنین شرایطی از کجا می‌تواند از فرصت‌های بکر سرمایه‌گذاری در بخش مسکن مطلع شد؟‌ از کجا می‌توان قیمت ملک در تهران را بصورت لحظه‌ای دنبال کرد و یا از قیمت اجاره خانه در مناطق مختلف تهران و یا شهرهای دیگر مطلع شد؟‌

خرید و فروش منزل

آیا سرمایه‌گذاری در بازار مسکن همچنان سودآور است؟‌

اتفاقات پیچیده‌ای که در بازار مسکن و سایر بازارهای موازی در سال پیش رخ داد، امکان پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده را بسیار سخت کرده است؛ با این حال با توجه به اینکه افزایش جهش گونه قیمت در بخش مسکن با عدم افزایش تسهیلات خرید و همچنین درآمد خانوارها همراه شد، این امر در نهایت منجر به کاهش شدید قدرت خرید خانوارها و همچنین افزایش زمان خانه دار شدن آنها شده است و براین اساس، احتمال بروز رکود دیگری در بخش مسکن پیش‌بینی می‌شود. رکودی که این بار از آن با عنوان رکود غیر تورمی نام برده می‌شود.

با این حال اما گفته می‌شود که بانک عامل بخش مسکن از پرداخت ۹ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن از ابتدای سال ۹۷ تا پایان بهمن ماه خبر داه است. آخرین گزارش عملکرد مالی منتشر شده از سوی این بانک حاکی است: در این مدت ۴۵۸ هزار فقره انواع تسهیلات توسط این بانک به متقاضیان در بخش مسکن و ساختمان و همچنین سایر بخش‌های اقتصادی پرداخت شده است. عمده تسهیلاتی که بانک مذکور پرداخت می‌کند در دو نوع تسهیلات ساخت و خرید مسکن خلاصه می‌شود.

در حالی که حجم معاملات خرید خانه در کل کشور در سال ۹۷ افزایش آن‌چنانی نداشت و حتی در شهر تهران که ۳۰ درصد معاملات مسکن کشوری در آن انجام می‌شود، خرید و فروش آپارتمان بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش از خود نشان می‌دهد اما روند پرداخت تسهیلات در این بانک شیب افزایشی داشته است. تعداد تسهیلاتی که در یازده ماه سال ۹۷ توسط بانک مسکن پرداخت شد ۳۱ درصد بیشتر از یازده ماه سال ۹۶ بوده است. همچنین مجموع ارزش ریالی تسهیلات نیز ۱۹ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است. این تسهیلات به لحاظ ارزش رشد ۲۶ درصدی و به لحاظ تعداد نیز رشد ۳۳ درصدی داشته است.

همچنین گفته می‌شود که در یازده ماه سال گذشته ۲۵ هزار و ۸۰۰ فقره تسهیلات مشارکت ساخت به سازنده‌ها و سرمایه گذاران پرداخت شد. ارزش کل این تسهیلات رقمی معادل ۲ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان بوده است.

 

چگونه می‌توان فرصت‌ّهای ناب بازار مسکن را پیدا کرد؟

با تمام گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که از سوی کارشناسان بخش مسکن درباره روند آینده این بازار صورت می‌گیرد اما در عین حل هستند افرادی که سعی می‌کنند با سرمایه‌گذاری و خرید ملک در بازار مسکن کشور علاوه بر حفظ ارزش دارایی‌های خود سود قابل توجهی هم از این بازار کسب کنند. شاید سوالی که در این بین ذهن هر مخاطبی را به خود مشغول ساخته این باشد که از کجا می‌توان نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن اطمینان داشت؟‌ آیا با توجه به افزایش فزاینده قیمت‌ها در این بخش و کاهش قدرت مالی خانواده‌ّها، سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند مقرون به صرفه باشد و بصورت کلی از کجا می‌توان روند تغییرات و فرصت‌های حاضر در این بازار را دنبال کرد؟‌

