تفاوت بین مافین و کاپ کیک چیست؟

وقتی از مافین و کاپ‌کیک حرف می‌زنیم، از چه چیزی حرف می‌زنیم؟

مافین و کاپ‌کیک ظاهری بسیار شبیه به هم دارند. به‌طوری‌که گاهی افراد این دو شیرینی بسیار خوشمزه را با هم اشتباه می‌گیرند. درحالی‌که ما با دو شیرینی متفاوت روبه‌رو هستیم. در این مطلب ما سعی می‌کنیم این دو شیرینی را به شما معرفی کنیم و تفاوت آن‌ها را نیز به شما بگوییم.

مافین، کیکی کوچک و خوشمزه

مافین، کیکی کوچک و خوشمزه

مافین در بهترین و موجزترین تعریف یک کیک کوچک به حساب می‌آید. در عالم شیرینی‌پزی دو نوع مافین مختلف وجود دارد. مافین انگلیسی و مافین آمریکایی. در مدل آمریکایی آن کره، شکر و بیکینگ‌پودر را به خمیر مافین اضافه می‌کنند و آن را در کاغذهای ضخیمی که به فنجان شبیه است؛ می‌پزند. به همین خاطر به این مدل کیک فنجانی نیز گفته می‌شود. می‌توان گفت کیک فنجانی در واقع نوعی کیک اسفنجی یا کیک کره‌ای است که در قالب‌هایی به شکل فنجان پخته می‌شود. ما ایرانی‌ها نیز نمونه مشابه آن را داریم که همان کیک یزدی خوشمزه‌ی خودمان است. و اما مافین انگلیسی که نوعی نان با شیرینی کم و اندک است و در آن خمیر مایه استفاده می‌کنند و در اندازه‌های کوچک می‌پزند.

مافین در بسیاری از کشورهای به هنگام صبحانه سرو می‌شود یا پایه‌ای مناسب برای چای یا قهوه‌خوری روزانه‌ی افراد است. مافین یک شیرینی با ظاهری ساده نیز محسوب می‌شود.

مافین، کیکی کوچک و خوشمزه

کاپ‌کیک یا کیک و شیرینی مهمانی

و اما کاپ‌کیک‌ها. این مدل از شیرینی‌ها نیز در قالبي گرد و شبيه فنجان و به‌صورت یک نفره پخته می‌شوند. كاپ‌كيك‌ها اغلب رويه يا فراستينگ‌هاي مختلف مانند خامه‌ای، وانيلی، كره‌ای، شكلاتی و غیره دارند و همیشه هم طعم شيرين آن‌ها غالب است.

اصلیت این شیرینی آمریکایی است و در انگلستان به آن fairy cake و در استرالیا به آن party cake یا کیک مهمانی می‌گویند. تنوع در مزه کاپ‌کیک‌ها بسیار زیاد است ولی از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به کاپ‌کیک شکلاتی اشاره کرد. کاپ‌کیک با تزیینات خامه‌ای نیز بسیار معروف است. می‌توان گفت یکی از نقاط قوت و عوامل جذب‌کننده این شیرینی، تزئینات ظاهری آن است.

کاپ‌کیک یا کیک و شیرینی مهمانی

تفاوت مافین و کاپ‌کیک

مافین و کاپ‌کیک را به صورت کلی تعریف کردیم. بد نیست الان در مورد تفاوت این دو شیرینی بسیار محبوب هم حرف بزنیم.

1. تفاوت اصلی بین مافین و کاپ‎کیک در طرز مخلوط کردن مواد اولیه است. برای ترکیب کردن مواد مافین باید دقت کرد که مواد بیش از اندازه مخلوط نشوند اما کاپ‌کیک‌ها در برابر مخلوط کردن و هم‌زن برقی حساس نیستند و در بافت آن‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود.

2. كاپ‌كيك و مافین هردو بافتي شبيه كيك دارند اما کاپ‌کیک نسبت به مافین شیرینی سبكتری است و بافت آن حالت اسفنجی بیشتری دارد.

تفاوت مافین و کاپ‌کیک

3. احتمالا این مورد بیشتر مورد توجه قنادها قرار می‌گیرد. در دستور كاپ‌كيك، آرد كمتری نسبت به همان ميزان مافين وجود دارد.

