برای کبد چرب چی بخورم خوبه؟

اگر از بیماری کبد چرب رنج می‌برید، احتمالا نمی‌دانید برای درمان کبد چرب چی بخوریم و چی نخوریم؟ برای یافتن پاسخ تا انتها با ما باشید.

برای درمان کبد چرب چی بخورم و چی نخورم؟

کبد چرب یک بیماری شایع در افرادی است که الکل مصرف می کنند، چاق و کم تحرک هستند. این یکی از دلایل اصلی نارسایی کبد است. با این حال، بیماری کبد چرب با تغییرات رژیم غذایی قابل درمان است. در این مطلب از آلامتو ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که برای درمان کبد چرب چی بخورم خوبه و چی نخورم؟ و به خوارکی‌های مفید و مضر برای کبد چرب بپردازیم.

دو نوع کبد چرب وجود دارد: کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی. علت اصلی کبد چرب الکلی سوء مصرف زیاد الکل است که به کبد آسیب می رساند. بیماری کبد چرب غیر الکلی در افراد چاق و کم تحرک تشخیص داده می شود.

یکی از راه های درمان بیماری کبد چرب به طور کلی تغییر رژیم غذایی علمی است. به طور کلی، یک رژیم غذایی علمی برای بیماران مبتلا به کبد چرب باید شرایط زیر را داشته باشد:

مقدار زیادی میوه بخورید سرشار از فیبر مانند حبوبات، غلات کامل قند، مواد مغذی را محدود کنید چربی می تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. به آرامی غذا بخورید به مواد حاوی الکل مانند شراب، آبجو نه بگویید.

همچنین بخوانید: برای رقیق شدن خون چی بخوریم؟ عرقیات و دمنوش رقیق کننده خون

برای کبد چرب چی بخورم خوبه؟

برای کبد چرب چی بخورم خوبه؟

در اینجا برخی از غذاهای مفید برای کبد چرب وجود دارد که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

1. قهوه

قهوه می تواند آنزیم های کبدی را کاهش دهد مطالعات نشان داده است افرادی که به طور منظم قهوه با بیماری کبد چرب می نوشند نسبت به افرادی که قهوه نمی نوشند آسیب کبدی کمتری دارند. کافئین به کاهش سطح غیرطبیعی آنزیم های کبدی در افراد در معرض خطر بیماری کبد کمک می کند.

2. سبزیجات

سبزیجات سبز به جلوگیری از تجمع چربی در کبد کمک می کنند سبزیجات به طور کلی و کلم بروکلی به طور کلی از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کنند. خوردن مقدار زیادی سبزیجات سبز مانند اسفناج و کلم پیچ نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند.

3. توفو

توفو تجمع چربی را کاهش می‌دهد پروتئین موجود در توفو به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می‌کند. به علاوه، توفو دارای چربی کم و پروتئین بالایی است.

4. ماهی

ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 باعث بهبود سطح چربی در کبد می شود.

5. بلغور جو دوسر

کربوهیدرات های موجود در غلات کامل مانند بلغور جو دوسر نه تنها انرژی بدن را تامین می کند، بلکه فیبر موجود در آن به شما کمک می کند مدت طولانی تری سیر بمانید و وزن خود را حفظ کنید.

5. آجیل

گردو آجیل به طور کلی و گردو به طور کلی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب که به طور منظم گردو می خورند، تست های عملکرد کبد را بهبود بخشیده اند.

6. شیر و سایر محصولات لبنی کم چرب

شیر، به خصوص شیر کم چرب که سرشار از پروتئین آب پنیر است، می تواند از کبد در برابر آسیب محافظت کند.

7. دانه آفتابگردان

دانه های آفتابگردان به آنتی اکسیدان ها کمک می کند دانه های آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند – آنتی اکسیدانی که می تواند کبد را از آسیب محافظت کند.

8. روغن زیتون برای کنترل وزن

روغن زیتون به عنوان روغنی سالم و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 شناخته شده است. روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند.

9. سیر

سیر نه تنها طعم دهنده ای است که به جذابیت و لذیذتر شدن غذاها کمک می کند، بلکه بسیاری از مطالعات نشان می دهند که سیر به کاهش وزن و چربی بدن در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک می کند.

10. چای سبز

چای سبز می تواند ذخیره چربی در کبد را کاهش داده و عملکرد کبد را بهبود بخشد. علاوه بر این، چای سبز فواید سلامتی دیگری مانند کاهش کلسترول، کمک به خواب بهتر نیز دارد.

همچنین بخوانید: برای جلوگیری از سفید شدن مو چه قرص و ویتامینی بخوریم؟

برای کبد چرب چی نخورم؟

برای کبد چرب چی نخورم؟

کبد چرب وضعیتی است که در آن چربی بیش از حد در کبد انباشته می شود. بنابراین، غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد، غذاهایی هستند که دارای چربی های ناسالم یا نوشیدنی های الکلی هستند. این غذاها باعث افزایش وزن و افزایش قند خون می شوند.

1. مشروبات الکلی

الکل عامل اصلی بیماری کبد چرب و همچنین سایر بیماری های کبدی است.

2. شکر

مواد غذایی حاوی قند زیادی مانند آب نبات، کلوچه، نوشابه، آب میوه… غذاهایی هستند که بیماران کبد چرب باید از آنها دوری کنند. زیرا باعث افزایش قند خون می شوند و باعث تجمع چربی در کبد می شوند.