پاسخ به این پرسش‌ها این روزها با کمک هوش مصنوعی، استخراج داده‌ها و تحلیل اصولی و مطابق با استانداردهای جهانی این داده‌ها امکان پذیر است. امری که اکنون با کمک استارتاپ‌ها و شرکت‌ّهایی که در چند سال گذشته با سرمایه‌گذاری در بخش اطلاع رسانی املاک محقق شده است. شرکت‌هایی که علاوه بر ظهور و ایجاد ایده‌های جدید، روندهای موجود در بازار را با استفاده از فرمول‌های جهانی قابل پیش‌بینی می‌کنند.

سایت کیلید از جمله موفق‌‌ترین سایت‌های حاضر در بخش بازار مسکن است که اکنون توانسته با کمک بکارگیری درست و اصولی تحلیل داده‌ها امکانات بیشماری را برای مخاطبان خود بخصوص آندسته از افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستند بوجود آورد. از جمله این امکانات معرفی فرصت‌های بازار برای سرمایه‌گذاران است.

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد اتفاقات یک سال گذشته در عرصه اقتصاد باعث شده تا میزان ریسک سرمایه‌گذاری در تمامی بازارها افزایش یابد. بازار مسکن نیز نه تنها از این ریسک‌ها مستثنی نیست بلکه فرصت‌ها و تهدیدهای این بازار بسیار بیشتر از بازارهای دیگر است.

 

با «فرصت‌های بازار مسکن کیلید» سرمایه‌گذاری مطمئن را تجربه کنید

اتخاذ یک تصمیم درست در بازار مسکن هم می‌تواند آینده‌ای سودآور و مطمئن‌تر را رقم بزند و هم ریسک‌های همیشگی در این بازار مهم و حساس و احتمال کاهش ارزش سرمایه‌ را به حداقل برساند. تا پیش از این، سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن در تلاش بوده‌اند تا با تحلیلی مبتنی بر احساسات، برداشت و درک خود، از بازار شناخت پیدا کرده و با کمک آن رفتار آینده بازار را پیش‌بینی کنند. اما اکنون برای تصمیم‌گیری درست در این این بازار مهم، تنها آگاهی از روند تغییرات قیمت در سال‌های اخیر، میزان عرضه و تقاضا در بازار، رکود یا رشد آنی قیمت و حجم معاملات راهگشاست و نه احساسات و درک شخصی از اتفاقات بازار مسکن و پیش‌بینی آن.

سایت «کیلید» واقعیت‌های بازار مسکن را منعکس و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مالکان، متقاضیان و سرمایه‌گذاران حوزه مسکن می‌توانند به کمک این سایت و ابزارهای علمی و دقیقی که برای اولین بار و بصورت کاملا رایگان از طریق کیلید در اختیار آنان قرار می‌گیرد تحلیل درستی از روند بازار مسکن داشته باشند.

دو ابزار مهم و کلیدی که توسط این سایت برای اولین بار پیش روی متقاضیان بازار مسکن قرار گرفته است، اول «شاخص کیلید» و دیگری «پنجره فرصت‌های کیلید» است. این دو امکان جدید در کمترین زمان، بیشترین استقبال را از سوی مخاطبان سایت کیلید شاهد بوده است. چرا که اکنون بسیاری از فعالان بازار نیز متوجه مضرات تصمیم‌گیری‌ها و یا تحلیل‌‌های احساسی بازار شده و به دنبال تحلیل‌های اصولی و علمی هستند. بر همین اساس «کیلید» برای اولین بار در ایران، شاخص قیمت مسکن را با کمک روش‌های آماری و ریاضیاتی پیشرفته محاسبه کرده و نتایج حاصل را تحت عنوان «شاخص کیلید» در اختیار کاربران خود قرار داده است. این شاخص برمبنای جدیدترین آمارها و مطالعات اقتصاد مسکن محاسبه شده و تغییرات و رفتار بازار مسکن را به درستی تجزیه و تحلیل می‌کند؛ این شاخص مرجع قابل اعتمادی برای سنجش رفتار بازار و پیش‌بینی آینده است.