4. مافين‌ها اغلب فاقد رويه يا فراستينگ هستند. البته به غیر از مافين هويج و گردو که رويه Butter Cream دارند. و این در حالی است که همان‌طور که گفتیم كاپ‌كيك‌ها اغلب رويه يا فراستينگ‌هاي مختلفی دارند و غالبا با شکلات یا خامه تزئین می‌شوند.

5. معمولا داخل مافین را با مارمالاد یا کرم پر می‌کنند اما در کاپ‌کیک‌ها کرم، مارمالاد و نمونه‌های مشابه را برای تزئین روی شیرینی مورد استفاده قرار می‌دهند.

پس در كل می‌توان نتيجه گرفت كه مافين‌ها بيشتر شبيه نان هستند و كمی سنگين‌ترند و انسجام بيشتری دارند و شايد حتی می‌توان گفت که سالم‌تر هم هستند. چون از خامه و شکلات در ترکیب آن‌ها وجود ندارد. مگر مافین‌هایی که طعمی شکلاتی دارند.

اگر مافین یا کاپ‌کیک دوست دارید...

اگر مافین یا کاپ‌کیک دوست دارید…

در ایران نیز این شیرینی‌ها در طعم‌ها و مزه‌های متنوع و بسیار خوشمزه‌ای یافت می‌شوند و تقریبا در سبد تعداد زیادی از قنادی‌ها موجود هستند. به‌خصوص مافین که از رواج بیشتری برخوردار است و در ایران نسبت به کاپ‌کیک قدمت بیشتری دارد. در ایران برای تهیه‌ی کاپ‌کیک باید دقت بیشتری کنید و آن را از قنادی مطمئنی خریداری کنید که از کیفیت آن اطمینان بیشتری داشته باشید.

یکی از قنادی‌های موفق در این خصوص قنادی ناتلی است. این قنادی قدیمی در میان محصولات متنوع خود هم مافین دارد و هم کاپ‌کیک. مافین را در دو طعم وانیلی و شکلاتی عرضه می‌کند و کاپ‌کیک‌های خود را نیز در انواع و اقسام طعم‌ها، رنگ‌ها و تزئین‌ها. کاپ‌کیک‌هایی شکلاتی، رنگارنگ و خوش‌منظره. همراه با تزئیناتی به شکل گل یا براده‌های کاکائو و البته تزئین شده به وسیله خامه.

ناتلی چهار شعبه مختلف در سطح شهر دارد. این شعبه‌ها در سهروردی (شعبه مرکزی)، پاسداران، نیاوران و تهران‌پارس واقع شده‌اند. همچنین شما می‌توانید برای تهیه‌ی کاپ‌کیک یا مافین‌های موردعلاقه‌ی خود به سایت ناتلی مراجعه کرده و اقدام به خرید به‌صورت آنلاین کنید. سفارش شما در اولین فرصت به دستتان خواهد رسید و اگر در منطقه دلیوری هم باشید، که دیگر نیاز به پرداخت هزینه ارسال سفارش ندارید.

تعدد مدل‌های مختلف کاپ‌کیک‌های ناتلی به 34 مدل مختلف می‌رسد. این مدل‌ها طراحی‌های متعدد بسیار جذابی دارند و می‌توانند علاوه بر مصرف روزانه برای مهمانی‌ها هم گزینه‌ی بسیار خوبی باشند. تصور کنید که میز مهمانی خود را با کاپ‌کیک‌هایی بسیار شیک و مجلسی چیده‌اید یا در مجالس مهمانی بزرگ خود مانند جشن عروسی یا جشن تولد با کاپ‌کیک‌های خوشگل و خوشمزه از مهمانان خود پذیرایی می‌کنید. طعم و ظاهری متفاوت که سبب می‌شود خاطره‌ی مهمانی شما در ذهن ماندگارتر شود و البته پذیرایی راحت‌تری نیز داشته باشید و خیالتان هم از شیرین کام شدن مهمان‌ها راحت باشد. یک مهمانی بی‌نظیر که میزبانی آن برازنده‌ی شما است. به نظر می‌رسد امتحان کردن این شیرینی‌ها ضرری نداشته باشد. شما چطور فکر می‌کنید؟