وقتی که حرف از دستگاه جوجه کشی بلدرچین می شود، فرد پرورش دهنده با خود تصور می کند که این دستگاه فقط برای جوجه کشی از بلدرچین کاربرد دارد و لاغیر! در حالیکه واقعیت غیر از این است. تمامی دستگاه های جوجه کشی قابلیت جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین و سایر پرنده های اهلی و بومی را دارند و حتی دستگاه هایی که برای جوجه کشی از پرنده های زینتی نیز ساخته شده اند، این قابلیت را دارند. در این مقاله می خواهیم شما را با ویژگی ها و مزایای دستگاه جوجه کشی بلدرچین آشنا کنیم.

دستگاه جوجه کشی بلدرچین

انواع دستگاه های جوجه کشی

ماشین های جوجه کشی یا همان انکوباتورها در انواع و اقسام مختلفی ساخته می شوند. در حالت کلی می توان آنها را در سه نوع خانگی ، نیمه صنعتی و صنعتی بزرگ تقسیم بندی کرد که هر کدام برای مقاصد خاصی تولید شده اند. به عنوان مثال دستگاه های جوجه کشی خانگی برای جوجه کشی در سطح بسیار کم و در حد مصرف خانوار تولید شده اند، اما دستگاه های جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی برای کسانی مناسب است که قصد راه اندازی سالن پرورش طیور را دارند. همانطور که اشاره شد تمامی دستگاه ها قابلیت جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین را دارند، کافیست دما و رطوبت مناسب پرنده بلدرچین را بر روی دستگاه تنظیم کنید.

نکات مهم در انتخاب دستگاه جوجه کشی بلدرچین

یکی از مهم ترین نکاتی که قبل از اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی بلدرچین باید به آن توجه کنید، ظرفیت آن و تناسب آن با هدف شماست. به عنوان مثال دستگاه های جوجه کشی خانگی برای کسانی که قصد راه اندازی سالن مجهز پرورش بلدرچین را دارند، مناسب نخواهد بود چرا که برای این کار نیاز به خرید تعداد زیادی دستگاه جوجه کشی خانگی با هزینه بالا خواهد داشت، به جای این کار می توان یک دستگاه جوجه کشی صنعتی بزرگ متوسط یا بزرگ تهیه کرد که هم قیمت پایینی دارد و هم در آن واحد از تعداد زیادی تخم نطفه دار بلدرچین جوجه کشی خواهد کرد.

از سایر نکات قابل توجه قبل از اقدام به خرید می توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف – به سازنده دستگاه توجه کنید؛

این مهم است که شما می خواهید یک دستگاه ایرانی بخرید یا خارجی، دستگاه های خارجی مانند آرکام و برینسه آ با اینکه کیفیت بسیار بالایی دارند، اما هر کسی توان خرید آن را ندارند، اما با این وجود دستگاه های جوجه کشی ایرانی زیادی وجود دارند که در کیفیت خود با دستگاه های این کارخانه برابری نزدیکی دارند. گروه صنعتی اسکندری را می توان یکی از برترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی بلدرچین نامید که سابقه طولانی در این زمینه دارد و دستگاه های جوجه کشی مختلفی نیز تولید می کند.

ب – به تمام اتوماتیک بودن دستگاه توجه کنید؛

دستگاه های جوجه کشی باید کاملا خودکار و اتوماتیک باشند، چون مردم مانند گذشته وقت و حوصله کافی برای نشستن پای دستگاه ندارند. منظور از تمام اتوماتیک بودن این است که دستگاه باید بدون نیاز به دخالت کاربر تمامی فرایند های جوجه کشی نظیر تولید گرما، تولید حرارت، چرخش تخم ها، تهویه هوای داخل دستگاه و … را انجام دهد و تنها زمانی که نیاز به انتقال به دوره هچر باشد، کاربر چرخش را متوقف کرده و تخم ها را وارد این دوره بکند.

ج – به کیفیت مونتاژ و قطعات به کار رفته در دستگاه دقت کنید؛

قطعا دستگاه هایی که در یک کارخانه معتبر و دارای تیم کنترل کیفی دقیق مونتاژ شده اند، با دستگاه هایی که در یک کارگاه کوچک تولید شده اند، تفاوت های زیادی خواهد داشت. هم چنین استفاده از قطعات درجه یک اروپایی در ساخت دستگاه جوجه کشی می تواند راندمان بالای جوجه کشی و دوام و طول عمر زیاد دستگاه را به دنبال داشته باشد.

د – سنسور ها قلب دستگاه جوجه کشی هستند؛

اگر سابقه کار با سنسورها را داشته باشید، خواهید دانست که سنسور های مقاومتی پس از مدتی به دلیل انقباض ها و انبساط های زیاد از کالیبره خارج شده و دما را به درستی نشان نمی دهد، اما سنسور های نسل جدیدی که وارد بازار شده اند، کاملا دیجیتال هستند و دما و رطوبت را به صورت همزمان مورد سنجش قرار می دهند، سنسور های SHT نمونه ای از آنها هستند که در بسیاری از ابزارآلات دقیق پزشکی به کار گرفته می شود و نیاز به کالیبره مجدد و پی در پی نیز نخواهد داشت. در دستگاه های جوجه کشی آرکام و برینسه آ و اسکندری از این سنسورها استفاده می شود.

هـ – به بدنه دستگاه دقت کنید؛

اگر قصد خرید دستگاه جوجه کشی صنعتی را دارید به بدنه آن توجه کنید که از جنس فلز و یا مواد قابل پوسیدگی نباشد. دستگاه های بدنه فلزی به مرور زمان دچار پوسیدگی و زنگ زدگی خواهند شد و علت این اتفاق رطوبت بالای داخل دستگاه است. هم چنین خطر برق گرفتگی نیز در این دستگاه ها بالاست.

اما دستگاه های بدنه PVC کاملا قابل شستشو هستند و بدون هیچ گونه نگرانی می توان بارها و بارها آنها را شست. این دستگاه ها کاملا ضد زنگ هستند و از دوام و طول عمر بالایی نیز برخوردارند.

و – گارانتی و خدمات پس از فروش سازنده دستگاه؛

تنها کیفیت و برتریت مهم نیست، برخی از سازندگان دستگاه های جوجه کشی با اینکه محصولات با کیفیتی دارند، اما گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی ندارند، این مورد نیز قبل از خرید باید مورد توجه قرار گیرد.

دستگاه جوجه کشی بلدرچین

نتیجه گیری کلی در خرید دستگاه جوجه کشی بلدرچین

نکات ارائه شده در فوق مهم ترین نکاتی بود که قبل از خرید دستگاه جوجه کشی بلدرچین باید به آن توجه کنید. اگر واقعا قصد خرید دستگاه جوجه کشی بلدرچین دارید می توانید به گروه صنعتی اسکندری به عنوان یک تولید کننده برتر و قوی در این زمینه توجه کنید. چرا که هم دستگاه ها تمام ویژگی های فوق را دارند و هم دارای نمایندگی های معتبر در اکثر استان های کشور می باشد که در سریعترین زمان ممکن مشکلات دستگاه شما را برطرف خواهند کرد. ضمن اینکه تمامی دستگاه ها از یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش برخوردار هستند.