انواع محصولات فولادی و ویژگی‌های آن‌ها

انواع محصولات فولادی و ویژگی‌های آن‌ها

در عصر حاضر، آهن‌آلات نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز دارند. بر همین اساس، شناخت ویژگی‌های کلیه محصولات فولادی و کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف از اهمیت ویژه‌ای برای سازندگان و خریداران برخوردار است.

استفاده از آهن در صنعت ساختمان سازی به سال‌های دور بر می‌گردد که برای جنگ‌آوری از سلاح‌های سرد مانند شمشیر استفاده می‌شد. به این ترتیب، کاربرد آهن در صنعت ساختمان سازی قدمتی طولانی دارد.

به دلیل استحکام و مقاومتی که در فلز آهن وجود دارد، در صنعت ساختمان سازی از آن به وفور استفاده می‌شود. در صورتی که قرار باشد میزان مقاومت و استحکام  ساختمان بالا برود، می‌توان از آهن در سازه‌ها استفاده کرد.

در صنعت ساختمان سازی نمی‌توان از فلز آهن به صورت خالص استفاده کرد. لازم است که تغییراتی بر روی این فلز انجام شود تا در نهایت بتوان از آن در صنایع مختلف و از جمله ساختمان سازی استفاده کرد.

فلز آهن در اشکال مختلفی فرآوری می‌شود. از انواع اشکال فرآوری و تولید شده آهن می‌توان به میلگرد، تیرآهن، انواع ورق آهن، انواع لوله فولادی و غیره اشاره کرد.

در عصر حاضر و با وجود پیشرفت تکنولوژی، می‌توان به صورت آنلاین قیمت کلیه کالاهای فولادی و به ویژه قیمت میلگرد را استعلام کرد. سایت‌های معتبری در این زمینه وجود دارند که شما کاربران گرامی می‌توانید از قیمت آهن‌آلات به صورت لحظه به لحظه آگاه شوید. با این وجود، این موضوع بسیار حائز اهمیت است که قبل از خرید هر محصول فولادی با ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا باشید تا میزان خطا و اشتباه در خرید شما کاهش یابد.

میلگرد و انواع آن

میلگرد در دو نوع ساده و آجدار به تولید می‌رسد. میلگرد سازه‌ای است که برای مقاومت کششی بتن در ساختمان استفاده می‌شود. از مشخصات این میله فولادی می‌توان به سطح مقطع گرد آن اشاره کرد.

میلگرد با نام آرماتور نیز در بازار شناخته می‌شود و همانطور که پیش از این اشاره کردیم از آن در ستون‌های بتنی ساختمان‌های دارای بتن‌ریزی استفاده می‌کنند.

در واقع می‌توان گفت که در ساختمان‌هایی با جنس بتنی، با آرماتوربندی داخل آن با استفاده از میلگرد، نقص آن را برطرف می‌کنند.

ویژگی‌های انواع میلگرد

ویژگی‌های انواع میلگرد

انواع استانداردها و ویژگی‌های میلگرد

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، فولاد به عنوان یکی از مهمترین مصالح مورد استفاده در سازه‌های بتنی محسوب می‌شود. این سازه فولادی با استانداردهای متفاوتی در کشورهای مختلف به تولید می رسد. یکی از معتبرترین این استانداردها، استاندارد ASTM می‌باشد.

در کشورما، معمولا میلگرد بر اساس استاندارد کشور روسیه ساخته می‌شود. طبق این استاندارد، تولید میلگرد تا قطر 40 میلی‌متر ممکن می‌باشد.

به طور کلی هر چقدر که قطر این سازه فولادی بیشتر باشد، وزن آن نیز بالا می‌رود.

اولین نکته‌ای که برای بررسی استاندارد میلگرد مطرح می‌شود، مشخصات ظاهری آن می‌باشد. کارخانجات تولیدکننده، هر یک میلگرد تولیدی خود را با یک قطر اسمی و طول متفاوت به تولید می‌رسانند.

به طور کلی، میلگردها بر اساس استاندارد و از لحاظ شکل ظاهری به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • میلگرد نرم و بدون آج یا A1
  • میلگرد نیمه سخت با آج ساده یا A2
  • میلگرد سخت با آج پیچیده یا A3

ظاهر آج‌های روی میلگرد نیز دارای انواع بدون عاج، مارپیچ، یکنواخت، جناقی و مرکب می‌باشد.

