خوردن قرص ال دی در ماه رمضان چه حکمی دارد

اگر می‌خواهید بدانید خوردن قرص ال دی در ماه رمضان چه حکمی دارد و آیا روزه شما صحیح می‎‌باشد، این متن را تا انتها دنبال کنید.

خوردن قرص ال دی در ماه رمضان

برخی از بانوانی که تمایل دارند روزه ماه رمضان را به طور کامل بگیرند، با مصرف قرص های پیشگیری از بارداری که دوره قاعدگی آنها را تغییر می‌دهد، سعی در به تاخیر انداختن پریودی دارند. از جمله این داروهای پیشگیری به قرص ال دی می باشد. اما آیا می‌دانید خوردن قرص ال دی در ماه رمضان چه حکمی دارد؟ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: چند ساعت بعد از رابطه میتوان قرص ال دی خورد

حکم خوردن قرص ال دی در ماه رمضان چیست؟

همانطور که اشاره کردیم مصرف قرص ال دی یکی از روش‌های به تاخیر انداختن پریودی در زمان روزه داری و ماه رمضان است، اما این کار بدون مشورت پزشک می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

قرص ال دی (Contraceptive LD) یکی از انواع قرص های پیشگیری از بارداری است که بدون نسخه پزشک نیز ارائه می‌شود. این قرص به زنان زیر 20 سال و بانوانی که پیش از اولین بارداری، برای مدت زمان طولانی دارو مصرف کرده اند، و زنان مسن و افراد دارای اضافه وزن بیشتر از قرص اچ دی تجویز می‌شود. این قرص برای افرادی که به هر دلیلی قصد عقب انداختن پریود را دارند بسیار رایج است.

از نظر شرعی ممنوعیتی درباره مصرف قرص پیشگیری وجود ندارد، به جز در مواردی که موجب ضرر به سلامتی شخص باشد در این صورت حرام است. چنانچه خداوند تغییر در این وضعیت طبیعی بدن را به صلاح بنده خود می‌دانست، راه و روش آن را نیز از طریق پیامبران خود ارائه می‌داد. با این حال نظر علمای دینی در خصوص حکم خوردن قرص ال دی در ماه رمضان متفاوت است و به این شرح می‌باشد:

آیا بانوان می‌توانند برای گرفتن کامل روزه ماه رمضان از قرص پیشگیری ال دی استفاده کنند؟

پاسخ: نظر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص خوردن قرص ال دی در ماه رمضان می‌گویند: چنانچه ضرر جدی برای شخص نداشته باشد، اشکالی به آن وارد نیست. اما در صورتیکه لکه‌هایی مشاهده کند اما سه روز اول آن متصل و پی در پی نباشد، حکم استحاضه دارد.

سوال: آیا زنان مجاز هستند که به منظور گرفتن روزه تمام ماه رمضان قرص‌های ضد بارداری مصرف کنند تا پریود نشوند؟

پاسخ: از نظر آیت الله سیستانی منعی ندارد.

همچنین بخوانید: طریقه مصرف قرص مترونیدازول 500 برای عفونت واژن

نحوه مصرف قرص ال دی در ماه رمضان

نحوه مصرف قرص ال دی در ماه رمضان برای عقب انداختن پریودی

نحوه مصرف قرص ال دی به طور کلی و در شرایط عادی به این صورت است که این قرص را از روز پنجم تا هفتم دوره خود شروع کنید. در ماه های عادی بعد از مصرف 21 قرص، مصرف آن را قطع کنید تا خونریزی پریودی آغاز شود. اما در شرایط مثل ماه رمضان یا سفرهای مذهبی، باید مصرف قرص تا روز مورد نظر ادامه داشته باشد. چنانچه شخص دچار لکه بینی شد، باید تا زمانیکه برطرف شود به جای یک قرص، روزانه دو قرص مصرف کند تا به حالت عادی بازگردد. یعنی بعد از برطرف شدن لکه بینی باید مجدداً روزی یک قرص مصرف شود.

عوارض مصرف قرص ال دی در ماه رمضان

یکی از عوارض خطرناک مصرف قرص ال دی در ماه رمضان، احتمال ایجاد لخته خونی در رگ‌ها است که می‌تواند به ریه وارد شده و موجب انسداد رگ‌های ریه شود. در واقع از آنجاییکه شخص روزه دار نباید در طول روز آب یا دیگر مایعات را مصرف کند، خطر انعقاد خون و بروز لخته در رگ‌های تخلیه خون از مغز افزایش خواهد یافت.

علائمی که شما را از بروز لختگی خون در مغز آگاه می‌کند، شامل سردردهای شدید، دوبینی، تشنج و فلج اندام‌ها است. در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع، این عوارض می‌تواند احتمال سکته مغزی را در پی داشته باشد. به همین علت توصیه می شود که هرگز برای پیشگیری از عادت ماهانه، بدون نظر پزشک قرص های ضد بارداری را مصرف نکنید. خونریزی یا لکه بینی‌های بین دوره های قاعدگی که در مواردی حتی می‌توانند شدید نیز باشند، در نتیجه مصرف این قرص ها است.

از دیگر عوارض این قرص‌ها می‌توان به فشار خون، آسیب کبدی، لکه بینی، سردرد، تهوع و استفراغ، بروز لکه‌های پوستی و تغییرات خلقی اشاره کرد. زنان در سنین بالاتر از 35 سال و افرادی که به طور دائم سیگار استعمال می‌کنند، بیشتر در معرض عوارض این چنینی هستند.

چنانچه قصد مصرف این قرص‌ها را دارید، باید در طول دوره مصرف از مصرف بیش از حد چربی و نمک پرهیز کرده و در معرض طولانی مدت نور آفتاب قرار نگیرید. مصرف مواد خوراکی حاوی ویتامین‌های B و C مانند میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند این عوارض را کاهش دهد.

همچنین بخوانید: قرص اورژانسی برای پریود شدن سریع

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو گفتیم خوردن قرص ال دی در ماه رمضان چه حکمی دارد و نظر علمای مختلف را درباره آن ارائه کردیم. فراموش نکنید که مصرف خودسرانه این قرص می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. اگر شما هم تجربه مصرف قرص LD را برای ماه رمضان دارید، می‌توانید در بخش نظرات با دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.


نظر خود را بیان کنید