کریسمس نامی آشنا برای همه آدم‌ها به حساب می‌آید. حتی تمام افرادی که مسیحی نیستند. کریسمس جشنی است در دین مسیحیت که در آن روز تولد حضرت مسیح را گرامی داشته و به جشن و سرور می‌پردازند. 25 دسامبر روز جهانی کریسمس است. روزی که در ایران نیز حال و هوای خود را دارد. حضور اقلیت ارامنه در ایران، جشن کریسمس را به اتفاقی آشنا برای همه ما تبدیل کرده است. با به پایان رسیدن ماه دسامبر و سررسیدن ماه ژانویه و سال نو، در ایران نیز هم‌وطنان مسیحی ما دچار شور و شعف شده و سعی می‌کنند آیین دین خود را پاس داشته و اجرا کنند.

کریسمس نیز مانند عید نوروز و دیگر جشن‌های ملی و مذهبی ما، رسم و رسومات خود را دارد. آیین و رفتارهای خاص و البته غذاها و شیرینی‌های مخصوص به خود. شیرینی‌های کریسمس از وجاهتی جهانی برخوردار هستند و برخی از آن‌ها نه فقط در کشوری مشخص که در بسیای از نقاط جهان عمومیت داشته و طرفداران زیادی دارند. ما سعی می‌کنیم در این مطلب به برخی از این شیرینی‌ها اشاره کنیم.

کریسمس زمانی بسیار فوق‌العاده است. وقتی که هزاران قناد در سراسر جهان، در آشپزخانه‌های خود آستین بالا زده و شیرینی‌های مخصوص این جشن بزرگ و جهانی را تهیه می‌کنند. مانند بسیاری از سنت‌های کریسمس، منشاء این شیرینی‌های خوشمزه نیز در قرون گذشته نهفته است. با تغییر فصل و نو شدن سال، پنداری در تمام جهان انقلابی به وجود می‌آید. از قرون گذشته برای سال نو و تولد حضرت مسیح میزهای غذا و شیرینی مفصلی برپا می‌کردند. انواع گوشت و نوشیدنی‌های مختلف. شیرینی نیز یکی از اقلامی بود که در این جشن‌ها با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شد. شیرینی‌های کریسمس مدرن و امروزی نیز هدایایی هستند که از قرون وسطی برای مردم باقی مانده‌اند.

c1 c3

هر چند شیرینی‌ها از زمان قرون وسطی راه طولانی را طی کرده‌اند اما بعضی چیزها در آن‌ها تغییر نکرده است. بسیاری از شیرینی‌های کریسمس هنوز هم به شدت ادویه‌دار هستند و طعم سنتی دارچین و جوز و زنجبیل آن‌ها حفظ شده است. شیرینی زنجبیلی که بسیار ترد هم هست یکی از این نمونه‌هاست. شیرینی مخصوصی که پخت آن در کریسمس به یک سنت تبدیل شده است و یک شیرینی کلاسیک محسوب می‌شود. این شیرینی از جنگ‌های صلیبی باقی مانده و به تعریفی معروف‌ترین شیرینی کریسمس نیز به حساب می‌آید.

این شیرینی بیشتر شبیه بیسکوئیت است و بسیار پرادویه، نرم و باریک طبخ می‌شود. از آن حتی برای تزئین درخت کریسمس نیز استفاده می‌کنند و آن را در شکل‌های مختلف همچون قلب یا حیوانات درست کرده و روی آن‌ها انواع تصاویر سنتی مخصوص کریسمس طراحی می‌شود. بعضی از اقوام، به‌طور مثال در سوئد این شیرینی را با مراسم خاصی میل می‌کنند. آن را کف دست خود می‌گذرانند، در دل آرزویی می‌کنند و سپس به وسط شیرینی ضربه‌ای می‌زنند. اگر شیرینی به سه تکه تقسیم شد یعنی فرد به آرزوی خود می‌رسد.

نمونه دیگری از شیرینی‌های کریسمس به شیرینی‌های موراویا شهرت دارند. موراویا یک فرقه از پروتستان است که در سال 1740 میلادی تشکیل شده است و شیرینی‌های منسوب به این قوم بخشی از جشن کریسمس بسیاری از مردم هستند و در تزئین درخت کریسمس نیز کاربرد دارند.