ورق آهن و انواع آن 

ورق آهن گالوانیزه

ورق آهن گالوانیزه

به آلیاژی که پایه آن از آهن بوده، ورق آهن می‌گویند. ورق آهن از مواد مختلفی تشکیل شده است که هر کدام در بخش مختلفی از صنعت ساخت و ساز و صنایع دیگر کاربرد دارند.

ورق‌های آهن انواع مختلفی دارند، از جمله: ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق رنگی شیروانی و غیره.

این روق‌ها به شکل مسطح و از نورد گرم فولاد یا بلیت تولید شده و به شکل رول یا کلاف در بازار آهن عرضه می‌شوند.

به طور کلی، ورق‌های آهن به دو دسته ورق نورد سرد و و نورد گرم تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از معروف‌ترین نوع از ورق‌ها، ورق روغنی و انواع آن می‌باشد.

ورق‌های نورد سرد معمولا استحکام و کیفیت سطح بالاتری برخوردار هستند. به همین دلیل این نوع از ورق‌ها از کاربرد بیشتری در صنایع گوناگون برخوردار می‌باشند.

نورد گرم یکی از روش‌های تولید ورق‌های فلزی با ضخامت کم می‌باشد که به ورق تولیدی توسط این روش، ورق نورد گرم و یا اصطلاحا ورق سیاه گفته می‌شود.

این نوع از ورق‌ها تحت دمای بسیار بالا تا حدود 1400 درجه فارنهایت به تولید می‌رسند.

علت استفاده از اصطلاح ورق سیاه برای محصول تولیدی با این روش این است که به دلیل ذوب اجزای تشکیل دهنده ورق در دمای بالا، رنگ محصول مات می‌گردد و به همین دلیل از اصطلاح ورق سیاه برای نامگذاری استفاده گردیده است.

این ورق‌ها دارای قطر 1.16 تا 5.16 اینچ هستند. به ورق‌های نازک، فویل، شیت یا برگ گفته می‌شود و به ورق‌های ضخیم‌تر از 6 میلی‌متر، پلیت می‌گویند.

ورق سیاه و ورق گالوانیزه از مشهورترین ورق‌هایی هستند که به روش نورد گرم تولید می‌شوند. ورق‌های نورد گرم در گریدهای مختلفی مثل ST37، ST52، S255 و S355 به تولید می‌رسد. این گریدها مجموعه ورق‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان را تشکیل می‌دهند.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، یکی از انواع ورق‌هایی که به روش نورد گرم تولید می‌شود، ورق گالوانیزه یا ورق سفید می‌باشد. در واقع ورق گالوانیزه، ورقی است که سطح آن قلع اندود شده باشد. این نوع ورق در برابر خوردگی، زنگ زدگی و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و به همین جهت از ورق گالوانیزه و یا ورق سفید در صنایع مختلف می‌توان استفاده کرد.

از پاشیدن رنگ‌های مختلف روی ورق گالوانیزه نیز، ورق رنگی تولید می‌شود. این ورق‌ها در صنعت ساختمان هم کاربرد دارند. استفاده از آن‌ها در نمای داخلی و خارجی، سقف سوله‌ها و غیره در اشکال گوناگون، از جمله کاربردهای این نوع ورق می‌باشد.

قیمت ورق نیز مانند میلگرد بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود، ولی در مجموع، تولید داخل یا خارج، وزن و میزان فرآوری صورت گرفته بر روی هر ورق و کارخانه تولیدکننده آن از مهمترین عواملی می‌باشند که تعیین کننده قیمت ورق هستند.

در عصر حاضر، در صورتی که نیاز به خرید ورق آهن داشته باشید به راحتی می‌توانید با یک جست و جوی ساده در سطح اینترنت، قیمت انواع ورق را استعلام کنید.

تیرآهن و انواع آن

تیرآهن یکی از مهم‌ترین پروفیل‌های استفاده شده در سازه‌های ساختمانی و صنعتی می‌باشد که وظیفه آن تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برسی و لنگر خمشی می‌باشد.

این پروفیل از نظر ظاهری دارای سطح مقطعی به شکل حروف I و H انگلیسی است و وظیفه آن تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی می‌باشد.

برای ساخت انواع تیرآهن از آلیاژهای فولاد استفاده می‌شود. این سازه نیز مانند ورق سیاه به شکل نورد گرم به تولید می‌رسد.

