بهترین طریقه خشک کردن انجیر

طریقه خشک کردن انجیر در منزل

خشک کردن یک راه عالی برای نگهداری مواد غذایی است. به طور سنتی میوه ها از جمله انجیر را در آفتاب خشک می کنند تا نگهداری آنها آسانتر شود. امروزه بیشتر انجیر خشک را برای حفظ طعم و مزه آن تهیه می کنیم و در خارج از فصل از آن لذت می بریم. یکی دیگر از دلایل خشک کردن آن بهبود طعم آن است. همچنین انجیر با خشک شدن شیرین تر می شود. در اینجا بهترین طریقه خشک کردن انجیر را با روش های مختلف برای شما شرح خواهیم داد.

بهترین طریقه خشک کردن انجیر در آفتاب

بهترین طریقه خشک کردن انجیر در آفتاب است. به طور سنتی نیز انجیر خشک خانگی معمولاً در آفتاب تهیه می شود. این ساده ترین راه برای تهیه انجیر خشک در خانه شما است. مراحل آن به ترتیب زیر است:

1. انجیرهای را به دقت بشویید تا از له شدن آنها جلوگیری کنید.

2. ساقه ها، قسمت های کبود شده و هرگونه کثیفی یا زباله را از انجیر جداکنید.

3. انجیرها را با استفاده از چاقوی آشپزخانه (اختیاری) نصف کنید. این باعث می‌شود که آنها به سرعت و کارآمد خشک شوند و بعد از خشک شدن هیچ آب میوه ای در مرکز باقی نمی ماند.

4. انجیرهای نصف شده را به صورت تک لایه روی یک قفسه چوبی یا توری سیمی پوشانده شده با پارچه پنیر یا حوله چای بچینید. قفسه چوبی یا قفسه سیمی بهتر از تابه ها یا ورق های پخت با سطوح جامد است زیرا اجازه می دهد هوا در آن جریان یابد.

5. قفسه چوبی یا قفسه سیمی را حداقل به مدت سه روز در زیر نور آفتاب قرار دهید. انجیز را 3 تا 4 مرتبه در روز برگردانید.

6. پارچه پنیر را در قفسه های چوبی فرو کنید یا روی قفسه ها را با توری بپوشانید تا حشرات آن را آلوده نکند.

7. انجیرها را در پایان روز به داخل خانه بیاورید زیرا رطوبت عصر زمان خشک شدن آنها را طولاتی تر می کند.

8. وقتی فرآیند خشک شدن به پایان رسید انجر باید نرم و جویدنی باشد، و هنگام فشار دادن بین انگشتان نباید آب از آنها خارج شود.

همچنین بخوانید: طرز تهیه آلو بخارا خانگی عالی با پوست به روش بازاری بدون گوگرد

بهترین طریقه خشک کردن انجیر در آفتاب

 بهترین طریقه خشک کردن انجیر در فر

خشک کردن در فر یک روش کارآمد برای خشک کردن انجیر در خانه در مقیاس کوچک است.مراحل آماده سازی همان مراحل خشك كردن در آفتاب است اما خشک شدن به جای آفتاب در فر صورت می گیرد. این مراحل به ترتیب زیر هستند؛

1. انجیرها را با دقت بشویید تا هرگونه کثیفی یا آلودگی روی آنها از بین برود.

2. ساقه آنها را جدا کنید و هر قسمت کبودی را با استفاده از یک چاقوی تیز جدا کنید.

3. با چاقو انجیرها را از وسط نصف کنید. (این مرحله اختیاری است اما ممکن است به خشک شدن سریعتر و یکنواخت آن کمک کند.)

4. انجیر را به صورت یک لایه روی یک ورقه پخت بچینید به طوریکه هیچ یک از آنها با هم تماس نداشته باشد.

5. دمای فر را روی ۱۱۰ تا ۱۱۵ درجه فارنهایت قرار دهید و در را کمی باز بگذارید تا از تجمع رطوبت جلوگیری شود.

6. انجیرها را حدود 10 تا 12 ساعت در فر بگذارید. بعد از 10 ساعت آنها را به طور منظم بررسی کنید تا ببینید آیا آنها خشک شده اند یا خیر.

همچنین بخوانید: طرز تهیه آلبالو خشکه خانگی آبدار و ترش با رب انار به روش بازاری

 بهترین طریقه خشک کردن انجیر در فر

بهترین طریقه خشک کردن انجیر در خشک کن میوه

اگرچه درست کردن انجیر خشک با استفاده از فر سرگرم کننده است، اما استفاده از خشک کن برای این کار کارآمدتر است. خشک کن های برقی رومیزی از جهات مختلف از فر ها پیشی می گیرند. خشک کن ها بر خلاف فر که در آنها دما تمایل به نوسان دارد؛ دمای داخلی را ثابت نگه می دارند. آنها با ولتاژ پایین کار می کنند و آنها را به گزینه ای کم مصرف تبدیل می کند. مراحل خشک کردن در خشک کن به ترتیب زیر است:

1. انجیرها را بشویید و خشک کنید.

2. ساقه ها، هر قسمت کبودی و باقی مانده را بردارید و انجیرها را از وسط نصف کنید (اختیاری).

3. انجیر را به صورت یک لایه روی قفسه های آبگیری قرار دهید.

4. آنها را به مدت 6 تا 8 ساعت یا تا زمانی که در آبگیری با دمای 135 درجه فارنهایت یا تنظیم میوه قرار دهید.

5. هر از گاهی چک کنید و طرف دیگر را بچرخانید تا یکنواخت خشک شود.

روش نگهداری انجیر خشک در یخچال

بهترین، ساده ترین، ارزان ترین و کارآمدترین راه برای نگهداری انجیر خشک شده در یک کیسه نخی است که در انباری خنک، خشک و آبدار قرار می دهید. اطمینان حاصل کنید که دمای انبار از 15 درجه سانتیگراد بالاتر نرود.

اگر به هر دلیلی مانند کمبود جا یا شرایط آب و هوایی خود نمی توانید انجیر را در کیسه نخی در انباری خنک نگهداری کنید، گزینه بعدی این است روش نگهداری انحیر خشک در یخچال است. به این ترتیب که که کیسه پنبه ای را در دو کیسه پلاستیکی (مهم!) قرار دهید و در قفسه پایینی یخچال قرار دهید. قفسه پایینی یخچال به اندازه کافی خنک است اما خیلی سرد نیست بنابراین بهترین مکان برای انتخاب در یخچال است. اگر به خوبی از رطوبت جدا شده باشند (بنابراین دو کیسه پلاستیکی) می توانند شش ماه یا بیشتر در یخچال باقی بمانند.

اگر ترجیح می دهید آنها را برای عمر طولانی تری داشته باشید می توانید انجیرهای خشک شده را فریز کنید، این نیز خوب است. فقط مطمئن شوید که آنها را در ظروف پلاستیکی بدون هوا یا کیسه های فریزر در بسته قرار دهید تا از رطوبت یا کم آبی بیشتر جلوگیری شود. بهتر است آنها را با جاروبرقی آب بندی کنید و در فریزر بگذارید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه مربای انجیر سیاه خانگی تازه زعفرانی و خوشمزه و آسان

سخن آخر

خشک کردن یک راه عالی برای حفظ خواص مواد غذایی است در این مطلب از آلامتو سه تا از بهترین طریقه خشک کردن انجیر در منزل و روش نگهداری آن در یخچال را شرح دادیم. این روش ها برای استفاده خانگی و در حجم کم مفید می باشد.


نظر خود را بیان کنید