3. سرخ کردنی‌ها

از مصرف غذاهای سرخ شده و سرخ کردنی‌ها با چربی زیاد خودداری شود.

4. نمک

خوردن بیش از حد نمک می تواند باعث احتباس آب شود.

5. نان سفید، برنج و ماکارونی

مصرف بیش از اندازه این مواد خوراکی می توانند قند خون را بیشتر از غلات کامل افزایش دهند.

6. گوشت قرمز

گوشت قرمز مانند گوشت گاو و کلم نیز باید محدود شود زیرا چربی اشباع شده بالایی دارند.

همچنین بخوانید: برای بالا رفتن سریع فشار چی بخوریم؟ بالا بردن فشار خون سریع خانگی

ناشتا برای درمان کبد چرب چی بخوریم؟

1. قهوه

قهوه از نوشیدنی های مفید برای درمان کبد چرب است. خاصیت آن به خاطر آنتی اکسیدان و کافئین است. این ترکیبات به درمان کبد چرب و همچنین جلوگیری از سیروز کبدی کمک می‌کنند.

2. آب مرکبات

آب میوه مرکبات به علت وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در آن برای کبد مفید هستند. از جمله آب پرتغال و …

3. چای سبز

چای سبز به سبب داشتن ترکیباتی مثل کاتچین می‌تواند در بهبود وضعیت کبد مفید باشد. این نوشیدنی با دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها در پاکسازی کبد موثر عمل می‌کند.

4. بغلور جوی دوسر

این هم یک گزینه خوب برای جای گرفتن در صبحانه است که می‌توان از پرک شده آن استفاده کرد.

5. تخم مرغ

تخم مرغ از پروتئین‌های سالم محسوب می‌شود و اگر قصد میل کردن به شکل نیمرو در صبحانه را دارید توصیه می‌شود با مقدار کمی روغن زیتون مصرف شود.

6. کلوچه یا نان‌های سبوس دار

این نان ها به علت دارا بودن فیبر و کربوهیدارت‌های پیچیده برای سلامت کبد مفید هستند.

7. ماست یونانی

با توجه به اینکه از خانواده لبنیات است به علت خواص بالایی که دارد در صبحانه توصیه می‌شود.

میوه های مضر برای کبد چرب

برخی میوه‌ها که دارای فروکتوز زیادی هستند، مثل کشمش و دیگر انواع میوه خشک شده برای کبد چرب مضر هستند. زیرا مصرف بی رویه آنها منجر به بالا رفتن غیر طبیعی چربی در خون می‌شود. همینطور مصرف آبمیوه ها ممکن است به کبد آسیب بزند و باز هم علت آن فروکتوز می‌باشد.

بهترین سبزی برای کبد چرب

1. سبزیجات برگ سبز (چلیپایی)

اسفناج، کلم، کلم بروکسل، و برخی دیگر از سبزیجاتی که گوگرد در بافت خود دارند، در سم زدایی کبد موثر هستند.

2. چغندر

یک سبزی با آنتی اکسیدان بالا است که حاوی عناصر مهمی برای سلامت کبد مانند: فیبر، فولات و پکتین است. پکتین همچنین می‌تواند به پاکسازی سمومی که از کبد خارج شده‌اند کمک کند و به جای جذب مجدد توسط بدن، به آنها اجازه می‌دهد از سیستم خارج شوند. مطالعات نشان داده است که آب چغندر آسیب اکسیداتیو و التهاب کبد را کاهش می دهد و همچنین آنزیم های سم زدایی طبیعی را افزایش می دهد.

3. هویج

هویج حاوی کاروتنوئیدها و بتاکاروتن است و در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. مطالعه‌ای نشان داد که بتاکاروتن ممکن است از آسیب کبدی ناشی از الکل جلوگیری کند.

5. سبزیجات با برگ‌های تلخ

سبزیجات با برگ های تلخ مانند کاسنی برای ارتقای سلامت کبد عالی هستند. تلخی این سبزیجات به تحریک جریان صفرا در کبد کمک می کند که سم زدایی را تقویت می کند.

همچنین بخوانید: برای آبله مرغان چی بخوریم؟ چه چیزی برای آبله مرغان ضرر دارد؟

بهترین سبزی برای کبد چرب

خاکشیر دشمن کبد چرب

خاکشیر دشمن کبد چرب است و یکی از مهمترین علل آن خاصیت ادرار آوری این دانه‌های کوچک است. تولید بیشتر ادرار همراه با سم زدایی بدن است که این فرآیند برای کبد بسیار مفید است.

به این منظور بهتر است آن را در صبحانه جای داد و به صورت جوشانده در ناشتا مصرف کرد. مصرف ناشتا در جذب بیشتر نیز موثر است. به علاوه در ترکیب با آب پنیر دارویی است با خواص ضد سودا، ضد صفرا و در پاکسازی مسیرهای کبدی نیز مفید است.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب از آلامتو با عناوین برای درمان کبد چرب چی بخورم خوبه و چی نخورم؟ میوه های مضر برای کبد چرب، بهترین سبزی برای کبد چرب، خاکشیر دشمن کبد چرب و … برای شما همراهان مفید بوده باشد.


نظر خود را بیان کنید