انشا در مورد هفت سین نوروز

انشا در مورد هفت سین و نمادهای سفره هفت سین یکی از مطالب رایجی است که همواره دانش آموزان را به دنبال خود کشانده است. زیرا عید نوروز یکی از اعیاد مهم و اصلی ما ایرانیان و گستراندن سفره هفت سین یکی از سنت های مهم تمام اقوام ایرانی می باشد. بنابراین تیم آلامتو بر آن شد امروز چند انشا در مورد هفت سین نوروز و نمادهای سفره هفت سین با مقدمه و نتیجه را برای شما عزیزان تهیه و تنظیم نموده و در اختیار شما قرار دهد. امید است مورد توجه قرار گرفته و مفید و موثر واقع گردد.

انشا از زبان سفره هفت سین با مقدمه، بدنه و نتیجه

مقدمه: باز هم سال کهنه شد و ما کنار هم جمع شدیم و سر سفره هفت سین نشسته ایم. سال کهنه عصا زنان از کنارمان در گذر است و ما برای شروع سال جدید و دوباره کنار هم بودنمان شاد ترینیم.

بدنه: چقدر این جمع دوستانه زیباست و بازی ماهی ها در کنار سفره ما را نیز به وجد خواهد آورد. سنجدها کنار هم نشسته و سیب سرخی و زیبایی خود را به رخ آنها می کشد. سبزه رقص کنان رشد کرده و هر لحظه قد می کشد و به بالا می رود. سمنوی شیرین هم که از روزها قبل تهیه شده جلوه زیبایی به این جمع صمیمی داده است. سنبل های طلایی که بالتر از همه نشسته اند رنگ زیبا و خورشیدی خود را نمایان کرده و زندگی پر برکت را به ارمغان آورده اند. در این بین سیب سرخ می گوید خوب من هم سلامتی و زایش را آورده ام و اما صدای ماهی ها که در می آید همه ساکت شده و چیزی نمی گویند ماهی های بازیگوش می گویند ما هم جریان خوش زندگی را آورده ایم اما سبزه هنوز ساکت است و گوش می کند پس من با صدای بلند می گویم سبزه است که شادی را بین ما آورده و جلوه سرسبزی و خرمی را به جمعمان داده است. هر کدام از سین ها چیزی برای گفتن داشتند و جمعمان حسابی جمع بود تا اینکه صدای لحظه تحویل سال طنین انداز شد و نوای شادی همه جا را پر کرد.

نتیجه: با نو شدن سال همگی شاد شدیم و به تبریک گفتیم که یک سال دیگر کنار هم جمع شدیم و لحظات خوشی را کنار هم سپری نمودیم و تا روز سیزدهم فروردین کنار هم به شادی نشستیم. اما سال بعد نیز کنار هم جمع شده و دوباره به میهمانی عید دعوت می شویم.

همچنین بخوانید: موضوع انشا آزاد

انشا در مورد هفت سین نوروز


انشا در مورد نمادهای سفره هفت سین با مقدمه و نتیجه

مقدمه: هوای دلپذیر بهاری هر انسان خوش ذوقی را به استقبال نوروز برده و در پی تدارکات میهمانی های نوروزی، مسافرت و از همه مهم تر گستراندن سفره هفت سین می باشد. سفره هفت سین از گذشته های دور در میان نیاکان ما رایج بوده و آن را مظهر برکت، شادی و زندگی می دانستند.

بدنه: با آمدن نوروز در اندیشه جور کردن سفره هفت سین به دنبال سبز کردن سبزه، خرید ماهی، سمنو، سیر، سماف، سنجد، سیب، سرکه، آینه، قرآن هستیم که هر کدام دارای معنا و مفهوم خاصی بوده و هیچ یک بی دلیل جایگاه خود را در سفره هفت سین تثبیت ننموده است.

سین اول سبزه است که نماد شادی و خرمی و گندم های سبز شده آن نماد برکت و فراوانی هستند. همچنین سمنو که از گندم درست می شود نماد ازدیاد رزق، روزی و برکت پروردگار می باشد.

کتاب های قرآن، شاهنامه فردوسی و غزلیات حافظ نیز پای ثابت سفره های هفت سین ایرانیان بوده و جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. آینه در سفره هفت نماد روشنایی و جلوه زندگی بوده و ماهی قرمز کوچک در تنگ آب جلوه ای از تداوم و شکوه زندگی و در جریان بودن آن خواهد داشت.