لیست شیرینی‌های کریسمس به همین جا محدود نمی‌شود. شیرینی لینزر که از دو لایه کیک به صورت ساندویچی تهیه شده و بین آن از مربا یا مارمالاد پر می‌شود، شیرینی محبوب شب کریسمس در کشورهای اتریش و آمریکا است. کورابیه نام شیرینی‌های مخصوص کریسمس در یونان است که معمولا به شکل گلابی یا دایره پخت می‌شوند. کلوچه‌های تردی که در مکزیک برای سال نو تهیه می‌شوند، نام‌های مختلفی دارند. از جمله کیک عروسی، کیک چای روسی یا کیک چای سوئدی. این کلوچه مخصوص با گردوی بوداده و آسیاب شده و غلتاندن در پودر قند تهیه می‌شود. کلوچه کیک عروسی مکزیکی ها که با نام کیک چای روسی نیز شهرت دارد، وقتی چندین بار در پودر شکر شیرینی‌پزی غلتانده شود، تبدیل می‌شود به شیرینی مخصوص مراسم سال نو در روسیه. کیک پنیر خامه‌ای و کیک چای در روسیه «کولاکچی» نامیده می‌شوند و جزو مشهورترین و رایج‌ترین شیرینی‌های سال نو هستند.

c2 c4

شورتیز در جزایر بریتانیا همیشه در مراسم خاصی همچون کریسمس تهیه و سرو می‌شود. کلوچه‌هایی کره‌ای و ترد. مسیحیان خاورمیانه نیز شیرینی مخصوص خود را دارند. یک شیرینی نام آشنا برای ما. یعنی زولبیا. در کشور مصر به شربت این شیرینی رنگ غذای قرمز یا زرد نیز اضافه می‌کنند و روی آن دارچین یا شکر می‌پاشند.

در آلمان شیرینی مخصوص کریسمس روایت‌های خاص خود را دارد. برخی معتقد هستند سنت نیکولاس این نان‌های زنجبیلی را با فلفل سیاه تهیه می‌کرده و روی آن‌ها پودر قند پاشیده و آن‌ها را در چکمه‌های کودکان قرار می داده است.

c6 c7 c5

البته تنوع شیرینی‌های مخصوص شب کریسمس به همین نمونه‌هایی که اشاره کردیم، ختم نمی‌شود. تکثر و تنوع قومیت‌ها با خود تفاوت را به همراه دارد. شما به هر سرزمینی که بروید مشاهده خواهید کرد که طعم جدید و متفاوتی را استفاده می‌کنند و شیرینی خاص خود را دارند. در ایران نیز قنادی‌ها سعی کرده‌اند از حال و هوای کریسمس عقب نمانند. برای نمونه اگر شما به قنادی ناتلی مراجعه کنید، متوجه خواهید شد نمونه این شیرینی‌ها یا مشابه آن‌ها نه تنها در ایام کریسمس که در تمام طول سال طبخ می‌شوند. مانند شیرینی زنجبیلی، زولبیا، کلوچه‌های نرم و ترد یا کیک‌های مخصوص. اما به خاطر ماهیت جشن و سروری که ایام کریسمس و سال نوی مسیحی دارد، در این زمان ناتلی اهتمام ویژه‌ای به ارائه شیرینی‌های خاص دارد. شیرینی‌هایی که علاوه بر طعم و مزه از ظاهری مناسب این روزها هم برخوردار هستنند. بنابراین نباید حتما پیرو دین مسیح باشیم. ما باید از هر فرصتی برای شادی کردن و شیرین‌کام شدن استفاده کنیم.

شیرینی کریسمس

قنادی ناتلی چهار شعبه در تهران دارد. شعبه مرکزی در سهروردی شمالی و شعب پاسداران، نیاوران و تهران‌پاس. شما می‌توانید حتی برای سفارش آنلاین به سایت ناتلی مراجعه کنید. پس فرصت را از دست ندهید. که ناتلی نامی دیرین در میان خاطراتی شیرین است.