انواع مختلفی از تخت‌های‌ بیمارستان در شکل‌ها، اندازه‌ها و با کارکردهای گوناگون وجود دارد که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در محیط‌های مراقبتی عملکرد مناسبی داشته و تمامی احتمالات در نظر گرفته شود. در زمینه‌ی انتخاب تخت بیمارستان گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد که هرکدام شامل مزایا و موارد استفاده خاص خود هستند؛ پس در ادامه به ارائه راهنمایی در رابطه با خرید تخت بیمار می‌پردازیم:

تخت بیمارستان

اندازه تخت‌های بیمارستانی

این موضوع با توجه به نوع تخت بیمار متنوع است، البته اغلب تخت‌های بیمارستان به طور معمول دارای 220 سانتی متر طول و عرض 97 سانتی‌متری هستند (به اندازه طول قد یک فرد بالغ)؛ با این حال برخی از تأمین‌کنندگان تخت بیمار ممکن است مدل‌های تخصصی‌تری برای کاربران بلند قد یا بیمارانی که عمل  bariatric(عمل چاقی) داشته‌اند، ارائه دهند. تخت‌های بیمارستانی در اندازه‌های گوناگون از اطفال تا بزرگسالان موجود بوده که برخی از این تخت‌ها دارای تنظیمات خاصی می‌باشند تا بیماران خاص بتوانند در طول درمان، راحتی مورد نیاز را بدون نیاز به تعویض تخت، کسب نمایند.

در حال حاضر برخی از سازندگان تخت بیمارستان در زمینه تولید تخت‌هایی با ابعاد بیرونی کوچک‌تر فعالیت دارند، چنین تخت‌هایی ساده‌تر از درهای ورودی عبور کرده و جا به جایی آن‌ها آسان‌تر است.

تخت بیمار دستی یا الکتریکی

تخت‌های بیمارستان می‌توانند کاملاً دستی، نیمه الکتریک یا کاملاً الکتریکی باشند. این‌ها فقط شامل روش‌های گوناگونی هستند که می‌توان موقعیت تخت را تغییر داد. نوع دستی تخت بیمارستان شامل یک دسته برای تنظیم موقعیت و ارتفاع سکوی تشک تخت است، در این نوع، هرگاه نیاز به تغییر موقعیت تخت بود فرد باید اینکار را به صورت دستی به انجام برساند. همانطور که مشخص است برای بیمارانی که دائماً نیاز به تغییر وضعیت دارند چنین عملی می‌تواند سخت و زمان‌بر باشد اما از سوی دیگر تخت بیمار دستی، ارزان‌تر از سایر انواع آن است.

گونه نیمه الکتریک تخت بیمارستان ترکیبی از عملکرد دو نوع دیگر (دستی و الکتریک) را  ارائه می‌دهد که تختی انعطاف‌پذیرتر در اختیار کاربران قرار داده و نیاز به نیروی بدنی و تلاش فیزیکی کمتری برای تغییر موقعیت است. به طور کلی تنظیمات موقعیت سر و پاهای بیمار در این نوع بسیار ساده و تنها با فشردن یک دکمه انجام شده و با این وجود ارتفاع تخت، هنوز به صورت دستی تنظیم می‌شود؛ پس می‌توان چنین گفت که تخت بیمار نیمه الکتریک برای افرادی مناسب است که نیاز چندانی به تنظیم و تغییر ارتفاع نداشته و تنها موقعیت سر و پاهای بیمار باید به طور منظم تغییر داده شود.

تخت‌های الکتریکی از لحاظ سادگی استفاده و میزان قابلیت تنظیم، برتر از سایر انواع تخت بیمارستان هستند. این مدل از تخت‌های بیمار به یک سوکت الکتریک متصل شده و می‌توانند توسط یک کنترل دستی یا صفحه کنترل که روی خود تخت قرار دارد تنظیم شوند. با استفاده از این نوع تخت می‌توانید ارتفاع تخت و موقعیت سر و پاهای بیمار را به صورت کاملاً خودکار کنترل کرده و تغییر دهید. برخی از تخت‌های الکتریکی حتی دارای ویژگی‌های قابل تنظیم منحصر به فردی از قبیل فاصله بین دو سر تخت نیز هستند.

توصیه می‌شود که تمامی بیمارستان‌ها از تخت بیمار کاملاً الکتریکی بهره ببرند تا از بهترین کیفیت مراقبت از بیمار و حداقل خطر آسیب‌دیدگی کارکنان اطمینان حاصل نمایند.

لوازم جانبی و ویژگی‌های خاص(اضافی)

بسیاری از تخت‌های بیمارستان با ویژگی‌های خاص و لوازم جانبی طراحی می‌شوند تا کار از پیش نیز برای کارکنان بیمارستان‌ها ساده‌تر شود ویژگی‌ها و امکاناتی از قبیل تنظیم حالت ترندلنبرگ (نوعی از حالات بدن که در آن فرد روی سطح شیب‌داری با زاویه 45 درجه به پشت خوابیده و سر او پایین‌تر از سایر اعضای بدن است)، صفحات اشعه ایکس و قطب‌های IV.

تعداد زیادی از تخت‌های بیمارستان هم‌اکنون همراه با ساختارهای داخلی خاصی طراحی می‌شوند تا بدین ترتیب از سقوط بیمار از تخت پیشگیری شود که این ویژگی یک پیشرفت بزرگ در این صنعت به شمار می‌رود.

نتیجه‌گیری

به طور کلی می‌توان چنین گفت که هر فرد برای برخورداری از بهترین مراقبت، به دنبال برترین نوع تخت بیمارستان است. چنین تختی باید عملکرد مناسب و آسانی داشته و در عین هر حال راحتی را برای بیمار به بهترین نحو فراهم کند تا بدین ترتیب هم کارکنان بیمارستان و هم بیماران از آن راضی باشند.

برای تشخیص این‌که به چه نوع تخت بیماری نیاز دارید ابتدا باید نیازهای خود را به طور کامل شناسایی نمایید (به عنوان مثال این‌که تخت بیمار در چه بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا آن‌که چه بیماری از آن استفاده می‌کند). در این رابطه هر یک از فعالان با تجربه در زمینه تولید تخت بیمارستان می‌توانند به شما کمک کنند.