نزدیک تحویل سال که می شود همه اعضای خانواده شاد و خندان دور سفره هفت سین جمع شده و لحظه تحویل سال جدید کنار هم هستند. در آن لحظه است که باید خداوند مهربان را ستایش نموده و برای هر لحظه از عمر گرانبهایی که به ما داده است سجده شکر به جا آورد.

نتیجه: بیایید سال نو را کنار سفره هفت سین برای شادی دل تمام انسانها دعا کنیم برای بچه هایی که ممکن است به هر دلیلی سر سفره هفت سین نبوده و یا در کنار خانواده نباشند. برای تمام بیماران سلامتی زود هنگام از خدا بخواهیم و در نهایت سلامتی و تندرستی خود و خانواده را از پروردگارمان طلب نموده و همواره به خاطر نعمت هایی که بی دریغ در اختیارمان قرار داده است شاکر باشیم.


انشا در مورد سفره هفت سین نوروز شیوا و روان

از مهم ترین رسوم ایرانیان پهن کردن سفره هفت سین در عید نوروز است که تمام اقوام ایرانی آن را یک سنت بجا و شایسته می دانند. سین های سفره هفت سین که جایگاه خود را حفظ نموده و از اعضای ثابت سفره هفت سین به شمار می روند؛ اما ممکن است بعضی از قوم های ایرانی چیزی را به سفره هفت خود افزوده و دلیلی برای وجود در سفره داشته باشند. مثلا شیرینی های محلی هر منطقه که معمولا به دست خانم های خانه تهیه شده و در سفره هفت سین قرار خواهد گرفت.

ولی هر کدام از سین های سفره هفت سین دارای معنا و مفهوم خاصی بوده و نماد خاصی از زندگی می باشد. مثلا سیب نماد باروری، تولد و سلامتی است. سمنو نماد برکت بی دریغ خداوند و سبزه سفره هفت سین نمادی از خرمی و شادی می باشد. سنجد نماد دلباختگی و عشق بوده و سیر و سماق و سرکه به عنوان محرکی برای شادی در زندگی سر سفره هفت سین قرار می گیرند. اما سکه که همواره پای ثابت سفره هفت سین بوده و انگار بدون آن هیچ چیز سر جای خودش نیست نمادی از ازدیاد رزق و روزی بوده و تخم مرغ نیز تولد و زایش را نمایان می سازد.

سفره هفت سین از پیش از سال تحویل در خانه ها پهن شده معمولا تا روز سیزدهم فروردین ادامه خواهد داشت. سین های هفت سین که هر کدام نمادی از زندگی و جلوه با شکوه آن هستد سالی پر از برکت و شادی و سلامتی را برای اعضای خانواده به ار مغان خواهند آورد.

همچنین بخوانید: انشا در مورد صرفه جویی در مصرف گاز

انشا در مورد نمادهای سفره هفت سین با مقدمه و نتیجه


انشا با موضوع نوروز و سفره هفت سین برای همه پایه ها

مقدمه: همیشه با رسیدن روزهای پایانی سال بساط سفره هفت سین و خرید های عید و آماده شدن برای تحویل سال جدید آغاز می شود. خیابان ها شلوغ شده و هر کس به دنبال خرید لوازمی است که برای استقبال از میهمانان نوروزی و رفتن به دیدن اقوام نیاز دارد.
بدنه: خرید لوازم سفره هفت سین از جمله خریدهای ضروری و مهم خانواده هاست که از اجداد ما ایرانی ها برایمان به یادگار مانده است. سین های سفره هفت سین را یک به یک تهیه نموده و سر سفره هفت سین می چینیم. تخم مرغ های رنگی که معمولا بچه های خانواده آنها را رنگ کرده و سر سفره می گذارند نماد زایش و تولدی دوباره است. ماهی قرمز کوچک که در تنگ آب با شیطنت به این طرف و آن طرف می رود سر زندگی و جریان زیبای زندگی را یادآور می شود. سبزه که معمولا خانم های خانه از هفته ها قبل به فکر تهیه آن هستند و بنا به سلیقه خود از گندم، عدس، ماش و چیزهای دیگر استفاده نموده و برای نوروز آماده می کنند نمادی از سرسبزی و خرمی می باشد که جلوه زیبایی به سفره هفت سین خواهد داد. سکه های سفره نیز نماد برکت و رزق و روزی بوده و سیب نشان از سلامتی و باروری خواهد داشت. سنبل بیانگر امید و سمنو که از مغز گندم بدست می آید نمادی از صبر و استقامت می باشد.
نتیجه: هر کدام از سین های سفره هفت سین بی دلیل سر سفره قرار نگرفته و قطعا اجداد ما در گذشته های دور دلیلی برای انتخاب آن ها برای استقبال از سال نو داشته اند.