در «صفحه فرصت‌های بازار مسکن» هم اطلاعات مفید و دقیقی در دو بخش رفتار بازار مسکن در ۷ سال گذشته و اتفاقات بازار در یک ماه گذشته ارائه شده است. تحلیل روند تغییرات بازار مسکن، با ارائه «شاخص کیلید» و تحلیل رفتار بازار میسر می‌شود.

این اطلاعات در قالب نمودار، جدول و نقشه حرارتی و با امکان تفکیک به متراژ و سال ساخت یا سن بنا در اختیار کاربران «کیلید» قرار می‌گیرد. شرایط بازار مسکن در یک ماه اخیر نیز برای شناخت دقیق از وضعیت کنونی این بازار و با ارائه نمودارهای متنوع تهیه شده که رصدکردن و تحلیل آخرین وضعیت بازار مسکن را برای مخاطبان امکان‌پذیر می‌کند.

کاربران و سرمایه‌گذاران بازار مسکن اکنون می‌توانند با اطلاعات دقیقی که از شرایط فعلی و روند تغییرات بازار مسکن توسط این دو سامانه قدرتمند و رایگان کیلید در اختیارشان قرار می‌گیرد، قیمت ملک در تهران را بصورت لحظه‌ای دنبال کرده و با اطمینان و اعتماد بیشتر، برای آینده و سرمایه خود تصمیمی درست بگیرند.

 

چگونه از صفحه «صفحه فرصت‌های بازار مسکن» استفاده کنید؟‌

پس از ورود به سایت کیلید از نوار ابزار بالایی سایت می‌توانید روی گزینه «فرصت‌های بازار مسکن» کلیک کرده و وارد این صفحه شوید. ابتدا باید شهر و منطقه مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب، در قسمت بالای صفحه، رفتار بازار مسکن در ۷ سال گذشته در یک جدول و یک نقشه تهران نشان داده شده است. شما می‌توانید از طریق پنجره زمان، مدت زمان مورد نظر خود را از بین ۷ سال گذشته تا سه ماه گذشته در بازه‌های مختلف انتخاب کنید. همچنین می‌توانید سن بنا و متراژ‌های مختلف را نیز انتخاب کنید.

همچنین در این جدول امکان تغییر از قیمت کل به قیمت یک متر مربع وجود دارد. نقشه سمت راست برای نمایش میانگین قیمت معاملات و تعداد معاملات به تفکیک ۲۲ منطقه تهران بوده و با قیود جدول سمت چپ هماهنگ است. به طور مثال اگر در جدول سمت چپ ۶ ماه گذشته، عمر بنا زیر ۵ سال و متراژ بالای ۱۵۰ متر مربع انتخاب شده باشد، نقشه سمت راست نیز اطلاعات را برای این انتخاب نمایش می دهد.

نمودار روند تغییرات قیمت مسکن در میانه صفحه، شاخص قیمت مسکن کیلید را نمایش می دهد. با مقایسه این نمودار با تصمیمات کلان اقتصادی و اتفاقات بازار در گذشته، می توان اثر این تصمیمات را بر روی بازار مسکن مشاهده و نتیجه تصمیمات مشابه فعلی را بر آینده بازار پیش بینی نمود.

در نهایت شما با کلیک روی گزینه «فرصت‌های سرمایه‌گذاری» که در زیر جدول تغییرات یک ماه گذشته آمده است می‌توانید به راحتی به انبوهی از اطلاعات املاک مختلف در منطقه انتخابی خود دسترسی داشته و موقعیت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری، خرید ملک در تهران و یا اجاره ملک را از نزدیک مشاهده و با گزینه‌های مختلف دیگر مقایسه کنید.