طبیعت پاییزی ایران؛ زیباترین جاهای ایران در پاییز

جاذبه های دیدنی‌ ایران را در پاییز بشناسید

Iran-fall

یقیناً پاییز یکی از بهترین فصل ها برای دیدن شگفتی های طبیعت است و عاشقان طبیعت گردی باید در این فصل خود را برای گردشگری آماده کنند.

ایران در پاییز

به گزارش آلامتو و به نقل از الی گشت؛ فصل پاییز و زیبایی های بصری که در آن وجود دارد، زمان مناسبی برای گشت و گذار برای همه است. البته این مقوله درست برعکس بسیاری از افکار مردمی است، که تنها فصول گرم سال را برای مسافرت مناسب می دانند. اما وقتی کانون خانواده دو نفره باشد و آن را یک زوج بی دغدغه و به دور از گرفتاری های مرسوم این روزها تشکیل دهد. از سوی دیگر از محدودیت هایی نظیر فرزندان مدرسه ای نیز برخوردار نباشند، برنامه ریزی کردن برای فصل دل انگیز پاییز بسیار تصمیم بجا و مناسبی می تواند باشد. پاییز را می توان بهترین فصل سفر برای افراد علاقه مند به رنگ و طبیعت دانست . این افراد هیچ گاه فرصت های تفرییحی خود را در این فصل زیبای سال به بهانه سردی و بارانی بودن هوا از دست نمی دهند. با ما همراه باشید تا جاذبه های دیدنی ایران را در پاییز بشناسیم.

طبیعت پاییزی ایران: یوش

زادگاه یوشیج مکانی مناسب برای این زمان از سال

مسیری از یوش بلده به نور. این مسیر، انسان را به دنیایی متفاوت می برد. جاده ‌ای کوهستانی اما آسفالت که پر از تپه، دره، درخت و روستاهایی با بام‌های شیروانی است. جذابیت بیشتر این مسیر به این دلیل است که برای رسیدن به زادگاه نیما چند روستا را هم می توان مشاهده کرد که هرکدام جاذبه خاصی دارند.

یوش در فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب آمل واقع شده است. بعد از عبور از این مسیر زیبا وقتی به مقصد می‌رسید، با جاذبه اصلی سفر که دیدن خانه نیما یوشیج است، رو‌به‌رو می‌شوید. دیدن مناظر زیبای طبیعی مانند رودخانه یوش، باغ‌های میوه و چشمه‌های زیاد همه انگیزه این سفر را بیشتر می‌کند.

طبیعت ایران در پاییز: اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه منطقه‌ای در ارتفاعات ماسال در مسیر راه خلخال که نام آن از دو بخش اولسا و بلنگاه تشکیل شده و به معنای جایگاه بلندی است که درخت ممرز در آن روییده است، برای سفر پاییزی به شدت توصیه می شود. این منطقه دارای مراتع بسیار بوده و خانه ‌های موجود در آن اکثرا از چوب ساخته شده و همان‌طور که از اسم این مکان پیدا است در زمستان تعداد کمتری از ساکنان منطقه در ییلاق می‌مانند. همچنین این منطقه محل دفن یکی از بزرگان ایران زمین به نام میرزا کوچک خان است.

دیدنی های پاییزی ایران: تالاب کردخورد

جایگاه پرندگان مهاجر

تالاب کردخورد که با نام تالاب آق‌گل هم آن را می‌شناسند در حد فاصل استان ‌های مرکزی و همدان قرار دارد. این تالاب در فصل پاییز از زیبایی زیادی برخوردار است. چون فصل مهاجرت پرندگان بوده به طوریکه از مناطق سردسیر روسیه و قفقاز به این منطقه پرواز می‌کنند. این تالاب با نزولات برف و باران در ارتفاعات پر می‌شود. تالاب کردخورد در اواخر فصل بهار خشک می شود ولی در طول پاییز و زمستان آب‌دارد و در فصل بهار از میزان آب آن کاسته می‌شود. پوشش گیاهی بی‌نظیر و همجواری تالاب با کوه کت که بیش از دو هزار متر ارتفاع دارد، زیبایی این تالاب را چند برابر می‌کند‌ و ۴۶ گونه از پرندگان ایران ا را می‌توان یک‌ جا در این منطقه دید.

جاذبه پاییزی ایران: از میبد غافل نشوید

اگر به طبیعت علاقه ندارید، می‌توانید شهر های کویری مانند یزد را برای سفر دو نفره ‌تان انتخاب کنید. پاییز فصلی است که در آن می‌توان چهار فصل را در یک شبانه ‌روز در یزد تجربه کرد. صبح ‌های بهاری، ظهر های گرم تابستانی، غروب پاییزی و شب‌ها و نیمه‌شب‌ های زمستانی، ارمغان پاییز برای کویر است. شهر میبد در نزدیکی یزد یکی از شهرستان‌های تاریخی دیگری است که با داشتن بناهای تاریخی بسیار زیاد، شما را مجذوب می‌ کند تا سری هم به آنجا بزنید. به‌واسطه بافت تاریخی ارزشمندی که این شهر دارد بیشتر نقاط آن در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. نارین قلعه، برج کبوتر و کاروان سراهای مختلف از جاذبه‌های زیبای این شهر است که تماشای آنها در پاییز بسیار دلچسب است.

مناطق دیدنی ایران در پاییز: آب گرم لاویج

روستای زیبای لاویج، روستایی است که دور تا دور آن را کوه‏ های البرز در بر گرفته است و طبیعت بکر و کم‏نظیری دارد. کوه‎هایی که در بهار، پوشیده از درختانی سبز رنگ هستند و چشم را نوازش می‏دهد و در پاییز نیز فستیوالی از رنگ را در این منطقه برپا می‌کند. اگر به این منطقه رفتید، آب گرمش را به هیچ عنوان از دست ندهید. آب گرم لاویج در دامنه‌ کوه‌های قسمت شرقی لاویج می‌جوشد. این آب‌ گرم دارای املاح معدنی و گوگردهای فراوانی است که برای امراض پوستی و درد های مفاصل، کمر درد، پا درد و مهم‌تر از همه برای اعصاب بسیار مفید است.

جاهای دیدنی ایران در پاییز: به جندق سفر کنید

پیشنهاد ما برای کویرگردی مرنجاب و مصر نیست بلکه جندق است. جندق از توابع شهرستان خور است که در ۳۵۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد. شهری کویری که آسمانش منجمان و علاقه ‌‌مندان به ستاره ‌‌شناسی را به خود جذب می ‌کند. وقتی به جندق سفر می‌ کنید فرصت دارید تا شتر سواری را تجربه کنید. علاوه بر این، حیات ‌وحش جندق هم با کل و بز، قوچ و میش، خرگوش، قمری، کبک و تیهو و پاقرقره، انواع روباه معمولی و روباه شنی، گرگ، عقاب و البته پلنگ و یوزپلنگ جذابیت‌های خاصی را در این منطقه ایجاد کرده است. اگر سفر به جندق خیلی برای‌ شما جذاب بود، می‌توانید از همان جا به کویر«ریگ جن» که در نزدیکی جندق قرار دارد و وجه ماجراجویانه سفرتان را به اوج می ‌رساند هم سری بزنید. ریگ جن به مثلث برمودای ایران معروف است و ویژگی ‌های خاصی دارد؛ به همین دلیل بهتر است با تور به این منطقه بروید.


نظر خود را بیان کنید