قطعا بدون تیرآهن، امکان ساخت ساختمان‌های اسکلت فلزی وجود ندارد، زیرا این تیرآهن است که استحکام هر سازه فلزی در صنعت ساخت و ساز را بالا می‌برد.

همانطور که می‌دانید نقش اصلی تیرآهن در ساختمان تحمل فشار وارده و انتقال آن در ساختمان است. این محصول در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. از جمله کاربرد آن می‌توان به استفاده از آن در اسکلت فلزی ساختمان اشاره کرد. علاوه براین، در طراحی خرپا و تیرها نیز از تیرآهن استفاده زیادی می‌شود.

استفاده از تیرآهن در ساخت و طراحی اسکلت ساختمان دارای مزایای بسیاری می‌باشد. امکان توسعه سازه بعد از اتمام، امکان اتصال چند قطعه به یکدیگر، سرعت بالا در نصب و اجرای آن، اشغال فضای کمتر نسبت به بتن و غیره از جمله مزایای تیرآهن می‌باشد.

به طور کلی، استفاده از تیرآهن در ساخت اسکلت ساختمان مزایای بسیاری به همراه دارد. در درجه اول، تیرآهن‌ها در کارخانه ساخته شده و در محل احداث ساختمان تنها کار مونتاژ آن‌ها انجام می‌شوند. از سویی استفاده از تیرآهن در اسکلت ساختمان، موجب می‌شود تا امکان توسعه ساختمان در آینده، بدون تخریب بخش‌های قبلی وجود داشته باشد.

می‌توان گفت که از نظر کارشناسان، یکی از دلایل پیشرفت سریع کشورهای نوظهور به دلیل سازه‌های فولادی پیش ساخته در ساخت و سازهای سریع همراه با کیفیت زیرساخت‌های تجاری، درمانی، صنعتی و مسکونی این کشورها می‌باشد.

در مورد قیمت تیرآهن باید گفت که همه چیز به وزن آن ارتباط دارد. هر چقدر که سایز تیرآهن بزرگ‌تر باشد، وزن و قیمت آن نیز بیشتر می‌باشد. این نکته را نیز باید مدنظر داشته باشید که تیرآهن‌های سبک‌تر و ظریف‌تر، معمولا قیمت واحد بر حسب کیلوگرم آن‌ها بیشتر می‌باشد.

انواع تیرآهن و کاربردهای آن

انواع تیرآهن و کاربردهای آن

استانداردهای اصلی تیرآهن

تیرآهن دارای دو استاندارد اصلی می‌باشد. مهم‌ترین استانداردهای این سازه فولادی، استاندارد اروپا IPE و استاندارد چین و روسیه INP می‌باشد.

به دلیل شکل متفاوت تیر آهن ها، در هنگام طراحی یک ساختمان بسیار حائز اهمیت است که در انتخاب و خرید تیرآهن مورد نیاز خود دقت لازم را داشته باشید.

انتخاب اشتباه شما در خرید نوع تیرآهن، می‌تواند  شما را با هزینه و خسارت زیادی را متحمل کند.

در کشور ما ایران، استاندارد تیرآهن رایج، نوع IPE می‌باشد.‌ در این نوع استاندارد، ضخامت بال‌های ابتدا و انتها یکسان می‌باشد. در مقابل در استاندارد INP، بال‌های تیرآهن در ابتدای تیر نازک و کم کم تا انتهای تیر ضخیم می‌شود. در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها بیشتر تیرهای واردتی در ایران با این استاندارد می‌باشند.

استعلام بهترین و مناسب ترین قیمت تیرآهن

در عضر حاضر و با وجود پیشرفت تکنولوژی، در صورتی که بدانید دقیقا چه کالایی با چه مشخصاتی مدنظرتان است، یافتن بهترین عرضه کننده و مناسب‌ترین قیمت آن، کار دشواری به نظر نمی‌رسد.

شرکت آهن ملل از جمله شرکت‌هایی می‌باشد که باکیفیت‌ترین محصولات فولادی را با مناسب‌ترین قیمت بازار عرضه می‌کند. شما کاربران گرامی می‌توانید با مراجعه به سایت آهن ملل از قیمت لحظه به لحظه کلیه آهن‌آلات اطلاع یابید و یا در صورت نیازه به مشاوره رایگان با کارشناسان با تجربه این شرکت تماس حاصل فرمایید.